زمان مطالعه: 4 دقیقه
بیوگرافی ژوست فونتَن

بیوگرافی ژوست فونتَن

ژوست فونتَن اندامی متناسب و بسیار نیرومند با سرشانه‌هایی قدرتمند داشت كه موجب حركات انفجاری و سرعت بی‌مانندش می‌شد.

مهدی زارعی- قاره آفریقا همواره از نظر منابع طبیعی  در شمار ثروتمندترین نقاط دنیا بوده است. با این حال ثروتهای خدادادی قارّه سیاه حاصلی جز بدبختی برای مردمان این قاره به ارمغان نیاورده است و دلیل آن نیز استعمار بوده است. زمانی اسپانیایی‌ها حاكمان بی‌چون و چرای جهان بودند و در این دوران، آنها دسته‌های بزرگی از سیاهان آفریقایی را به قارّه جدید (آمریكا) می‌بردند ما از نیروی انسانی‌ها این برده‌ها استفاده كنند.

 زمانی نوبت به انگلستان رسید كه تصمیم گرفت از شمال‌شرقی آفریقا(مصر) تا جنوب قاره سیاه (آفریقای جنوبی) یك مسیر صد درصد انگلیسی به وجود آورد و چنین شد كه سرزمین‌های این بخش، یكی پس از دیگری به تصرّف استعمار پیر درآمدند. امّا سایر نقاط آفریقا در اختیار فرانسوی‌ها بود. فرانسوی‌ها همیشه به توسعه فرهنگی معتقد بودند و به همین جهت استعمار آن‌ها كاملاً با انگلیسی‌ها، اسپانیایی‌ها و دیگر كشورها متفاوت بود. فرانسوی‌ها در شمار اولین كشورهایی بودند كه به نیروهای انسانی مستعمرات خود تابعیت فرانسوی دادند. به همین جهت، در تاریخ ورزش فرانسه می‌توان به نامهای آشنایی برخورد كرد كه همگی آفریقایی بوده‌اند و نامهایی چون بوقرا محمد العوافی(قهرمان ماراتن المپیك 1928 با اصلیتی الجزایری)، آلن میمُن (قهرمان ماراتن المپیك 1956 با اصلیتی الجزایری) و ...

امّا جاودانه‌ترین نام در بین آفریقایی‌های ورزش فرانسه ژوست فونتَن می‌باشد. یك مراكشی درخشان در خط حمله فرانسه درست نیم قرن قبل از آن كه شاهد درخشش مردانی چون بن زما، دروگبا، اتوئو، كیتا، دیارا و ... در فوتبال اروپا باشیم و دیگر ذره‌ای از این امر عادی تعجب نكنیم.

ژوست فونتَن ملقب به «ژوستو» در 18 آگوست 1933 در مراكش به دنیا آمد. ژوستو از نوجوانی استعداد خود را به عنوان یك مهاجم قدرتمند آشكار ساخت. او اندامی متناسب و بسیار نیرومند با سرشانه‌هایی قدرتمند داشت كه موجب حركات انفجاری و سرعت بی‌مانندش می‌شد. فونتَن 17 ساله بود كه به تیم آماتور یونیون اسپورت ماروكن شهر كازابلانكا پیوست. او سه سال در این تیم بازی كرد تا این كه توسط مسئولین تیم المپیك نیس OGC NICE  فرانسه كشف شد و به عضویت این تیم درآمد.

ژوستو سه سال در این تیم بود و با اشتهایی سیری‌ناپذیر گلزنی می‌كرد. بدون هیچ تردیدی، نقطه قوّت این سنترفوروارد سریع، جایگیری‌های بی‌نظیر وی بود كه سبب می‌شد او به راحتی اقدام به گلزنی كند. او طی سه سال 44 گل برای نیس به ثمر رساند و با این تیم قهرمان جام حذفی فرانسه (1954 ) و لیگ فرانسه (1956) شد.

