زمان مطالعه: 1 دقیقه
بیوگرافی پرتی كارپینن

بیوگرافی پرتی كارپینن

یكی از بلند قامت ترین قهرمانان تاریخ قایقرانی المپیك پرتی كارپینن است.

 كارپینن كه در هفدهم فوریه 1953 در وهما واقع در پاریسو كشور فنلاند به دنیا آمد، برای اولین بار در بیست و سه سالگی آماده حضور در مسابقات المپیك شد. آتش‌نشان دو متری فنلاندی برای كسب عنوان قهرمانی، می‌بایست قهرمان جهان پیتر میشائیل كولبه از آلمان را شكست می‌داد. كارپینن مسابقه را عالی به پایان رساند و با اختلاف زمان بیشتر از 2.5 ثانیه نسبت به كولبه قهرمان المپیك مونترال شد. چهار سال بعد خبری از رقیب او در المپیك نبود، زیرا كشورهای بلوك غرب شركت در المپیك 1980 مسكو را تحریم كرده بودند و ورزشكاران آلمان غربی نیز به همین سادگی المپیك را از دست دادند.

Pertti Karppinen – Wikipedia

این بار رقیب قهرمان فنلاندی واسیلی یاكوشا بود. اما این رقیب هم توان پیشی‌ گرفتن از كارپینن را نداشت و قایقران فنلاندی با اختلاف بیشتر از دو ثانیه، یاكوشا را پشت‌سر گذاشت و باز هم قهرمان المپیك شد. در المپیك 1984 لس‌آنجلس میشائیل كولبه به المپیك بازگشت و درصدد برآمد كه با شكست دادن كارپینن، انتقام شكست هشت سال قبل را از او بگیرد. این درحالی بود كه این بار كشورهای بلوك شرق، المپیك را تحریم كرده بودند و حالا خبری از «یاكوشا» در المپیك نبود! در مسابقه نفس‌گیر قایقرانی المپیك لس‌آنجلس «كولبه» خیلی سریع از دیگر پاروزنان پیش افتاد. اما كارپینن اندك‌اندك خود را به «كولبه» نزدیك كرد. سرعت دستان قدرتمند قهرمان فنلاندی لحظه به لحظه بیشتر می‌شد و سرانجام در 25 متری خط پایان، قایق او از قایق قهرمان آلمانی پیشی گرفت و تماشاگران در كنار دریاچه كاسیتاس شاهد بودند كه چگونه پرتی‌كارپینن اولین قایقرانی شد كه در مسابقات انفرادی قایقرانی پارویی در المپیك، سه مدال طلا به دست آورده است.

كارپینن در المپیك‌های سئول و بارسلونا نیز شركت كرد و در این دو دوره به ترتیب هفتم و دهم شد. وی كه در مسابقات جهانی نیز صاحب دو طلا (1979 و 1985) و سه نقره (1977، 1981 و 1986) و یك برنز (1987) شده است، یكی از دو قایقرانی می‌باشد كه در مسابقه انفرادی قایقرانی صاحب سه طلا شده است. نفر دوم ویاچسلاو ایوانف می‌باشد.

 

 

نظر خود را درباره «بیوگرافی پرتی كارپینن» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی پرتی كارپینن فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.