زمان مطالعه: 4 دقیقه
ریچارد كینگستون و خاطره تلخ مسابقه غنا و اروگوئه در جام جهانی 2010

ریچارد كینگستون و خاطره تلخ مسابقه غنا و اروگوئه در جام جهانی 2010

در سال 2010 و مسابقه دو تیم غنا و اروگوئه، آفریقایی ها تنها یک شوت تا نیمه نهایی مسابقات فاصله داشتند.

مهدی زارعی- ریچارد كینگستون بدون شك بهترین دروازه بانی است كه از كشور غنا به عالم فوتبال معرفی شده است. او اولین بازی ملی خود را در سال 1996 انجام داد و تاكنون بیش از 90 بازی ملی برای ستاره‌های سیاه انجام داده است. به این ترتیب كینگستون، ركورد بیشترین بازی ملی در تاریخ فوتبال غنا را به خود اختصاص داده است. او می‌گوید:

به خودم و همچنین به خانواده‌ام به شدت افتخار می‌كنم. برخی از دوستانم و به‌ویژه همسر مهربانم، همیشه به من می‌گفتند كه می‌توانم ادامه بدهم و روز به روز بهتر شوم. آنها ایمان داشتند كه می‌توانم به اندازه‌ای پیشرفت كنم كه یكی از بهترین دروازه بانان دنیا شوم.

كینگستون همواره با پیراهن شماره 22 در مسابقات حضور پیدا می کرد. اما چرا او مانند سایر دروازه بانها شماره یک بر تن نداشت؟ او چنین توضیح می دهد:

همه چیز از جام ملت‌های آفریقا در سال 1996 آغاز شد. این بازی‌ها در آفریقای جنوبی برگزار می‌شد. آن زمان بسیار جوان بودم و وقتی بازیكنان شروع كردند به برداشتن پیراهن‌های تیم ملی، به علت جوانی باید صبر می‌كردم تا به عنوان آخرین نفر، پیراهنم را انتخاب كنم. هیچ كس پیراهن شماره 22 را برنداشته بود و من به عنوان آخرین نفر، چاره‌ای جز پوشیدن پیراهن شماره 22 نداشتم. اما آن روز و زمانی كه پیراهن شماره 22 را برداشتم، دعا كردم و گفتم: خدایا! كاری كن این شماره 22 از نگاه مردم، بهترین شماره تیم باشد. از آن به بعد همواره به عنوان دروازه‌بان در تیم ملی غنا، شماره 22 را به تن كردم.

او در دوران 16 ساله حضور خود در تیم ملی غنا 90 بازی کرد و یک گل نیز به ثمر رساند. کینگستون به این تیم كمك كرد تا دوبار به جام جهانی صعود كند. او یكی از اعضای اصلی تیمی بود كه در جام جهانی 2010 به مرحله یك چهارم نهایی بازی‌ها صعود كرد. او درباره آن بازی‌ها می‌گوید:

سعی ما بر این بود كه به مرحله نیمه نهایی مسابقات صعود كنیم و ركورد كامرون و سنگال را كه پیش از این به یك چهارم نهایی جامهای 1990 و 2002 رسیده بودند، بشكنیم. بنابراین تمام تمركز خود را در رسیدن به نیمه نهایی جام، معطوف كرده بودیم. ولی متأسفانه فوتبال، غیرقابل پیش‌بینی است. واقعاً چیزی نمانده بود كه به هدف خود برسیم اما نشد!

ناكامی غنا در رسیدن به هدف بزرگ خود، در تاریخ ثبت شده است. با این حال ستارگان سیاه در آفریقای جنوبی، تنها تیم آفریقایی حاضر در بازیها بودند كه به مرحله حذفی جام صعود كردند.

Richard Kingston re-appointed Black Stars goalkeeper trainer - Asaase Radio

به این ترتیب آنها نسبت به بازی‌های جام جهانی 2006 یك مرحله پیشرفت كردند. اولین بازی غنا مقابل صربستان بود و پیروزی (1ـ0) این تیم دو پیامد با ارزش داشت: اولی شروع فوق‌العاده تیم بود و دومی وقایع خوشایند برای یكی از بازیكنان تیم. چهره‌ای كه به «او ـ له‌له» معروف بود، درباره آن بازی می‌گوید:

آن روز بسیار خوشحال بودم زیرا روز تولدم بود و پیروزی در آن مسابقه‌ برایم مثل هدیه تولد بود. همه بازیكنان خوشحال بودند زیرا انتظار داشتیم كه در آن دیدار پیروز شویم و به آرزوی خود نیز دست یافته بودیم. همگی روی ابرها راه می‌رفتیم زیرا در اولین‌بازی خود در جام جهانی پیروز شده بودیم. واقعاً بی‌نظیر بود!

