زمان مطالعه: 3 دقیقه
بیوگرافی ژوست فونتَن( بخش دوم)

بیوگرافی ژوست فونتَن( بخش دوم)

در جام جهانی 1958، ژوست فونتن به تنهایی 13 گل برای فرانسه به ثمر رساند.

مهدی زارعی- روز هشتم ژوئن 1958 فرا رسید. 16518 تماشاگر در استادیوم 21 هزار نفری «ایدروتس پاركن» شهر نوركوپینگ گرد آمدند  تا شاهد دیدار تیمهای فرانسه و پاراگوئه باشند. جایی كه فونتَن با دو گل دقایق (24) و (30) خود سبب شد كه نیمه اول (2ـ2) به پایان برسد. بازی تا نیم ساعت پایانی (3ـ 3) بود امّا از این لحظه آتشبار حمله فرانسه كار خود را آغاز كرد و بدین ترتیب گلها یكی پس از دیگری به ثمر رسید تا فرانسه (7ـ3) پیروز شده و فونتَن نیز هت تریك كند.

سه روز بعد فرانسه رو در روی یوگسلاوی قرار گرفت. این بار در حضور 12217 نفر در استادیوم 12 هزار نفری «آروسوالن» فونتَن این بار هم درخشان بود. او یك بار در دقیقه 4 فرانسه را از حریف پیش انداخت و یك بار هم در دقیقه 85 بازی را به تساوی كشاند. امّا تلاشهای او نتیجه نداد و گل دقیقه 89 حریف موجب شكست (2ـ3) فرانسه شد. بدین ترتیب سرنوشت خروسها به روز پایانی كشیده شد. 13554 تماشاگر در استادیوم «ایراوالل» گرد آمده بودند تا نظاره‌گر نبرد اسكاتلند و فرانسه باشند. خروسها در نیمه اول این دیدار (2ـ0) پیش افتادند كه گل دوم این تیم توسط ژوستو زده شد. تك گل نیمه دوم اسكاتلند تنها از اختلاف دو تیم كاست تا فرانسه به عنوان تیم اول گروه، در مرحله یك‌چهارم نهایی رودرروی ایرلند شمالی قرار گیرد. به نظر می‌رسید كه سرنوشت این دیدار بستگی به زوج حمله فرانسه دارد. اگر كوپا مثل همیشه پاسهای طلایی بدهد و فونتَن همچون همیشه گلزنی كند، كار فرانسه آسان می‌شود. مسابقه در نوزدهم ژوئن در نوركوپینگ برگزار شد و فرانسه با چهار گل به پیروزی رسید در حالی كه گلهای دقایق (55) و (63) این تیم توسط فونتَن زده شد.

پنج روز بعد دیداری به یادماندنی در حضور 27 هزار تماشاگر و در مرحله نیمه نهایی جام شكل گرفت. خط حمله آتشین جام در برابر دفاعی قرار گرفت كه در چهار مسابقه حتی یك گل هم نخورده بود: برزیل. پدیده 17 ساله برزیل (پله) از مرحله یك‌چهارم نهایی گلزنی را آغاز كرده بود تا بر ابهامات این مسابقه افزوده شود. گل دقیقه دوم برزیل در دقیقه 9 توسط فونتَن پاسخ داده شد امّا... از همین لحظه همه چیز برای فرانسه به پایان رسید: درست در همان لحظه‌ای كه فونتَن گلزنی كرد، روبرت ژونكه Robert Jonquest در برخورد با «واوا» هافبك برزیل دچار شكستگی استخوان ساق پا شد تا فرانسه 80 دقیقه با یك بازیكن كمتر در برابر حریف بازی كند (در آن دوران خبری از تعویض بازیكنان در قوانین فوتبال نبود)

بدین ترتیب فرانسه (2ـ5) باخت تا در دیدار رده‌بندی مقابل آلمان غربی قرار گیرد. استادیوم 43200 نفری «نیااوله‌وی» شهر گوته‌بورگ تنها 25 هزار نفر را در خود جای داده بود تا اوج درخشش فونتَن در این جام در استادیومی نیمه خالی رقم بخورد.

در این مسابقه نیز كوپا ساخت و ژوستو نواخت. یك بار در دقیقه 16 كه فرانسه (1ـ0) پیش افتاد و یك بار در دقیقه 36 (كه نتیجه سه بر یك شد) دو گل دقایق 78 و 89 فرانسه نیز توسط فونتَن به ثمر رسید تا نتیجه حیرت‌انگیز(6ـ3) رقم بخورد. البته باید توجه داشت كه فونتَن پنالتی‌های فرانسه را نمی‌زد. اگر این اختیار به وی داده می‌شد، گلهای او از رقم 13 نیز افزایش می‌یافت! به هر شكل فونتَن به عنوان آقای گلی جام دست یافت و در اصطلاح «صاحب كفش طلای جام» شد. البته او نیم‌قرن بعد گفت:

 

خب... كار بزرگی بود. امّا اگر راستش را بخواهید، در آن زمان هیچ كس اهمیتی نمی‌داد كه كدام بازیكن آقای گل می‌شود و اسم او چیست. چرا كه تنها مقام قهرمانی تیمی مهم بود!

 

با این آمار، ژوستو تا مدّت‌ها برترین گلزن تاریخ جام‌جهانی بود تا آن كه گردمولر به ركورد 14 گل (در 12 مسابقه در جامهای 1970 و 1974) و رونالدو به ركورد 15 گل (در 18 مسابقه در جامهای 1994، 1998، 2002 و 2006) دست یافتند.

میروسلاو کلوزه آلمانی هم طی سالهای 2002 تا 2014 موفق شد 16 بار دروازه رقبا را باز کرده و به بهترین گلزن جام جهانی تبدیل شود. علاوه بر آن، فونتَن پس از «آلسیدس گیگیا» اروگوئه‌ای دومین بازیكنی شد كه در تمامی مسابقات تیم خود در مرحله نهایی جام‌جهانی گلزنی كرده است (گیگیا در سال 1950 در چهار مسابقه چهار گل زد)

نظر خود را درباره «بیوگرافی ژوست فونتَن( بخش دوم)» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی ژوست فونتَن( بخش دوم) فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.