زمان مطالعه: 10 دقیقه
جاذبه های گردشگری کیش

جاذبه های گردشگری کیش

جاذبه‌های گردشگری جزیره کیش بسیار متنوع هستند، از جاذبه‌های طبیعی گرفته تا جاذبه‌های مصنوعی که ما در آسمونی به معرفی آنها پرداخته‌ایم.

جزیره کیش مروارید خلیج فارس نامیده می‌شود و دارای جاهای دیدنی بسیاری است. اکثر افراد جاذبه‌های مصنوعی کیش را بیشتر از جاذبه‌های طبیعی آن می‌شناسند. در این بخش از آسمونی به معرفی جاذبه‌های طبیعی و مصنوعی کیش می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

جزیره رویایی کیش و تاریخچه آن

نام جزیره کیش از نظر معنا به مفهوم "تیردان" یا "ترکش" است. این نام از آن جهت برگزیده شده است که وقتی بر بلندی‌های اطراف جزیره می‌ایستادند چون تیری که در ترکش باشد به نظر می‌رسید. برخی از نویسندگان نیز نام قدیم کیش را کیان نوشته‌اند. بر اساس یک داستان، کیکاوس هنگامی که به فارس رفت تختش در سیراف فرود آمد از این رو احتمال دارد نام کیان از نام سلسله کیانیان گرفته شده باشد.

نیارخوس دریاسالار یونانی در سال 325 قبل از میلاد به فرمان اسکندر مأمور شد سفری اکتشافی در دریای عمان و خلیج فارس انجام دهد. نوشته‌های او نشان می‌دهد که او جزیره کیش را در قرن چهارم قبل از میلاد بازدید کرده است. آریان، مورخ یونانی، از جزیره کیش به نام کامتینا یاد کرده و بر این باور بود که در زمان اسکندر مقدونی هنگامی که نیارخوس در خلیج فارس به سیر و سفر پرداخت این جزیره به دو الهه ونوس و مرکور اختصاص داشته است.

در دوره هخامنشی، کیش مرکز عمده صید مروارید بین‌النهرین و هندوستان بوده و بازرگانان بزرگ دنیا به این جزیره رفت و آمد داشته‌اند. در زمان اتابکان فارس، اهمیت کیش به حدی بوده است که والی خلیج فارس در این جزیره سکونت داشت و درآمد کیش از عشریه (نوعی عوارض) کشتی‌های تجاری مبالغ بسیار قابل توجهی بوده است.

بنابر نوشته‌های تاریخ‌نویسان، در دوره ایلخانان مغول نام کیش همیشه در زمره شهرهای بزرگ و مهم چون بغداد، شیراز، بحرین و هندوستان آورده می‌شده است و ویرانه‌های باقی‌مانده از شهر حریره خود گواه این موضوع است. مارکوپولو در سفر به چین و ملاقات با امپراطور و یکی از همسران او مجذوب گردنبندی گران‌بها آویخته به گردن او شد که به او گفته شد: این مروارید بسیا زیبا ارمغانی از جزیره کیش است.

در قرن شانزدهم میلادی، پرتغالی‌ها با هدف تسلط بر بازارهای تجاری هندوستان، عربستان و ایران کشتی‌های جنگی خود را به اقیانوس هند گسیل کردند و تا دوره صفویه نیز در کیش حضور داشتند.

در سال 1349 کیش مورد بازدید هیأت کارشناسی قرار گرفت و با توجه به موقعیت جغرافیایی و استراتژیک مناسب، به عنوان مرکز بین‌المللی گردشگری - تجاری مورد نظر قرار گرفت و بالاخره در سال 1371 با تأسیس سازمان منطقه آزاد کیش این جزیره جانی تازه گرفت و دوران توسعه کیش آغاز شد.

جزیره کیش

جاهای دیدنی کیش

بیشتر دیدنی‌های کیش شگفتی‌هایی است که طبیعت در طی سال‌های متمادی به وجود آورده و با دست بشر تغییراتی در آن‌ها ایجاد شده‌ است.

