زمان مطالعه: 2 دقیقه
چرا اهدای جایزه مرد سال به مسی، قابل پیش بینی بود؟!

چرا اهدای جایزه مرد سال به مسی، قابل پیش بینی بود؟!

با توجه به انتخاب های اخیر مرد سال فوتبال، انتخاب لیونل مسی به عنوان مرد سال فوتبال جهان، چندان غیرمنتظره نبود.

تا دو دهه قبل، انتخاب های مجله فرانس فوتبال، منطقی ترین انتخاب هایی بود که در فوتبال دنیا امکان پذیر بود. گروهی از خبرنگاران و کارشناسان اروپایی، بهترین های فوتبال را انتخاب می کردند و انتخاب ها همواره عادلانه بود و بهترین ها بودند که باارزش ترین جایزه سال را از آن خود می کردند.

اما از آنجا که سیستم دیکتاتوری حاکم بر فیفا، کاملا انحصارطلبانه است، طبیعی بود که فیفا این جایزه را نیز بخشی از جوایز سالانه خود کند. معلوم نیست مجله فرانس فوتبال چگونه و در ازای چه هزینه ای حاضر شد تمام تاریخ و هویت خود را به فیفا بفروشد. اما این اتفاق افتاد و نتیجه آن، تبدیل جایزه مجله فرانس فوتبال به یک شوی واقعی بود. شویی که در آن، حق رای دادن نه برای کارشناسان بزرگ، بلکه به تمامی مربیان و کاپیتان های تیمهای فوتبال سراسر جهان و انبوهی خبرنگار واگذار شد و از آن زمان به بعد، اهدای جوایز بیشتر بر مبنای محبوبیت ورزشکاران صورت گرفته تا توانایی آنها در یک سال میلادی.

هیچ منطقی در انتخاب جوایز نیست. مثلا در سال 2010 که وسلی اسنایدر از عوامل اصلی سه گانه اینتر بود و با تیم ملی هلند نیز به فینال جام جهانی آن سال رسید، حتی در بین سه انتخاب نهایی جایی نگرفت و سه انتخاب فیفا مسی، ژاوی، اینستا شدند و سرانجام جایزه به مسی رسید که در جام جهانی حتی یک گل هم نزده بود و افتخار بزرگ او فتح لالیگا با بارسلونا در آن سال بود!

چهار سال بعد کریس رونالدو و پرتغال عملکرد ناامیدکننده ای در جام جهانی داشتند و حتی از مرحله گروهی صعود نکردند. اما از آن جا که رونالدو با رئال قهرمان اروپا شده بود، در پایان جایزه به او رسید!

در دو دوره اخیر نیز این جایزه شرایط اسفناکی پیدا کرد. انتخاب لیونل مسی در فصل درخشان ویرژیل فن دایک یک شوک بزرگ بود و بعد از یک دوره برگزار نشدن مراسم- که احتمالا فیفا را از دادن یک جایزه دیگر به مسی محروم کرد- این بار در حالی مراسم برگزار شد که با توجه به عملکرد مسی و رونالدو در طول فصل و ناکامی آنها در مسابقات باشگاهی، می شد انتظار داشت که حداقل امسال انتخابها عادلانه تر صورت گیرد و خبری از این دو در انتخابهای نهایی نباشد. اما در پایان، مسی مرد سال شد و فیفا که خودش متوجه شده بود این مساله تا چه اندازه غیرعادی است، جایزه ای جدید اختراع کرد به نام بهترین مهاجم. تا به این ترتیب لواندوفسکی نیز به شکلی، راضی مراسم را ترک کرده باشد.

نوع انتخابهای فیفا بی شباهت به انتخاب های دو دهه قبل مرد سال ورزش ایران نیست. انتخابهایی که در آن دستور داده شده بود همواره حسین رضازاده مرد سال ورزش ایران شود و یک سال که جایزه به حسین رنگرز رسید، برای خالی نبودن عریضه، جایزه ای به نام مرد اخلاق اختراع شد و آن سال به رضازاده اهدا گردید!

اما چرا مسی با وجود عملکرد متوسط خود در یک سال اخیر شایسته کسب چنین عنوانی شد؟ پاسخ را می توان در کلمات زیر جستجو کرد: در فوتبالی با بازوبندهای رنگین کمانی، صورتهای رژلبی، جام جهانی 48 تیمه و دو سال یکبار، البته نباید به دنبال جوایزی برای بهترین ها بود؛ بلکه این جوایز به چهره هایی می رسد که برند فیفا محسوب شوند و نمادی باشند از مافیای حاکم بر فوتبال.

 

نظر خود را درباره «چرا اهدای جایزه مرد سال به مسی، قابل پیش بینی بود؟!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره چرا اهدای جایزه مرد سال به مسی، قابل پیش بینی بود؟! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.