زمان مطالعه: 3 دقیقه
به بهانه تولد پیمان معادی در تیرماه

به بهانه تولد پیمان معادی در تیرماه

پیمان معادی از سینماگران مطرح امروز ایرانی است که با فیلم های مختلف در جشنواره های سینمایی مطرح شده است.

شنبه 25 تیر 1401
نرگس خرقانی

پیمان معادی، از فیلمنامه نویسی تا حضور به عنوان بازیگری بین المللی

برخی بازیگران هستند که در ابتدا در رشته دیگری کار خود را در سینما آغاز می کنند اما پس از مدتی استعدادشان در بازیگری کشف می شود. از جمله این بازیگران، «پیمان معادی» است که این روزها بیشتر به عنوان یک بازیگر مطرح نه تنها در ایران بلکه در سطح بین المللی شناخته شده است. اما نکته جالب توجه این است که این بازیگر و البته کارگردان شناخته شده کار خود در دهه هشتاد خورشیدی با نگارش فیلمنامه در سینمای ایران شروع کرد و اعتماد کارگردان بزرگی چون «اصغر فرهادی» به او کمک کرد تا به مرور توانست خود را بیشتر به عنوان یک بازیگر مطرح کند و حتی تبدیل شود به یک بازیگر بین المللی ایرانی و تجربه حضور در هالیوود را نیز در کارنامه خود ثبت کند.

پیمان معادی و فرزندانش
پیمان معادی و فرزندانش

پیمان معادی در 14 تیر سال 1349 و در شهر نیویورک آمریکا متولد شد. پدر و مادرش زوجی ایرانی و ساکن آمریکا بودند و از همین روی فرزندشان در آمریکا متولد شد، اما پس از مدتی خانواده معادی به ایران بازگشتند و پیمان معادی در ایران بزرگ شد. رشته تحصیلی پیمان معادی مهندسی متالورژی است اما علاقه اش به سینما باعث شد که کار خود را به عنوان فیلمنامه نویس در سینما آغاز کند.
نخستین فیلمنامه پیمان معادی «آواز قو» به کارگردانی «سعید اسدی» و به تهیه کنندگی «حسین فرحبخش» در سال 1379 بود. فیلمی که در زمان خود بسیار مورد توجه نسل جوان قرار گرفت و حتی برخی آن را فیلمی خاص ارزیابی کردند. شروع کار با فیلم موفق و تماشاگر پسندی چون آواز قو برای یک فیلنامه نویس جوان بسیار شروع امیدوار کننده ای بود و همین امر باعث شد که در مدت کوتاهی چندین فیلمنامه پیمان معادی مورد توجه قرار گیرد و توسط کارگردانان مختلف ساخته شود، از جمله «عطش»، «کافه ستاره» و «کما» که همگی فیلم های مورد علاقه نسل جوان در دهه هشتاد خوشیدی بودند و در گیشه بسیار موفق عمل کردند.

پیمان معادی در فیلم درباره الی
پیمان معادی در فیلم درباره الی

اما همانطور که اشاره شد اوج دوران حرفه ای پیمان معادی به حضور او به عنوان بازیگر در سینمای ایران مربوط می شود. اولین حضورش در مقام بازیگر در فیلم موفق «درباره الی» ساخته اصغر فرهادی کارگردان صاحب سبک و موفق سینمای ایران بود و همین نقطه شروع بسیار خوبی برای پیمان معادی بود، به طوری که بسیاری این روزها بیشتر او را به عنوان بازیگری موفق می شناسند و سابقه کاری اش به عنوان فیلمنامه نویس کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

نقش آفرینی پیمان معادی در فیلم جدایی نادر از سیمین، در کنار لیلا حاتمی
نقش آفرینی پیمان معادی در فیلم جدایی نادر از سیمین، در کنار لیلا حاتمی

پس از فیلم موفق درباره الی حضور این بازیگر در فیلم اسکاری «جدایی نادر از سیمین» کارنامه بازیگری اش را پر بارتر کرد و باعث شد که برخی کارگردانان سینمای هالیوود از او برای بازی در فیلم های خود دعوت کنند که از مهمترین تجربیاتش در خارج از ایران می توان به فیلم سینمایی «کمپ ایکس ری» به کارگردانی «پیتر ستلر» اشاره کرد که با بازیگر مشهور هالیوود «کریستین استوارت» همبازی شد.

پیمان معادی و لیلا حاتمی در فیلم بمب یک عاشقانه
پیمان معادی و لیلا حاتمی در فیلم بمب یک عاشقانه

پس از موفقیت های پیمان معادی در عرصه بازیگری او تصمیم گرفت وارد عرصه کارگردانی شود و ابتدا فیلم «برف روی کاج ها» را در سال 1392 کارگردانی کرد و برنده سیمرغ بلورین در جشنواره فیلم فجر شد. دومین فیلم پیمان معادی در مقام کارگردان «بمب یک عاشقانه» بود که در سال 1396 آن را کارگردانی کرد. فیلمی که هم در گیشه موفق عمل کرد و هم توجه منتقدان را به خود جلب کرد. حضور «النی کاریندرو» آهنگساز مطرح یونانی برای ساخت موسیقی این فیلم از نکات جالب توجه درباره فیلم بمب یک عاشقانه بود.

پیمان معادی در فیلم سینمایی ابد و یک روز
پیمان معادی در فیلم سینمایی ابد و یک روز

موفقیت های پیمان معادی به عنوان بازیگر همچنان ادامه دارد و نقش آفرینی در فیلم های مهمی چون «ابد و یکروز»، «متری شیش و نیم» و اخیرا فیلم «برادران لیلا» همگی به کارگردانی «سعید روستایی» نشان دهنده روند رو به رشد پیمان معادی در مقام بازیگر است و او را تبدیل به یکی از مهمترین بازیگران حال حاضر سینمای ایران کرده.

نقش آفرینی پیمان معادی در فیلم متری شیش و نیم
نقش آفرینی پیمان معادی در فیلم متری شیش و نیم

بازیگری که با گذر از پنجاهمین دهه زندگی اش پخته تر و کارکشته تر از سابق می تواند بیش از گذشته کارنامه خود را پر بارتر کند.

نظر خود را درباره «به بهانه تولد پیمان معادی در تیرماه» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره به بهانه تولد پیمان معادی در تیرماه فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.