زمان مطالعه: 2 دقیقه
تئوفیلو کوبیاس؛ مردی با 10 گل زده در 10 دیدار جام جهانی

تئوفیلو کوبیاس؛ مردی با 10 گل زده در 10 دیدار جام جهانی

تنها دو ستاره در جام جهانی مقابل ایران هت تریک کرده اند که آخرین آنها تئوفیلو کوبیاس ستاره تیم ملی پرو است.

روز هشتم مارس 1949 روز تولد تئوفیلو کوبیاس بزرگ ترین بازیکن تاریخ فوتبال پرو است. تئوفیلو کوبیاس ملقب به « نه نه»  ( پسر بچه) اولین بار در جام جهانی 1970 نام خود را بر سرزبان ها انداخت. در این رقابت ها پرو به عنوان تیمی ناشناخته به مسابقات آمده بود و کسی روی آن حساب نمی کرد. اما در اولین بازی و در حالی که دیدار تیم های پرو و بلغارستان با تساوی(2-2) پیش می رفت کوبیاس تیم خود را به پیروزی رساند. دو گل ستاره پرویی در بازی با مراکش اولین صعود پرو به مرحله دوم جام جهانی را رقم زد و هر چند پرو در دو بازی بعدی خود از آلمان و برزیل شکست خورد اما کوبیاس به هر دو تیم گل زد و با پنج گل به کار خود خاتمه داد. درخشش او به حدی بود که پله ستاره تیم ملی برزیل در آن بازیها از کوبیاس به عنوان « جانشین خود» یاد کرد.

ستاره پرو به سرعت مورد توجه تیم های اروپایی قرار گرفت و پس از جام جهانی راهی تیم های بازل سوییس و پورتو پرتغال شد. در پورتو موفق شد جام حذفی پرتغال را در فصل 77-76 با این تیم از آن خود سازد. کوبیاس در پورتو 48 گل در 85 بازی لیگ پرتغال به ثمر رساند. ازجمله 36 گل در 39 مسابقه فصل 76-75 تا در تاریخ این باشگاه، گلزن ترین هافبک این باشگاه لقب گیرد. هرچند که به عشق بازی در تیم ملی پرو و حضور در جام جهانی، در سال 1977 به پرو و باشگاه آلیانزا لیما بازگشت.

دهه 70، دوران اوج نه نه بود. هافبک تهاجمی 173 سانتی متری پرویی در سالهای 1971، 1972، 1975، 1977 و 1978 کاندیدای کسب جایزه بهترین بازیکن سال فوتبال آمریکای جنوبی شد و در سال 1972 این جایزه را از آن خود ساخت. سه سال بعد او به بزرگ ترین افتخار ملی خود نیز دست یافت و با تیم ملی پرو قهرمان کوپا آمه ریکا شد.

وی پس از هشت سال یکی از دو بازیکن بازمانده از تیم پروی 1970 بود که با پرو یک بار دیگر در جام جهانی حضور یافت. این بار هم همگان بر این باور بودند که پرو شانسی نخواهد داشت. اما این تیم در مرحله گروهی شگفتی ساز شد و 3 گل به اسکاتلند نامدار و 4 گل به ایران زد تا بازهم پرو راهی مرحله دوم شده و یک بار دیگر کوبیاس در جام جهانی 5 گل به ثمر رساند. کوبیاس با گل بی نظیری که از روی یک ضربه کاشته به اسکاتلند زد، بعدها سرنوشت یک پسربچه را نیز تغییر داد. « خوزه لوییس چیلاورت» دروازه بان آینده تیم ملی پاراگوئه درباره تاثیر این گل گفت: وقتی ضربه کاشته و گل کوبیاس را دیدم، تصمیم گرفتم که من هم از آن به بعد ضربات کاشته را خودم بزنم.

در برد(4-1) پرو مقابل ایران، کوبیاس در دقایق 36، 39 و 76 دروازه ناصرحجازی را باز کرد و دومین بازیکنی شد که در مرحله گروهی آن جام مقابل حجازی هت تریک کرده است. پرو آن مسابقه را(4-1) برد و صدرنشین گروه شد. آن هم بالاتر از دو نام بزرگ اروپایی یعنی هلند و اسکاتلند. کوبیاس با این گلها به مجموع 10 گل در جام جهانی رسید تا گلزن ترین هافبک تاریخ بازیها لقب گیرد. از طرف دیگر، او در کنار پله و ریوه لینیو دو ستاره برزیلی و دیوید بکهام انگلیسی بهترین زننده ضربه کاشته در مسابقات جام جهانی لقب گرفت.

کوبیاس تا سال 1989 در تیمهای پرویی و آمریکایی به بازی خود ادامه داد. سرانجام با 338 گل زده در 615 مسابقه بعد از زیکو، دومین هافبک گلزن تاریخ آمریکای جنوبی لقب گرفت. همچنین او عنوان هفتمین هافبک گلزن در تمامی تاریخ فوتبال را به خود اختصاص داد.

 

 

 

 

 

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «تئوفیلو کوبیاس؛ مردی با 10 گل زده در 10 دیدار جام جهانی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره تئوفیلو کوبیاس؛ مردی با 10 گل زده در 10 دیدار جام جهانی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.