زمان مطالعه: 2 دقیقه
بیوگرافی ژوزه آلتافینی          

بیوگرافی ژوزه آلتافینی          

در بین بازیکنان فاتح جام جهانی، یک بازیکن هم در تیم ملی برزیل و هم در تیم ملی ایتالیا به میدان رفت.

مهدی زارعی- سنتر فروارد دو ملیتی فوتبال برزیل در 24 آگوست 1938 در كشور برزیل متولد شد. او فوتبال حرفه‌ای را از تیم پالمیراس آغاز كرد و طی سالهای 1956 تا 1958 در 114 بازی برای پالمیراس 85 گل به ثمر رساند. با چنین درخششی طبیعی بود كه وی برای حضور درجام جهانی به تیم ملّی كشورش دعوت گردد. در آن ایام برزیلی‌ها وی را با نام مازولا می‌شناختند كه تلفظ پرتغالی نام فامیل ماتزولا بود. دلیل این نامگذاری، شباهت آلتافینی با كاپیتان افسانه‌ای تیم تورینو در اواخر دهه 40 میلادی والنتینو ماتزولا بود. آلتافینی در ابتدا بازیكن اصلی تیم ملّی بود. امّا در طول بازی‌ها پله جایگزین او شد و وی قهرمانی برزیل در جام‌جهانی 1958 را از روی نیمكت مشاهده كرد.

با این حال نام وی آن‌چنان برسرزبان‌ها افتاده بود كه باشگاه میلان ایتالیا او را به خدمت گرفت. او در 21 سپتامبر 1958 پیراهن میلان را به تن كرد و در پنجم اكتبر اولین گل خود برای میلان را دربرابر باری به ثمر رساند. در پایان فصل، ژوزه در 32 مسابقه موفق به زدن 28 گل شده بود و با این تیم قهرمان لیگ شده بود. ایتالیایی‌ها اصرار داشتند كه او را با نام ایتالیایی بنامند و چنین شد كه نام آلتافینی از زبان افتاد و همگان او را با نام ماتزولا صدا می‌كردند. قهرمانی ماتزولا و میلان در فصل 59-58 در فصل 62-1961 نیز تكرار شد. بدین ترتیب میلان یك بار دیگر بخت حضور در جام قهرمانان اروپا را به دست آورد.

برای این قهرمانی ژوزه 22 گل در 33 مسابقه به ثمر رسانده بود. او حالا دیگر یك ایتالیایی بود و در 15 اكتبر 1961 در اولین مسابقه ملّی خود برای ایتالیا نیز موفق به گلزنی شده بود. ماتزولا درفصل 63-1962 لیگ قهرمانان عملكردی حیرت‌انگیز داشت. او به تنهایی 14 گل به ثمر رساند. از جمله دوگل به بنفیكا در فینال مسابقات. بدین ترتیب میلان نخستین قهرمانی خود در اروپا را جشن گرفت. ژوزه تا سال 1965 در میلان بود و در 205 مسابقه، 110 گل برای این تیم به ثمر رساند. پس از آن هفت سال را در ناپولی گذراند. او انریكه سیووری ناپل را احیا كردند و با این تیم یك نایب قهرمانی و دو عنوان سومی لیگ را تصاحب نمودند. آخرین عنوان ژوزه در این تیم مربوط به فینال جام‌حذفی (كویا ایتالیا) بود. در سال 1972 ناپولی در مصاف با میلان (0-2) شكست خورد و به عنوان دومی بسنده كرد.

پس از آن آلتافینی راهی یوونتوس شد و به یك ذخیره طلایی قبول گشت. او كه در 180 بازی برای ناپولی 71 گل به ثمر رسانده بود، طی چهارسال بازی در یووه 74 بار به میدان رفت و 25 گل به ثمر رساند. او با این تیم فاتح جام‌حذفی (1973) و دوبار قهرمانی لیگ (1973 و 1976) شد. بدین ترتیب دوران بازی او در لیگ ایتالیا با 459 بازی و 216 گل به پایان رسید تا او در كنار جوزپه مه‌آتزا به عنوان یكی از سه گلزن برتر تاریخ سری A قرار گیرد.

 آتافینی چهارسال نیز در فوتبال سوییس و تیمهای كیاسو و مندریسیو استار سپری كرد و در 42 سالگی از فوتبال كناره‌گیری نمود. او در این مدت 8 بازی برای برزیل (4 گل) و 6 بازی برای آتزوری (5 گل) انجام داد و به یكی از معدود بازیكنانی بدل شد كه در دو جام‌جهانی با دو كشور متفاوت به میدان رفته است. آلتافینی پس از بازنشستگی مفسر فوتبال شد و برای شبكه sky و كانال رادیویی RTL 102.5 به تحلیل پرداخت.

 

نظر خود را درباره «بیوگرافی ژوزه آلتافینی          » در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی ژوزه آلتافینی           فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.