زمان مطالعه: 2 دقیقه
خانه سینمای ایران

خانه سینمای ایران

خانه سینمای ایران نهادی است که به جهت رفاه شاغلان در عرصه فیلم و سینما تشکیل شده است.

خانه سینمای ایران بزرگ‌ترین نهاد صنفی سینماگران در کشور ایران می باشد، این سازمان در سال 1365 جهت بهبود وضعیت رفاهی و صنفی شاغلان در عرصه فیلم و سینما تاسیس شده است. از جمله اهداف اصلی تشکیل خانه سینما حفظ و صیانت از حقوق مادی و معنوی تولید‌کنندگان آثار سینمایی، پخش و نمایش هنرسینما و همچنین ایجاد امنیت شغلی، تأمین اجتماعی و ارتقای سطح آموزشی و حرفه‌ ای دست‌ اندرکاران سینما می باشد. به خاطر اینکه خانه سینما در دی ماه سال 1390 از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منحل اعلام شد، سینماگران اعتراض کردند. این سازمان بعد از دو سال تعطیلی همزمان در روز ملی سینما و با حضور گروهی از اعضای این نهاد در 21 شهریور ماه سال 1392 بازگشایی شد. این کار طبق دستور علی جنتی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود در کابینه حسن روحانی انجام‌ شد. برای آشنایی بیشتر با خانه سینمای ایران در ادامه مطلب با آسمونی همراه شوید.

تاریخچه سازمان خانه سینمای ایران 

این‌سازمان در سال 1368 تاسیس شد و طی حدودا چهار سال فعالیت خانه سینمای ایران به صورت غیر رسمی، به جذب و فراخوان اصناف سینمایی پرداخت. در ابتدا یک مکان مشخصی برای فعالیت خانه سینما وجود نداشت و اکثر جلسات هیات مدیره در محل بنیاد سینمایی فارابی تشکیل می شد. در نهایت پس از راه اندازی و عضویت حدود بیست انجمن و کانون در خانه سینما، مقدمات آغاز فعالیت رسمی آن فراهم کردند و مطابق با این در مهرماه سال 1372 فعالیت رسمی خانه سینمای ایران با ثبت آن در اداره ثبت شرکت ها و موسسه های غیر تجاری‌ شروع شد .در طول ده دوره فعالیت هیات مدیره های انتخاب شده، اساسنامه خانه سینما طبق نیازهای صنفی دستخوش تغییرات ساختاری شده بود اما از لحاظ ماهیت، اساسنامه تغییراتی نکرده بود.

ارکان سازمان خانه سینمای ایران 

  • هیات مدیره
  • بازرس
  • سخنگوی هیات مدیره
  • مدیرعامل
  • هیات داوری

فعالیت های سازمان خانه سینمای ایران

این سازمان دارای فعالیت های متعددی می باشد ازجمله این که:

  • باعث ایجاد امنیت شغلی شده و امکانات رفاهی مناسبی برای اعضاء از طریق ایجاد پوشش های تامین اجتماعی، خدمات درمانی، ایجاد تعاونی های مصرف و مسکن و صندوق های حمایتی و ... فراهم می سازند.
  • با بررسی و ارائه پیشنهادها برای برقراری استانداردهای حرفه ای تولید، توزیع و نمایش سینمای کشور به موسسات مربوطه فعالیت می کنند.
  • با بررسی و تصویب استانداردهای سینمای حرفه ای از طریق تشکل های صنفی سینمایی یا گروه های کارشناسی در صورتی که نیاز باشد اقدامات لازم را برای گرفتن تائیدیه لازم از مراجع ذی صلاح انجام می دهند.
  • به ایجاد و توسعه نظام های اطلاعاتی به روز مربوط به منابع، عوامل و محصولات سینمای ایران و جهان کمک می کنند.
  • از فعالیت های خلاق و مهم کارکنان سینمای حرفه ای در زمینه های تولید، توزیع، نمایش، پژوهش حمایت کرده و آموزش های لازم جهت ارتقای هنر و صنعت سینما می دهند.
  • بستر مناسب برای پیشگیری و کاهش اختلافات از طریق تدوین مقررات و تنظیم قراردادهای الگو فراهم می سازند.
  • از فعالیت های دیگر سازمان پاسخگویی به مراجعین و بخش های صنفی،انجام امور روابط عمومی و همکاری در برگزاری آیین های خانه سینما، تهیه و تنظیم اخبار سینمایی و اصناف و همچنین راه اندازی و بارگذاری سایت خانه و به روز رسانی آن می باشد.

آدرس و شماره تلفن سازمان خانه سینمای ایران

آدرس تهران، خیابان بهار جنوبی، کوچه سمنان، پلاک 29
تلفن 021-77534922
ایمیل Bankfilmnameh@khanehcinema.ir
سایت http://www.khanehcinema.ir
ساعت کاری

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10 الی 13
در ایام کرونا از ساعت 10 الی 14

 

نظر خود را درباره «خانه سینمای ایران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره خانه سینمای ایران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.