زمان مطالعه: 2 دقیقه
دوازده تیمی که از یک دوره جام ملتهای آفریقا انصراف دادند!

دوازده تیمی که از یک دوره جام ملتهای آفریقا انصراف دادند!

در رقابتهای جام ملتهای آفریقا 1996 رکورد عجیب انصراف 12 تیم در مسابقات برجای نهاده شد که گویای بی نظمی های حاکم بر رقابتهای آفریقایی بود.

رقابتهای 1996 جام ملتهای آفریقا قرار بود در کنیا برگزار شود. اما با آغاز مرحله مقدماتی اتفاقات عجیب و بی نظمی ها یکی پس از دیگری اتفاق افتاد و ادامه یافت. قرار بود رقابتهای انتخابی در 7 گروه شش تیمی برگزار شود و دو تیم برتر هر گروه پس از برگزاری 10 مسابقه گروهی، راهی دور نهایی مسابقات شوند. اما...

در اولین گروه انتخابی لسوتو بعد از یک برد و 5 باخت از مسابقات کنار کشید و سوازیلند هم قبل از آن که مسابقه ای دهد، انصراف خود را از حضور در مسابقات اعلام کرد! به این ترتیب باخت عجیب کامرون مقابل لسوتو از جدول مسابقات حذف شد و این تیم به همراه زئیر با 7 امتیاز راهی دور نهایی مسابقات شدند.

در گروه دوم گینه بیسائو بعد از یک مساوی و دو شکست تصمیم به کناره گیری از رقابتها گرفت تا در پایان تونس و لیبریا بعد از هشت مسابقه و 10 امتیاز به دور نهایی برسند.

در گروه سوم آفریقای مرکزی قبل از شروع مسابقات کناره گیری کرد و دو تیم گامبیا و نیجر هم پس از پنج دیدار ناگهان از رقابتها کنار کشیدند! با این شرایط تنها شش مسابقه این گروه به رسمیت شناخته شد و دو تیم غنا و سیرالئون به دور بعد صعود کردند.

این در حالی بود که در گروههای چهارم و ششم خبری از انصراف نبود و تیمها برای صعود ناچار شدند 5 بازی خانگی و 5 بازی خارج از خانه برگزار کنند. مصر و الجزایر از گروه چهارم و آنگولا و موزامبیک از گروه ششم با این شرایط راهی دور نهایی شدند.

در گروه پنجم اتفاقات مربوط به انصراف تیمها، منحصربفرد بود؛ آفریقای جنوبی در حالی که دو برد و یک مساوی به دست آورده بود، ناگهان خبر کنار کشیدن کنیا از میزبانی را شنید و آمادگی خود را برای میزبانی مسابقات اعلام کرد. با اعطای میزبانی به آفریقای جنوبی، این تیم ناگهان راهی دور نهایی شد و از ادامه مسابقات انصراف داد! ماداگاسکار تنها یک بازی با آفریقای جنوبی کرد و آن گاه کنار کشید و تیم سیشل هم بدون مسابقه انصراف داد تا دو تیم گابن و زامبیا با تنها 4 مسابقه راهی مرحله بعد شوند!

سه تیم بنین، کیپ ورده و گینه استوایی هم قبل از شروع مسابقات گروه هفتم انصراف دادند تا بورکینافاسو و ساحل عاج از این گروه به دور نهایی برسند.

اما عجیب این بود که حتی بعد از پایان رقابتهای انتخابی نیز کنار کشیدن تیمها خاتمه یافت. در آستانه آغاز مرحله نهایی، نیجریه- مدافع عنوان قهرمانی- از رقابتها انصراف داد. برای انتخاب جانشین نیجریه، پیشنهاد حضور در رقابتها به گینه داده شد که بهترین نتایج را در بین تیمهای سوم کسب کرده بود ( 12 امتیاز در 10 مسابقه) اما گینه زمان کافی برای آماده سازی نداشت و حاضر به شرکت در رقابتها نشد!

به این ترتیب مرحله نهایی در سه گروه چهار تیمه و یک گروه سه تیمه برگزار و امتیازات تیمها به شرح زیر شد:

گروه اول: آفریقای جنوبی ( 6 امتیاز)، مصر (6)، کامرون (4)، آنگولا ( 1)

گروه دوم: زامبیا ( 7)، الجزایر ( 7)، سیرالئون (3)، بورکینافاسو (0)

گروه سوم: گابن ( 3)، زئیر (3)، لیبریا (3)

گروه چهارم: غنا (9)، تونس (4)، ساحل عاج ( 3)، موزامبیک ( 1)

با آغاز مراحل حذفی، آفریقای جنوبی میزبان دست نیافتنی شد. این تیم مقابل الجزایر (2-1)، غنا (3-0) و تونس (2-0) پیروز و عنوان قهرمانی را از آن خود کرد، آن هم بلافاصله پس از پایان آپارتاید در این کشور. زامبیا هم با برتری (1-0) مقابل غنا در رده سوم ایستاد تا رقابتهای پردردسر 1996 سرانجام به پایان برسد!

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «دوازده تیمی که از یک دوره جام ملتهای آفریقا انصراف دادند!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره دوازده تیمی که از یک دوره جام ملتهای آفریقا انصراف دادند! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.