زمان مطالعه: 2 دقیقه
تحولات رسانه ای در جام جهانی؛ از علامت R تا شرکت YAHOO!

تحولات رسانه ای در جام جهانی؛ از علامت R تا شرکت YAHOO!

در پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال و در صحنه های آهسته می توان یک علامت R در گوشه تصاویر مشاهده کرد. مفهوم آن چیست؟

میزبانی مکزیک در جام جهانی 1986 این کشور را به نخستین کشوری بدل ساخت که دو بار میزبان جام جهانی می شود. در کتاب تاریخ فوتبال و جام جهانی نوشته مهدی اسداللهی در این باره نوشته شده است:

« کشور مکزیک 16 سال بعد از جام جهانی 1970 باز هم میزبان جام جهانی شد. ارتفاع همان بود و ساعات ناجور مسابقات مهم نیز همان. پس چرا همه تمکین کردند تا چنین کشوری در فاصله 16 سال بار دیگر برگزار کننده باشد؟ برای آن که سیطره بنگاه های خبرپراکنی ایالات متحده جهانگیر شده به جایی رسیده بود که دیگری را با آن، توان رقابت وجود نداشت. از سوی دیگر برگزاری جام جهانی بدون پخش در سطح جهانی با هزینه های روزافزون آن غیر قابل تصور شده بود. این بنگاهها دو دهه قبل آمده بودند تا مساعدت کنند اما در جام های جهانی 1978 آرژانتین و 1982 اسپانیا آمدند تا حکومت کنند و آن گاه در سال 1986 و نوبت دوباره مکزیک قدرت مطلقه یافته بودند و فوتبال تلویزیونی جهانگیر شد. پخش آن جهانی و اختیارش در دست بنگاههای امریکایی. اروپا گهواره فوتبال از آن بی نصیب بود و از عهده هیچ کار مهم و اساسی برنمی آمد. زیرا توان مقابله با قدرت مالی و امکانات فنی و اسمانی یا ماهواره ای را نداشت.  تنها چیزهایی که برای اروپایی ها باقی مانده بود از جمله تله فوتو و ارسال عکسها در دو رنگ سیاه و سفید وسیله ای تبلیغی به حساب نمی آمد و تنها کاری خرده تجاری بود که آن را هم آلمانی ها ربودند. نصب زمان شمارها و تکمیل ابزارهای صوت و نور و خرده کاریهای پخش جهانی را هم سوییس و ژاپن از آن خود ساختند.»

 باز هم شرایط فیلمبرداری در طول مسابقات همچون سال 1970 با تحول رو به رو بود و برای نخستین بار دوربین هایی در روبه روی جایگاه تماشاگران قرار داده شد تا تماشاگران تلویزیونی بتوانند صحنه های آهسته را از زاویه ای ببینند که تماشاگران روبه روی جایگاه مشاهده می کنند. برای این که تماشاگران تلویزیونی اشتباه نکنند، هر گاه از این زاویه صحنه ای نشان داده می شد، یک علامت R در گوشه صحنه نشان داده می شد که ابتدای عبارت REVERSE بود.

 

ورود YAHOO! به جام جهانی

در جام جهانی 1990 ایتالیا برای نخستین بار از صحنه های گرافیکی برای پخش لحظه های حساس مسابقه استفاده شد؛ صحنه هایی که گهگاه به جای تصاویر آهسته پخش می شد اما جهان به مرور در حال تغییر بود. قبل از جام جهانی 1994 در تبلیغات جام جهانی می شد  تصاویری را دید که روی آن علامت YAHOO! دیده می شد. در آن زمان کمتر کسی شناختی از این علامت داشت. اما به مرور این سایت بدل به پربازدید ترین سایت دنیا شد و در دورانی که اینترنت به شبکه ای جهانی بدل شده بود، یکی از اسپانسرهای اصلی جام جهانی شد. به طوری که در جام جهانی 2002، در چهار گوشه زمین تبلیغات این شرکت در پشت پرچم های کرنر دیده می شد. در همین جام(2002) بود که برای اولین بار مردم در سراسر دنیا بدون دسترسی به تلویزیون می توانستند از طریق اینترنت و سایتهایی چون سایت فیفا، لحظه به لحظه اخبار و اتفاقات و نتایج مسابقات را مرور کنند؛ حتی نتیجه مسابقه ای را که هنوز تمام نشده بود..

 

نظر خود را درباره «تحولات رسانه ای در جام جهانی؛ از علامت R تا شرکت YAHOO!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره تحولات رسانه ای در جام جهانی؛ از علامت R تا شرکت YAHOO! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.