پیروزی (2ـ1) در مقابل آمریكا كه در دور دوم رخ داد، غنا را به جمع هشت تیم برتر جام رساند. آنها حالا باید رو در روی اروگوئه قرار می‌گرفتند. مسابقه در استادیوم مملو از تماشاگر «ساكر سیتی» در شهر ژوهانسبورگ و در برابر دیدگان 84 هزار نفر انجام شد. هیچ یك از تماشاگران حاضر در آن مسابقه، اتفاقاتی را كه با چشمان خود دیدند، فراموش نخواهند كرد. كینگستون در رابطه با آن بازی می‌گوید.

من به عنوان دروازه‌بان از فضای استادیوم كاملاً راضی بودم. زیرا حس و حال خوبی وجود داشت. واقعاً نمی‌دانم برای توصیف آن حال و هوا از چه كلمه‌ای استفاده كنم. با این كه بازی در آفریقای جنوبی برگزار می‌شد، حس می‌كردیم كه در كشور خودمان «غنا» بازی می‌كنیم. دلیل آن نیز صدای «ووووزلا»‌ها بود و بسیاری مسائل دیگر. وقتی صدای بوقهای «ووووزلا» را شنیدم، به خود گفتم «انگار در خانه خودمان هستیم!» تماشاگران هم به شدت ما را تشویق می‌كردند. واقعاً شرایط بی‌نظیری حاكم بود..

خطای هند عمدی لویس سوارز و ضربه پنالتی كه «آساموآ جیان» در دقیقه 120 از دست داد، باعث شد كه نماینده غرب آفریقا نتواند در وقت اضافی به یك پیروزی تاریخی دست یابد. به این ترتیب بازی به ضربات پنالتی كشیده شد. آن لحظات چنان پرهیجان بود كه شاید سبب شد ذهن كینگستون، تمركز همیشگی را از دست بدهد.

وقتی به ضربات پنالتی رسیدیم، حس كردم چیزی با من حرف می‌زند و می‌گوید كه بر ذخودم تسلط داشته باشم. بنابراین به مدت چند ثانیه به طرف تماشاگران برگشتم و آن‌ها را نگاه كردم. آن‌گاه برگشتم تا پنالتی اول را تماشا كنم. اما وقتی پنالتی غنا از دست رفت، احساس كردم كه بیهوش شدم. نمی‌دانستم چه اتفاقی در حال رخ دادن است. هیچ كس را درون زمین نمی‌دیدم. به شدت هیجان زده شده بودم. با خود می‌گفتم، چه اتفاقی دارد برایم می‌افتد؟!

اصلاَ نمی فهمیدم كه چه شده است. در جریان ضربات پنالتی بازی مقابل اروگوئه، به هیچ عنوان آن كینگستون همیشگی نبودم و تمركز خود را از دست داده بودم. گویی در جای دیگری بودم. دوست داشتم می‌توانستم به مربی بگویم كه مرا تعویض كند. ولی دیگر خیلی دیر شده بود.

در نهایت او نتوانست غنا را از حذف شدن نجات دهد و غنا شانس رسیدن به نیمه نهایی بازی‌ها را از دست داد. پس از آن نیز وقفه‌ای در حضور وی در تیم ملی غنا ایجاد شد. هر چند كه وی از سال 2012 به بعد در تیم ملی كشورش بازی نكرد، اما همچنان امیدوار بود که رکوردشکنی های غنا ادامه پیدا کند. او قبل از جام جهانی 2014 گفت:

حالا سطح انتظارات از ما بالا است. در سال 2006 و در نخستین حضور خود در جام جهانی آلمان به دور دوم صعود كردیم و از یك هشتم نهایی حذف شدیم. در جام جهانی بعد به مرحله یك چهارم نهایی صعود كردیم. پس امیدواریم در جام جهانی 2014 به مرحله نیمه نهایی راه پیدا كنیم.

اما این اتفاق رخ نداد تا آفریقایی ها هنوز در آرزوی رسیدن به نیمه نهایی جام جهانی حسرت بخورند.

 

 

نظر خود را درباره «ریچارد كینگستون و خاطره تلخ مسابقه غنا و اروگوئه در جام جهانی 2010» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره ریچارد كینگستون و خاطره تلخ مسابقه غنا و اروگوئه در جام جهانی 2010 فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.