یکی از شگقتی‌های کیش، سواحل آن است که واقعاً زیبا است و کمتر مکانی در دنیا می‌توان یافت که از لحاظ طبیعی این قدر دیدنی باشد. به دلیل عمق کم و شفافیت و زلالی آب، کف دریا تا عمق چند متری قابل مشاهده است و به شکل یک آکواریوم طبیعی است.

سواحل ماسه‌ای، اسکله تفریحی، جاده کرانه که دور تا دور جزیره کشیده شده است، پیست دوچرخه سواری به طول حدود 70 کیلومتر که تا پاسی از شب دوچرخه‌سواران در آن به ورزش می‌پردازند، ایستگاه‌های اجاره دوچرخه، مجموعه ورزشی المپیک با انواع زمین‌های ورزشی فوتبال، تنیس، استخر شنا، والیبال، بسکتبال، شطرنج، اسکواش و مجموعه ورزشی با انواع بازی‌های بیلیارد و بولینگ از جمله مکان‌هایی است که مسافران از آن‌ها لذت می‌برند.

پارک ساحلی، پارک پرندگان، پارک آهوان که تعداد زیادی آهو و پرنده را در خود جای داده‌اند و پارک وحش کیش، پارک دلفین‌ها و بازی‌های زیبای آن‌ها از جمله دیدنی‌ها در کیش است که مسافران حاضر به چشم‌پوشی و ندیدن آن‌ها نیستند.

بازارهای کیش نیز جذابیتی خاص دارند و معمولاً مسافران در طول روز دراین بازارها وقت خود را صرف می‌کنند و شب هنگام در کنار ساحل به دیدن مناظر طیبعی و زیبایی‌های دریا و ورزش‌های دریایی و دوچرخه‌سواری می‌پردازند.

 محیط آرام و بدون ترافیک کیش یک ویژگی دیگر این جزیره است که هوای بدون آلودگی و پاک را برای مردم به ارمغان آورده است. در جزیره کیش هیچ توقفی وجود ندارد، میادین وچهارراه‌ها فاقد چراغ قرمز توقف است و به همین دلیل سیستم حمل و نقل در کیش روان بوده و با آرامش توام است. در حداقل زمان ممکن می‌توان از این طرف جزیره به طرف دیگر آن رفت. استفاده از کمربند ایمنی، رعایت سرعت مجاز و توجه به علایم رانندگی در کیش لازم و اجباری است و با متخلفان به شدت برخورد می‌شود. خیابان‌ها و بولوارهای کیش نیز به طرز زبیایی ساخته شده‌اند و با نخل‌های زینتی و گل‌های رنگارنگ جذابیتی خاص به این جزیره بخشیده‌اند.

  • اسکله تفریحی کیش، بهترین مکان دیدنی کیش

اسکله تفریحی از بهترین جاهای دیدنی کیش است که در فهرست 12 جاذبه برتر کیش ما قرار می‌گیرید. این اسکله در ساحل جزیره قرار گرفته است و دارای عرشه‌ای چوبی و زیبا است و شما را به سمت آب‌های نیلگون خلیج فارس هدایت می‌کند. این مکان یکی از بهترین مناطق برای پیاده‌روی و گردش در جزیره کیش است. این اسکله تفریحی توسط متخصصان ایرانی ساخته شده است و طول آن به 437 متر می‌رسد. این اسکله تفریحی به مراکز تفریحی دیگر چون بولینگ مریم کیش، سینما 4 بعدی و کلوپ تفریحات دریایی نزدیک است و می‌توانید از این امکانات به خوبی استفاده کنید. در اطراف اسکله تفریح کافه‌ها، رستوران‌ها و مراکز تفریحی فراوانی وجود دارند که می‌توان در آن‌ها لحظات خوشی را گذراند.

