زمان مطالعه: 3 دقیقه
شایعه خرماهای آلوده وارداتی و نوشابه پپسی سمی!

شایعه خرماهای آلوده وارداتی و نوشابه پپسی سمی!

در چند وقت اخیر پیامی با محتوای خودداری از مصرف انواع خرما های وارداتی به دلیل وجود یک نوع ماده سمی در آن ها در فضای مجازی در حال منتشر شدن می باشد.

به گزارش آسمونی و بر اساس اطلاعات به دست آمده از خبرگزاری های مختلف، یک پیام با مضمون عدم مصرف خرما های وارداتی به کشور به علت آلوده بودن به یک نوع ماده سمی در پند وقت اخیر دست به دست شده است.

متاسفانه شایعات بی پایه و اساسی در فضای مجازی بیش از پیش در حال منتشر شدن است که بیشتر رنگ و لعاب رقابت های نا سالم در عرصه فروش محصولات را دارد و در واقع هدفی جز حذف رقبا به هر شکل ممکنی را دارند.

دروغ هایی که با اضافه کردن اطلاعاتی مانند نام اشخاص و درج شماره تلفن در متن آن ها بیش از پیش برای عوام باور پذیر خواهد شد.

با این حال به بررسی برخی از این شایعات عجیب و غریب می پردازیم:

 

پیام اول : سلام.متأسفانه دیروز دختری 6 ساله در یکی از بیمارستان های تهران فوت شد و علت مرگ وی مصرف نوشابه پپسی بوده که ماه قبل وزیر محترم بهداشت در تلویزیون اعلام کرد فعلاً از نوشابه پپسی استفاده نکنید به دلیل وجود ویروسی ناشناخته که علامت آن 3 روز تب و سپس فوت شخص می باشد.

پیام دوم: امروز از طرف وزارت بهداشت نامه ای به تمام بیمارستان ها از جمله بیمارستان محک زده شد و از تمام پرسنل بیمارستان ها خواسته شده اطلاع رسانی کنند.لطفاً فعلاً تا اطلاع ثانوی از مصرف اقلام زیر خودداری شود.1-سوسیس و کالباس2-انواع نوشابه 3- چیپس و پفک. و محصولات شرکت سیلانه سبز جدا خود داری کنید لطفاً انتشار دهید تا مردم با خبر شوند .
پیام سوم:

توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه... حتماً بخونيد

خیلی مهم و خیلی فوری..

دکتر چاووش زاده رییس بیمارستان خاتم الانبیا درخواست اطلاع رسانی فوری به مردم ایران را دارد...

به اطلاع تمام هموطنان عزیز برسانید که تا اطلاع ثانوی از خوردن خرما وارداتی و چای طلا با عنوان های تشریفات و مانی و طلا با هر نوع مدل جدا خودداری کنید.

گروهک تروریستی داعش پس از تسلط بر زرادخانه های شیمیایی و میکروبی عراق، اقدام به آلوده نمودن برخی محصولات و قاچاق آن به داخل خاک ایران نموده است.
این محصولات حاوی ماده شیمیایی اُکسالات آمونیوم هستند که مستقیماً و به سرعت بر روی سیستم عصبی اثر گذاشته و منجر به فلج شدن و مرگ فرد خواهد شد.
تاکنون بیش از ده مورد به بیمارستان امام رضا ارجاع داده شده است.

همراهان عزیز آسمونی؛

این متن هم اکنون در شبکه های اجتماعی در حال دست به دست شدن می باشد، لذا درستی آن نیز  توسط پورتال جامع آسمونی تایید یا تکذیب نمی‌شود و صرفا جهت در دسترس بودن حواشی شبکه های اجتماعی و بازخورد مخاطبین گرامی درج شده است.

تنها با کمی تفکر از پینش و محل قرارگیری خبر و محتوا می توان به کذب بودن آن پی برد اما محض احتیاط با کمی جستجو در شبکه جهانی اینترنت و در میان طیف زیادی از سایت های خبری مختلف می توانید به این نتیجه برسید که این گونه ادعا ها هیچگونه واقعیت بیرونی ندارند و برای مثال رييس هيچ بيمارستاني هيچگاه چنين اطلاع رساني ای نداشته و بر اساس رویه های معمول چنین مسئولینی این کار را به این شکل و به این طریق نخواهند کرد و عموما اطلاع رسانی ها بر عهده معاون درمان و يا روابط عمومی های ارگان ها و نهاد های مربوطه می باشد.

بخش دیگر این پیام به وجود ماده شیمیایی اکسالات آمونیوم اشاره می کند و نام برخی برند های خاص را ذکر می کند که لازم به بیان است که این ماده اصلا کاربردی در صنایع تولید و بسته بندی خرما یا هر نوع ماده غذایی دیگری ندارد و عملا کذب است.

سوالی که در ذهن ها ایجاد می شود این است که چرا فقط به یک سری برند های خاصی اشاره می کند و حتی از آن ها به صورنت کامل نام می برد؟  تاکید بر این اسامی شرکتها و بصورت مشخص تاکید بر هر نوع مدل محصول خاص تولیدی هر شرکت که در این خبر نام آن ها ذکر شده است، بصورت مضحکی با منطق مخاطب مرتبط می شود.

مهم ترین نکته در این خبر کذب، این است که اصلا دکتر چاووش زاده ای بین روسای هیچکدام از این  بیمارستانها وجود ندارد که حالا بخواهد رئیس بیمارستان خاتم الانبیا باشد و با یک مراجعه سریع به سایت این بیمارستان مشخص می شود که مسئول بيمارستان خاتم الأنبياء فرد ديگری می باشد.

 

نظر خود را درباره «شایعه خرماهای آلوده وارداتی و نوشابه پپسی سمی!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره شایعه خرماهای آلوده وارداتی و نوشابه پپسی سمی! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.