زمان مطالعه: 2 دقیقه
طوفانی ترین 5 دقیقه جام ملتهای آفریقا

طوفانی ترین 5 دقیقه جام ملتهای آفریقا

در زمانی 5 دقیقه ای، چند گل در یک مسابقه فوتبال رد و بدل می شود؟

در تاریخ بازیهای جام ملتهای آفریقا رقابتهای پرگل و جذاب کم اتفاق نیفتاده اند. اما در سال 1998 یکی از عجیب ترین و پرگل ترین رقابتهای تاریخ بازیها اتفاق افتاد. مسابقه ای که در پنج دقیقه پایانی آن طوفان گل به پا شد. اما چگونه؟!

در روز 27 فوریه 1998 و در دیدار رده بندی جام ملتهای آفریقا دو تیم جمهوری دموکراتیک کنگو و بورکینافاسو به مصاف هم رفتند. کنگو در مرحله گروهی مقابل توگو (2-1) و غنا (1-0) پیروز شد و با باخت (2-1) مقابل تونس، همراه با این تیم راهی یک چهارم نهایی شد. یک برد ناباورانه (1-0) در برابر کامرون و شکست (2-1) در وقت های اضافی مقابل تونس، این تیم را راهی مسابقه سوم و چهارمی کرد تا کنگو در برابر بورکینافاسو میزبان مسابقات قرار گیرد. تیم میزبان پس از باخت (1-0) مقابل کامرون در روز نخست بازیها، مقابل الجزایر (2-1) و گینه (1-0) پیروز شد و در دور حذفی و پس از تساوی(1-1) مقابل تونس، این تیم را در ضربات پنالتی (8-7) شکست داد. شکست (2-0) مقابل مصر در نیمه نهایی، میزبان را حریف کنگو کرد و مسابقه دو تیم از ساعت 16 در حضور 25 هزار در استاد مونیسیپال شهر اوآگادوگو آغاز شد.

از همان ابتدای مسابقه تماشاگران بورکینافاسویی تیم خود را در یک قدمی مقام سوم مشاهده کردند. در دقیقه ششم آلاسانه اوئدراآگو میزبان را پیش انداخت و نیمه اول با همین نتیجه تمام شد. بورکینافاسو نیمه دوم را درخشان آغاز کرد و در دقیقه 52 توسط عمر بارو به گل دیگری دست یافت. تنها چهار دقیقه بعد سیدی ناپون نتیجه را (3-0) کرد و مسابقه تا دقیقه 76 با همین نتیجه ادامه پیدا کرد. دیگر کسی به سومی میزبان شک نداشت. حتی با این که لوکنگه مونگونگو در این لحظه اندکی از اختلاف کاست و بازی را (3-1) کرد...

سرانجام دقایق پایانی مسابقه رسید. تنها 5 دقیقه تا پایان مانده بود که ایبراهیما تاله گل چهارم بورکینافاسو را به ثمر رساند تا همه آماده جشن پایانی شوند. اما طوفانی ترین سه دقیقه تاریخ مسابقات باقی مانده بود. در دقیقه 88 ژان کاسونگو بانزا نتیجه را (4-2) کرد. هر چند هنوز هم کسی برای کنگو امیدی قائل نبود. یک دقیقه بعد که جِری توندِلوآ امبویلوآ اختلاف را به حداقل رساند، طرفداران میزبان به ساعتها چشم دوختند و برای پایان مسابقه لحظه شماری کردند. پایانی که هرگز نرسید و لوکنگه مونگونگو در دقیقه 90 گل دوم خود و گل چهارم کنگو را به ثمر رساند و بازی (4-4) شد!

سی دقیقه وقت اضافی بدون اتفاق خاصی سپری شد و سرانجام جمال قندور داور مصری در سوت خود دمید تا کار به ضربات پنالتی کشیده شود. بازیکنان کنگو که در طول 90 دقیقه معجزه کرده بودند، در ضربات پنالتی نیز در اوج روحیه بودند. دیدیه اِکانزا سیمبا اولین ضربه این تیم را گل کرد و ضربه سیدو ترآئوره برای میزبان به هدر رفت. اِمه کا ماماله ضربه بعدی کنگو را گل کرد و فیرمین سانو بالاخره یک گل برای بورکینافاسو زد؛ گلی که آخرین گل این تیم بود و به دنبال از دست رفتن ضربه ماگان دیاباته و گل شدن دو ضربه پایانی کنگویی ها توسط بیجو کیسومبه و داندو سه لنگه، کار به پایان رسید.

کنگو در ضربات پنالتی در حالی (4-1) برد که تا دقیقه 88 با نتیجه (4-1) از میزبان خود عقب بود!

نظر خود را درباره «طوفانی ترین 5 دقیقه جام ملتهای آفریقا» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره طوفانی ترین 5 دقیقه جام ملتهای آفریقا فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.