اسکله تفریحی کیش
اسکله تفریحی کیش
  • ساحل مرجان کیش

دومین مکان گردشگری کیش که در فهرست 12تایی ما قرار می‌گیرد ساحل مرجان است. اغلب مسافران و گردشگران جزیره کیش وقت بسیاری را در کنار ساحل مرجان جزیره کیش می‌گذرانند و از منظره‌های زیبای کیش و ساحل مرجانی لذت می‌برند. آلاچیق‌ها و محوطه‌سازی جذاب این پارک ساحلی فرصت خوبی را برای بازدیدکنندگان بوجود آورده تا طول اقامت خود در جزیره کیش از این منطقه که دارای آبی بسیار زلال و شفاف می است دیدن کنند. تماشای طلوع آفتاب در این پارک ساحلی خاطره‌ای فراموش نشدنی برای شما رقم خواهد زد. در ساحل مرجان آلاچیق‌ها به صورت پراکنده قرار گرفته‌اند و شما می توانید از آن‌ها استفاده کنید.

ساحل مرجان کیش
ساحل مرجان کیش
  • جزیره هندورابی 

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی کیش جزیره هندورابی است. جزیره هندورابی یکی از جزیره های آرام و تقریباً خالی از سکنه همراه با ساحلی زیبا، شنی و تخته‌سنگ‌های محلی است. این جزیره از توابع کیش است و مساحتی حدود 23 کیلومترمربع دارد. بلندترین نقطه در جزیره هندورابی بیست و نه متر ارتفاع دارد و بزرگترین قطر آن هفت و نیم کیلومتر است. در جزیره هندورابی روستایی وجود دارد به نام "هندرابی" که در نزدیکی همین روستا قریه‌های دیگری به نام دورات و صرات وجود دارد. این جزیره از قرن 15 میلادی در اختیار پرتغالی‌ها بوده و به عنوان پایگاه نظامی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گرفته است. امروزه آثار باقیمانده از این پایگاه نظامی پرتغالی‌ها وجود دارد.

جزیره هندورابی کیش
جزیره هندورابی کیش
  • شهر حریره کیش

شهر حریره نیز یکی از مکان‌های دیدنی کیش است. شهر حریره کیش مربوط به سده 5 تا 10 هجری قمری بوده و در قسمت شمالی جزیره قرار گرفته است. این شهر به عنوان اثر ملی ثبت شده است. این شهر باستانی در وسعتی سه کیلومتر مربعی قرار دارد و نمایانگر شهری بزرگ و آباد در گذشته است که جمعیت زیادی را در خود جای داده بود. در قسمت شمال این منطقه ساختمان‌های بندرگاه و دفاتر آن، قابل دیدن است. امروزه از این شهر باستانی، فقط نمای از بین رفته یک شهر، دیواره‌ها و سقف‌هایی به جای مانده است. 

شهر حریره کیش
شهر حریره کیش
  • کشتی یونانی از دیگر جاذبه های کیش

کشتی یونانی یکی دیگر از دیدنی‌های کیش است. بر اساس اطلاعات به دست آمده و موجود این کشتی متعلق به کشور یونان است و نام آن کولااف است. این کشتی یونانی در سال 1322 توسط شرکت ویلیام هامیلتون با وزنی در حدود 7 هزار تن و به طول 136 متر در بندر گلاسکو اسکاتلند ساخته شده بود. اطلاعات به دست آمده دلیل به گل نشستن این کشتی را مه آلود بودن هوا و نبودن فانوس دریایی دانسته‌اند. یونانی‌ها تلاش‌های بسیار برای درآوردن این کشتی از گل انجام دادند و در آخر چون نتوانستند آن را بیرون بکشند آن را تخلیه نموده و به آتش کشیدند.

کشتی یونانی کیش
کشتی یونانی کیش
  • شهر زیرزمیی کاریز

شهر زیرزمینی کاریز با بیش از 10 هزار متر مربع مساحت، امروزه با نام کاریز کیش شناخته می‌شود. این شهر یکی از مکان‌های دیدنی کیش است. واژه کاریز به معنای قنات است. این شهر زیرزمینی در عمق 16 متری سطح زمین قرار گرفته است و سقفی هشت متری مملو از صدف، سنگواره و مرجان‌های دریایی را در بالای خود جای داده است. این مجموعه در فاز  اول خود دارای بخش‌های مختلفی است، از جمله غرفه‌های صنایع دستی ایران و جهان، رستوران سنتی و جدید، موزه، سالن آمفی تئاتر، سالن کنفرانس و گالری‌های هنری. این جاذبه  به عنوان ششمین جاذبه برتر کیش در فهرست 12 تایی ما قرار می‌گیرد.

