زمان مطالعه: 4 دقیقه
آشنایی با داینرز کلاب

آشنایی با داینرز کلاب

داینرز کلاب، شبکه ای که به منظور پرداخت هزینه‌های رستوران‌ها احداث شد و توانست مقبولیت جهانی پیدا کند.

داینرز کلاب یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین کارت‌های شارژی در کشور آمریکا است که در 59 کشور سراسر دنیا مورد قبول و شناخته شده است. در این مقاله به معرفی و بررسی سرگذشت و داستان پیدایش داینرز کلاب خواهیم پرداخت. در صورتی که با داینرز کلاب آشنایی ندارید، با آسمونی همراه باشید.

معرفی داینرز کلاب

داینرز کلاب (Diners Club) یکی از شرکت‌های تولید کننده کارت‌های شارژی است که در حال حاضر زیر مجموعه شرکت خدمات مالی دیسکاور است. این شرکت در سال 1950 برای اولین بار توسط فرانک مک نامارا، رلف اشنایدر، متی سیمونز و آلفرد بلومینگدیل پایگذاری شد. این شرکت در ابتدا یک سازمان تولید کارت‌های پرداخت مستقل بود که در ادامه توسط شرکت دیسکاور خریداری شد. این شرکت در 59 کشور در سراسر دنیا پشتیبانی می‌شود.

علت نام گذاری این نحوه پرداخت و کارت‌های اعتباری، نحوه عملکرد و ماهیت آن بوده است. داینرز کلاب به معنای باشگاه غذاخوری است و افراد دارنده این کارت‌ها می‌توانستند در پایان هر ماه، صورتحساب‌های اغذیه خود را از طریق حساب بانکی پرداخت کنند. 

تاریخچه پیدایش داینرز کلاب

ایده پیدایش داینرز کلاب، از حضور فرانک مک نامارا در یک رستوران آغاز شد. مک نامارا، در سال 1949 به همراه همسر و برخی از مشتریان در حال خوردن غذا در رستوران Majors Cabin Grill بود که متوجه شد کیف پول خود را در یکی از کت‌های دیگرش جا گذاشته است. همسر مک نامارا هزینه شام را پرداخت کرد و در همین حین، ایده خلق یک راه جدید برای پرداخت به ذهن مک نامارا خطور کرد. 

داینرز کلاب
داینرز کلاب

 

او این ایده را با صاحب رستوران مطرح کرد و در روز‌های آتی با وکیل خود آقای رلف اشنایدر و دوست خود آلفرد بلومینگدیل در خصوص ابداع روش جدید پرداخت صحبت کرد. بعد از اجرایی شدن نحوه جدید پرداخت، مک نامارا در فوریه 1950 به همان رستوران برگشت و پول غذای خود را به واسطه یک کارت شارژی مقوایی و امضا پرداخت کرد. 

بعد از آن که داستان پیدایش کارت‌های شارژی معروف شد، نام آن غذا را "شام اول" نامید. با این حال داستان‌های ضد و نقیضی پیرامون قضیه پیدایش کارت‌های شارژی وجود دارد. برخی معتقدند که مک نامارا پول غذا را به صورت قرض پرداخت کرده است و یا منتظر آورده شدن کیف پولش توسط همسرش شد. برخی دیگر اعتقاد دارند که خالق ایده داینرز کلاب، آلفرد بلومینگدیل بوده است.

مک نامارا به همراه وکیل خود، آقای اشنایدر، در تاریخ 8 فوریه 1950 کمپانی بین المللی داینرز کلاب را با سرمایه اولیه 1.5 میلیون دلار، پایه ریزی کرد. بلومینگدیل نیز برای مدت زمان کوتاهی عضو گروه موسسین شد و سپس اقدام به انجام یک ریسک بزرگ کرد و پایگاه Dine & Sign را با داینرز کلاب ادغام کرد.

تصور اولیه مک نامارا بر این اساس بود که یک کارت اعتباری را تولید کند که از آن بتوان به واسطه یک روش پرداخت در سراسر شهر نیویورک استفاده شود. بعد‌تر دامنه استفاده از کارت‌های داینرز کلاب افزایش پیدا کرد و از آن‌ها برای پرداخت‌های هتل‌ها، اجاره ماشین و خرید از گل فروشی‌ها استفاده شد.

