زمان مطالعه: 1 دقیقه
شکست خورده جام ملتهای آفریقا و پدیده جام جهانی!

شکست خورده جام ملتهای آفریقا و پدیده جام جهانی!

سطح تیمهای آفریقایی چنان به یکدیگر نزدیک است که بارها اتفاق افتاده تیم قهرمان آفریقا اندکی بعد از فتح قاره سیاه، از صعود به جام جهانی بازمانده است.

دو تیم فوتبال کامرون و مصر نمایندگان قاره سیاه در جام جهانی 1990 ایتالیا بودند که هر دو نیز خوش درخشیدند. مصر در سه بازی تنها یک بار شکست خورد و کامرون نیز تا یک چهارم نهایی صعود کرد. اما در بهار آن سال، هر دو تیم به سادگی در جام ملتهای آفریقا ناکام شدند.

کامرونی ها در این مسابقات با مربیگری والری نپوم نیاکی و بازیکنانی چون توماس انکونو، امانوئل کونده، بنژامین ماسینگ، آندره کانا- بی ییک، لویی-پل امفده، سیریل ماکاناکی و فرانسوا اومام- بی ییک حضور پیدا کرده بودند؛ نفراتی که همگی در جام جهانی 1990 درخشیدند اما در این مسابقات حرفی برای گفتن نداشتند. مصر نیز عملکرد ضعیفی از خود به نمایش گذاشت و مقابل ساحل عاج (3-1)،  نیجریه (1-0) و الجزایر (2-0) شکست خورد. در حالی که کامرون از زامبیا (1-0) باخت و در دو مسابقه بعدی خود نیز تنها دو امتیاز  کسب کرد. این تیم ابتدا از سنگال (2-0) باخت و آن گاه با همین نتیجه کنیا را شکست داد. به این ترتیب مربی کامرون برای جام جهانی ایتالیا، روژه میلا ستاره 38 ساله کامرون را به تیم ملی اضافه کرد و ناگهان تیم شکست خورده جام ملتها به شیرهای رام نشدنی بدل شد.

1982 World Cup: How Algeria stunned West Germany, fell to an epic swindle |  Arab News

اما در سایر رقابتها چه رخ داد؟

وقتي نيجريه در روز دوم مارس 1990 در ديدار افتتاحيه جام (1-5) از الجزاير ميزبان شكست خورد، كمتر كسي تصور مي‌كرد كه فينال نيز با حضور همين تيم‌ها برگزار شود! در اين بازي‌ها در دو گروه امتيازات زير كسب شد:

گروه اول: الجزاير (6 امتیاز) نيجريه (4) ساحل عاج (2) مصر (0)

گروه دوم: زامبيا (5 امتیاز ) سنگال (4) كامرون (2) كنيا (1)

به این ترتیب در نيمه نهايي خبري از شگفتي‌سازان چند ماه بعد نبود. كامرون و مصر هر دو در جام جهاني خوش درخشيدند.  اما اين تورنمنت برايشان رقابتي دسته دوم و تداركاتي محسوب شد. به اين ترتيب الجزاير پس از يك برد (2-1) و نيجريه به دنبال بُرد (2-0) مقابل سنگال و زامبيا يك بار ديگر رو در روي هم ايستادند. 65 هزار تماشاگر ديدار افتتاحيه، حالا به 100 هزار نفر افزايش يافته بودند. آنها در پايان شادمان به خانه‌هاي خود رفتند زيرا الجزاير با برتري (1-0) براي نخستين بار فاتح اين تورنمنت شد. ديدار رده‌بندي نيز (1-0) خاتمه يافت تا زامبيا سوم شود.

AFCON's Top 20 Greatest Moments: (#18.) Rabah Madjer leads Algeria to win  the 1990 AFCON in a grand style

در اين جام 30 گل به ثمر رسيد و ميانگين 1.88گل براي هر بازي به دست آمد. «جميل مناد» الجزايري با 4 گل بهترين گلزن و هم‌تيمي او «رباح ماجر» به عنوان ستاره مسابقات برگزيده شدند. در اين ديدارها 587 هزار نفر از مسابقات ديدن به عمل آوردند.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «شکست خورده جام ملتهای آفریقا و پدیده جام جهانی!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره شکست خورده جام ملتهای آفریقا و پدیده جام جهانی! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.