شهر زیرزمینی کاریز
شهر زیرزمینی کاریز
  • گذر هنرمندان جزیره کیش

هفتمین جاذبه گردشگری جزیره کیش گذر هنرمندان کیش است. در غرب جزیره کیش، مسیری برای پیاده‌روی وجود دارد که تندیس‌های زیبا و زیادی از بزرگان ایرانی چون پروین اعتصامی (شاعر بلندآوازه)، غلامحسین بنان (موسیقیدان و خواننده)، محمدتقی جعفری (علامه)، شریف لطفی (موسیقیدان)، حسین بهزاد (نقاش و مینیاتوریست) و بزرگان دیگر در آن قرار داده شده است.

گذر هنرمندان جزیره کیش
گذر هنرمندان جزیره کیش
  • آب انبار از جاذبه های گردشگری کیش

آب انبار یکی دیگر از جاهای گردشگری کیش است. در قدیم، یکی از روش‌های ذخیره آب در جزیره کیش استفاده از آب انبار بوده است. از این رو در سال 1371 برای ذخیره آب آشامیدنی مردم این آب انبار احداث شد. ولی خیلی زود به دلیل تبدیل این جزیره به یک منطقه گردشگری و افزایش جمعیت، کارایی خود را از دست داد و امروزه به عنوان یک جاذبه گردشگری از آن استفاده می‌شود. معماری این آب انبار الهام گرفته از آب انبارهای شهر یزد است و دارای دو گنبد و پنج بادگیر است به طوری که هوا از طریق بادگیرها به داخل دمیده می‌شود و باعث خنک شدن آب درون انبار می‌گردد. 

آب انبار جزیره کیش
آب انبار جزیره کیش
  • پارک ساحلی میرمهنا کیش

پارک ساحلی میرمهنا در شمال و شمال غربی جزیره کیش قرار گرفته و از ساحل‌های دیدنی و زیبای جزیره کیش است. این پارک علاوه بر ساحل زیبا همراه با آلاچیق‌های مناسب دارای اسکله‌ای تفریحی با نام میرمهنا است. پارک ساحلی میرمهنا از مسجد خاتم الانبیاء تا میدان جاسک در نوار ساحلی امتداد دارد. وجود اسکله ماهیگیری در این پارک سبب شده است که پارک به دو فاز تبدیل شود که فاز اول از مسجد خاتم تا اسکله ماهیگیری و فاز دو از اسکله ماهیگیری تا میدان جاسک است.

پارک ساحلی میرمهنا در جزیره کیش
پارک ساحلی میرمهنا در جزیره کیش

در فاز یک این پارک که مساحتی حدود 41000 متر مربع دارد مسیرهای پیاده‌روی، آلاچیق و محل‌هایی برای پخت کباب و پارکینگ، امکان پذیرایی از گردشگران فراهم شده است. ویژگی‌های دیگر این فاز داشتن نمازخانه ساحلی، بازار عرب‌ها، کتابخانه عمومی، بازار ماهی‌فروشی، مسیر دوچرخه‌سواری، بوفه و چایخانه است. علاوه بر همه این‌ها در اغلب اوقات شما می‌توانید در کنار اسکله ماهی‌گیری از تماشای لاکپشت‌های آزاد لذت ببرید.

 فاز دو با مساحت حدود 50000 متر مربع در حال تکمیل شدن است. در این فاز دو زمین بازی کودکان در نظر گرفته شده است. در اسکله ماهیگیری این پارک شما می توانید در زمان‌هایی که ماهیگیری آزاد است به صورت تفریحی و شخصی مشغول ماهیگیری شوید. این پارک نهمین جاذبه برتر جزیره کیش است.

