زمان مطالعه: 2 دقیقه
بیوگرافی کیپ چوگه کینو

بیوگرافی کیپ چوگه کینو

کیپ چوگه کینو از اولین اسطوره های دوومیدانی کنیا در المپیک به شمار می آید.

مهدی زارعی- به هنگام برگزاری المپیک 1968 کیپ چوگه کینو 28 ساله بود. دونده ای متولد 17 ژانویه 1940 در ناندی کنیا که در اولین حضور  خود در بازیهای المپیک یا شکست مواجه شده بود اما  این بار در دومین حضور خود در بازیها با امید پای به رقابت گذاشته بود. کینو تا آن زمان بدون مربی تمرین می کرد. وی از سال 1965 بود که چهره شد. در آن سال او علاوه بر فتح طلاهای 1500 و 5000 متر بازیهای آقریقایی موفق شد رکوردهای جهانی 3 و 5 هزار متر را بهبود بخشد. در این مسابقات او زمان 7:39:6 دقیقه را برای دوی 3 هزار متر و زمان 13:24:2 دقیقه را برای 5000 متر ثبت کرد.

یک سال بعد او در رقابت های کامن ولث حضور یافت و باز هم برنده دو مدال طلا شد. این قهرمانی ها در رقابت های یک مایل و سه مایل به دست آمدند که دومی با توجه به شکست دادن راک کلارک دونده صاحب نام استرالیایی بیشتر به چشم آمد. پس از آن نوبت به المپیک رسید. کینو که به تمرین در آفریقا عادت داشت با آب و هوای مکزیک مشکلی نداشت.

از بد حادثه این دونده قبیله ناندی قبل از شروع مسابقات خود در المپیک مکزیکو سیتی با عفونت شدید کیسه صفرا دست و پنجه نرم می کرد و همین مساله سبب درد شدید معده اش شده بود.

در چنین شرایطی کینو کار در فینال 10 هزار متر المپیک را آغاز کرد و از همان ابتدا پیشتاز گروه دوندگان شد. در فاصله دو دور به پایان مسابقه او روی زمین افتاد. هر چند پس از آن برخاست و با ورود به پیست مسابقه را ادامه داد اما کمیته برگزاری مسابقات او را دیسکالیفه کرد و کینو در رده بندی جای نگرفت. چهار روز بعد نوبت به فینال دوی 5000 متر بود. کینو این بار بدون درد مسابقه را آغاز کرد و به پایان رساند در حالی که سرانجام با اختلاف تنها یک متر نسبت به محمد گاموندی نایب قهرمان المپیک شد و اولین مدال خود را تصاحب کرد.

کینو سپس در رقابت دوی 1500 متر حضور یافت. رقابتی که آخرین بخت وی برای کسب طلای المپیک به شمار می آمد. این بار سعی کرد پشت سر رقیب آمریکایی قرار گرفته و انرژی خود را برای انتهای مسابقه ذخیره کند. تاکتیکی که موثر واقع شد. در این رقابت او توانست رکورد 3:34:91 دقیقه را ثبت کند. رکوردی که نزدیک 3 ثانیه بهتر از نفر دوم بود؛ جیم رایون آمریکایی با 20 متر اختلاف نسبت به کینو موفق شد این مسیر را در زمان 3:37:89 دقیقه طی کند. به این ترتیب بیشترین فاصله بین نفر اول و دوم در مسابقات 1500 متر دوومیدانی در تاریخ المپیک در این مسابقه رخ داد.

روند درخشان او پس از المپیک هم ادامه یافت و در سال 1970 در رقابت های ادینبورو، طلای 1500 و نقره 5 هزار متر را به خود اختصاص داد.

در سال 1972 کینو باز هم در رقابت دوی 3000 متر با مانع شرکت کرد. این در حالی بود که پیش از آن تمرینات کمی انجام داده بود. با این وجود  در رقابت با هموطن خود بن جیپچو موفق شد طلای این ماده را از آن خود سازد. در این مسابقه کینو رکورد 8:23:64 دقیقه را برجای نهاد و یک بار دیگر رکورد المپیک را بهبود بخشید. شش روز بعد نیز نوبت به رقابت کینو در فینال 1500 متر رسید. این بار او با زمان 3:36:81 دقیقه پشت سر پکا واسالا فنلاندی از خط پایان عبور کرد و عنوان نایب قهرمانی المپیک را به خود اختصاص داد.

پس از مسابقات المپیک 1972 مونیخ، کینو حرفه ای شد و دیگر در بازیهای المپیک حضور پیدا نکرد. در این مدت بهترین رکورد او در 1500 متر زمان 3:34:9 دقیقه بود و 3:53:4 دقیقه در یک مایل. وی همچنین 3 مایل را در زمان 12 دقیقه طی کرد.

وی و همسرش فایلیس با هم یتیمخانه و مدرسه ای برای بزهکاران کم سن و سال تاسیس کردند و به مدیریت آن مشغول شدند.

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «بیوگرافی کیپ چوگه کینو» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی کیپ چوگه کینو فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.