کارت‌های داینرز کلاب
کارت‌های داینرز کلاب

 

بعد از آن، داینرز کلاب اقدام به ایجاد باشگاه مشتریان خود کرد و قصد داشت تا برخی از تجار موفق و معروف را به خود جذب کند. سپس متی سیمونز، به عنوان نماینده مطبوعاتی این شرکت اقدام به تبلیغ کارت‌های داینرز کلاب درون روزنامه‌ها و مجلات کرد و نامه‌های شخصی برای برخی از مشتریان بالقوه ارسال کرد.

داینرز کلاب تا میانه دهه 1960 موفقیت بسیار زیادی را کسب کرد و توانست 1.3 میلیون کاربر فعال داشته باشد و اولین کارت‌های پلاستیکی این مجموعه در سال 1961 ساخته شد. با این حال در اواخر دهه 60 و پیدایش کارت‌های ویزا و مستر، کمی از محبوبیت کارت‌های داینرز کلاب کاسته شد. همچنین شرکت نفت آمریکا در سال 1968 اقدام به ساخت کارت‌های داینرز کلاب مخصوص به خود کرد و باعث کاهش محبوبیت کارت‌های داینرز کلاب شد.

در سال 1981، بانک سرمایه گذاری Citibank، داینرز کلاب را خریداری کرد و نماد تجاری آن را به دست آورد. با این حال بسیاری از شعبه‌های بین المللی این شرکت به صورت مستقل کار خود را ادامه می‌دهند.

همکاری با مستر کارت و دیسکاور

در سال 2004، داینرز کلاب با مستر کارت به توافق رسید و از سال 2004، تمامی کارت‌های داینرز کلاب عرضه شده در آمریکای شمالی و کانادا، با لوگوی مسترکارت و شماره کارت 16 رقمی تولید می‌شد و پرداخت‌های انجام شده با استفاده از این کارت‌ها، توسط شبکه مستر کارت صورت می‌گرفت. 

همکاری داینرز کلاب و مستر کارت
همکاری داینرز کلاب و مستر کارت

 

اما در سال 2008، شرکت خدمات مالی دیسکاور، با پرداخت مبلغ 165 میلیون دلار، داینرز کلاب را از سیتی بانک خریداری کرد. دیسکاور با ادغام شبکه آمریکای شمالی خود با شبکه داینرز کلاب، یک شبکه پرداخت بین المللی را ایجاد کرد. با این حال بانک دیسکاور هیچ اقدامی در تغییر برند کارت‌های داینرز کلاب نکرد. اما در سال 2011، دیسکاور لوگوی خود را در کارت‌های بین المللی داینرز کلاب وارد کرد و شرکت‌هایی مانند پی پال تنها تراکنش‌هایی از کارت‌های داینرز کلاب را پردازش می‌کردند که نماد دیسکاور بر روی آن‌ها وجود داشت.


در صورتی که با کارت‌های اعتباری دیسکاور آشنایی ندارید، مقاله زیر را مطالعه کنید:

دیسکاور کارت چیست و چه کاربردی دارد؟


مقبولیت جهانی کارت‌های داینرز کلاب

از زمانی که شرکت داینرز کلاب توسط سیتی بانک خریداری شد و سپس تحت تسلط دیسکاور قرار گرفت، میزان مقبولیت کارت‌های داینرز کلاب افزایش پیدا کرده است. برخی از کشور‌هایی که کارت‌های داینرز کلاب را می‌پذیرند و پشتیبانی می‌کنند عبارت اند از:

  1. کانادا
  2. آمریکا
  3. مکزیک 
  4. برزیل 
  5. آرژانتین
  6. شیلی
  7. سوئد 
  8. فنلاند
  9. نروژ
  10. لهستان 
  11. آلمان
  12.  آفریقای جنوبی
  13. امارات متحده عربی

 

نظر خود را درباره «آشنایی با داینرز کلاب» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با داینرز کلاب فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.