  • روستای باغو کیش

روستای باغو یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری کیش است. در زمان‌های قدیم ساکنان جزیره کیش در سه منطقه روستایی واقع در بخش‌های جنوب‌غربی، شرق و شمال‌شرقی جزیره زندگی می‌کرده‌اند. امروزه تنها روستای به جا مانده از آن دوران روستای باغو است که در جنوب‌غربی جزیره کیش قرار دارد و بافت سنتی آن تا به امروز حفظ شده است. در حال حاضر، جز چند خانوار دامدار کسی در این روستای تاریخی زندگی نمی‌کند. در منطقه‌ای از فضای ورودی روستای باغو، سیاه چادرهایی برپا است که زندگی بومیان و آداب و رسوم این منطقه را برای گردشگران در معرض دید قرار می‌دهند.

روستای باغو در  جزیره کیش
روستای باغو در جزیره کیش
  • پارک ساحلی سیمرغ کیش

از دیگر پارک‌های ساحلی جزیره کیش، پارک سیمرغ کیش است که در ضلع جنوب‌شرقی جزیره و در امتداد ساحل قرار گرفته است. این پارک با هتل مارینا، هتل سیمرغ و مجموعه دلفیناریوم کیش همجوار است. پارک ساحلی سیمرغ با مساحتی حدود 15000 متر مربع و کیفیتی عالی همراه با چشم‌انداز زیبا از ساحل ماسه‌ای ساخته شده است. در این پارک فضاهایی جهت بازی کودکان مانند پارک لوله، فضاهای ورزشی شامل زمین بدمینتون، پینگ پنگ، پیست اسکیت، نوار تندرستی، مسیرهای پیاده‌روی، آبنما، ایستگاه دوچرخه‌سواری، سرویس بهداشتی، فضای سبز و پارکینگ‌های طولی اجرا شده است. شما در این پارک می‌توانید اوقات خوشی به همراه آرامش و لذت بردن از ساحل جزیره را داشته باشید.

پارک ساحلی سیمرغ کیش
پارک ساحلی سیمرغ کیش
  • پارک شهر جزیره کیش

آخرین جاذبه‌ای که در فهرست 12تایی ما قرار می‌گیرد پارک شهر جزیره کیش است. پارک شهر کیش از مکان‌های دیگر برای پر کردن اوقات فراغت گردشگران و مسافران جزیره کیش است. در این پارک علاوه بر فضاهای سبز، دریاچه مصنوعی، فضای ورزش و تندرستی، پیست دوچرخه‌سواری و اسکیت، آب‌نما و میدان گل، فضاسازی مناسبی برای استفاده معلولان نیز صورت گرفته است. نیمی از پارک شهر فضای سبز و دارای انواع گونه‌های گیاهی سازگار با آب و هوای کیش است. دیواره های کناری پارک نیز با بهره‌گیری از نقاشی هنرمندان کیش تزیین شده است. در این پارک همانند بیشتر پارک‌های دیگر کیش آلاچیق‌هایی برای استراحت و اسکان خانواده‌ها تعبیه شده تا در مدت حضور و گردشگری در پارک از فضاهای ایجاد شده بهترین استفاده را ببرند. همچنین دریاچه این پارک دارای تعدادی قایق پدالی است که گردشگران می‌توانند از آنها استفاده کنند.

پارک شهر جزیره کیش
پارک شهر جزیره کیش
  • خانه عیانی کیش

یکی از جاهای دیدنی جزیره کیش که کمتر به آن پرداخته می‌شود و به صورت ناشناس باقی‌ مانده است، خانه عیانی کیش است. این خانه مربوط به تعدادی از خانواده‌ها بوده که قبلاً در کیش زندگی می‌کردند. وسعت خانه بسیار زیاد است. این نوع خانه‌ها را قبلاً در یزد و کاشان می‌دیدیم. در این خانه وسایلی پیدا شده است که نشان می‌دهد مربوط به دوره ایلخانی است.

خانه عیانی در جزیره کیش
خانه عیانی در جزیره کیش
نظر خود را درباره «جاذبه های گردشگری کیش» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره جاذبه های گردشگری کیش فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.