در پایان فصل 56 ـ1955 فونین به تیم «استاد دو رمس» پیوست تا جای خالی ریموند كوپا ـ ستاره لهستانی الاصل تیم ملی فرانسه كه به رئال‌مادرید پیوسته بود ـ را پر كند. رمس در آن دوران رئیس مشهوری داشت به نام هانری ژرمن و تحت مدیریت وی بود كه این تیم تا فینال اولین دوره جام قهرمانان اروپا نیز صعود كرد؛ هرچند كه در فینال از پس رئال مادرید برنیامده و در برابر شاگردان سانتیاگو برنابئو (3ـ4) مغلوب تا به عنوان نیابت قهرمانی بسنده كرده باشد...

با ورود فونتَن به رمس درخشش قهرمان فرانسه ادامه پیدا كرد و این تیم به كمك زوج فونتَن- رنه بلیارد rene Bliard مجدداً در فوتبال فرانسه اوج گرفت. فونتَن طی دو فصل بیشتر از 60 گل در این تیم به ثمر رساند كه بیلان فصل دوم حضور وی در رمس به راستی حیرت‌انگیز بود: 26 بازی و 34 گل زده!!! چنین شد كه رمس در آن سال در لیگ و جام حذفی قهرمان فرانسه شد. در پایان فصل درخشان 58 ـ 1957 ژوستو باید آماده حضور در تیم ملی فرانسه می‌شد.

فونتَن برای نخستین بار در هفدهم دسامبر 1953 و در پیروزی (8 ـ 0) مقابل لوگزامبورگ پیراهن آبی‌رنگ تیم ملّی فرانسه را به تن كرده بود. امّا هرگز به یك عضو ثابت تیم ملی تبدیل نشد تا جایی كه تا قبل از جام جهانی 1958 تنها دوبار برای تیم ملی فرانسه بازی كرده بود!

بدین ترتیب هیچ نقشی در صعود تیم ملی به جام جهانی نداشت و تیم فرانسه با كمك مردانی چون كلود عباس، ریموند كوپا، رنه بلیارد و ... با اقتدار از پس بلژیك و ایسلند برآمد و به جام جهانی صعود كرد:

فرانسه (6 ـ 3) بلژیك

فرانسه (8 ـ 0) ایسلند

بلژیك (0 ـ 0) فرانسه

ایسلند (1 ـ 5) فرانسه

چهار سال قبل از جام جهانی 1958 ، فرانسوی‌ها در سوییس با یك پیروزی و یك شكست در همان دور اول از جام حذف شدند. به نظر می‌رسید كه در سوئد نیز شرایط آنها بهتر نخواهد بود. خروسها از سپتامبر 1957 تا جام جهانی حتی در یك مسابقه نیز به پیروزی نرسیده بودند!

آن‌ها در فاصله یك ماه مانده به آغاز جام به ناحیه كوپاربِرگ در جنگل‌های سوئد رفتند و اردوی تداركاتی خود را آغاز كردند. هرچند كه برخی معتقد بودند

 

فرانسوی‌ها اولین تیمی هستند كه به سوئد رفته‌اند و اولین تیمی نیز خواهند بود كه حذف شده و از سوئد خارج خواهند شد!

 

فونتَن هم امید چندانی به بازی در تیم نداشت. خودش هم به هواداران گفته بود:

 

من سنتر فروارد تیم ملی هستم. اما فقط تا زمانی كه كوپا از رئال به تیم ملی بیاید!

 

 اما یك شب قبل از اولین مسابقه فرانسه در جام جهانی «رنه بلیارد» به شدّت مصدوم شد و شانس حضور در جام را از دست داد.

حالا دیگر ژوستو به بازیكن اصلی خروسها تبدیل شده بود. امّا از بخت بد در آخرین تمرین پیش از آغاز بازی‌ها، كفش او نیز خراب شد و نوك آن پاره گردید. فونتَن نمی‌دانست كه تا پایان بازیها با یك جفت كفش كهنه و سوراخ چه باید كند. زیرا هنوز خبری از اسپانسرها در فوتبال نبود و بازیكنان كلیه تیمها از نظر امكانات مادی در مضیقه بودند. امّا ... پای یكی از بازیكنان ذخیره به نام استفان بروئی Stephan Bruey كاملاً هم اندازه پای فونتَن بود و بدین ترتیب كفشهای بروئی كاملاً مناسب فونتَن شدند!

نظر خود را درباره «بیوگرافی ژوست فونتَن» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی ژوست فونتَن فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.