زمان مطالعه: 4 دقیقه
بیوگرافی هرنان کرسپو، مربی الدحیل در لیگ قهرمانان آسیا

بیوگرافی هرنان کرسپو، مربی الدحیل در لیگ قهرمانان آسیا

در دیدار تیمهای سپاهان ایران و الدحیل قطر، یک چهره نام آشنا روی نیمکت الدحیل نشسته بود؛ هرنان کرسپو
نام و نام خانوادگی هرنان خورخه کرسپو (Hernán Jorge Crespo)
لقب والدانیتو
تاریخ تولد 5 جولای 1975
محل تولد فلوریدا - بوئنوس‌آیرس - آرژانتین
حرفه بازیکن فوتبال
پست مهاجم

درباره هرنان کرسپو

فلوریدا، محله‌ای است در بوئنوس‌آیرس آرژانتین؛ در فاصله‌ای بسیار اندک با ریو دو لاپلاتا؛ رودخانه‌ای که مرز بین دو کشور آرژانتین و اروگوئه است. در همین منطقه بود که در روز 5 جولای 1975 پسری با یک رگه لهستانی از طرف مادربزرگ خود، به دنیا آمد که بعدها مهاجم تیم ملی آرژانتین شد. کافی بود چند کیلومتر آن طرف‌تر به دنیا می‌آمد تا احتمالاً بعدها مهاجم تیم ملی اروگوئه شود.

ارنان خورخه کرسپو (هرنان خورخه کرسپو)، مهاجم 184 سانتی‌متری فوتبال آرژانتین، دوران فوتبالش را در آرژانتین، ایتالیا و انگلیس سپری کرد. او مجموعاً 608 بازی باشگاهی در رقابت‌های مختلف انجام داد و 272 گل هم به ثمر رساند. در تیم ملی آرژانتین هم 35 گل در 64 مسابقه به ثمر رساند.

هرنان کرسپو و عدم موفقیت در جام های جهانی

هرنان کرسپو در سه جام جهانی به میدان رفت. اما مثل تمام بازیکنان هم‌تیمی خودش در جام‌های 1998، 2002 و 2006 هرگز حضور در جمع چهار تیم برتر جام جهانی را تجربه نکرد و از اعضای تیمی بود که حذف در مرحله گروهی جام جهانی 2002 را تجربه کرد؛ در مسابقه‌ای که گل تساوی را در واپسین دقایق وارد دروازه سوئد کرده بود، اما تساوی (1-1) فایده‌ای برای آلبی سلسته نداشت تا تصویر اشک ریختن کرسپو و دلداری دادن هم تیمی‌اش مائوریسیو پوچتینو برای همیشه ماندگار شود.

هرنان کرسپو و موفقیت در عرصه باشگاهی

در عرصه باشگاهی شرایط متفاوت بود. هرنان کرسپو در فصل 94-93 برای اولین بار پیراهن تیم بزرگسالان ریورپلاته را به تن کرد و 13 گل در 25 بازی لیگ به ثمر رساند تا نقش بسزایی در قهرمانی ریورپلاته در لیگ آپِرتورا داشته باشد. دو قهرمانی آپرتورا و فتح جام لیبرتادورس در سال 1996 افتخارات کرسپو در ریورپلاته بودند و در همان سال، او به عضویت تیم ملی آرژانتین در المپیک آتلانتا در آمد. او در بازی‌های 1996 در مرحله گروهی فقط یک گل به آمریکا زد، اما در مراحل بعد بهترین مهره تیمش بود و دو بار دروازه اسپانیا را باز کرد تا آرژانتین (4-0) برنده شود. در نیمه‌نهایی و در برد (2-0) مقابل پرتغال هر دو گل تیمش را به ثمر رساند و سرانجام در فینال هم یک گل به نیجریه زد تا با 6 گل، بهترین گلزن آن تورنمنت شود. اما آرژانتین فینال را به نیجریه باخت و نایب‌قهرمان شد.

خداحافظی هرنان کرسپو از فوتبال باشگاهی آرژانتین

در 14 آگوست سال 1996 هرنان کرسپو برای همیشه فوتبال باشگاهی آرژانتین را ترک و راهی پارما ایتالیا شد. سخت‌ترین دوران حرفه او، همین زمان بود. جایی که شش ماه تمام موفق به گلزنی نشد و بارها توسط هواداران پارما هو شد. کارلو آنچلوتی مربی پارما هم به خاطر استفاده از کرسپو به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. اما سرانجام مشخص شد که او بی دلیل به مهاجم آرژانتینی اعتماد نکرده و سرانجام وقتی پای کرسپو به گلزنی باز شد، دروازه‌بانان و مدافعان رقبا را یکی بعد از دیگری تسلیم کرد و آمار 12 گل در 27 بازی را بر جای گذاشت. این آمار با عنوان نایب‌قهرمانی پارما بعد از یوونتوس بیشتر به چشم آمد و کار به جایی رسید که بعد از دو گل او به کالیاری در مارچ 1997، همان هوادارانی که او را هو کرده بودند، این بار ایستاده به تشویق او پرداختند.

کرسپو دوران پرباری را در پارما سپری کرد؛ با به ثمر رساندن 80 گل در 151 مسابقه، فتح جام حذفی و سوپرکاپ ایتالیا در سال 1999 و مهم‌تر از همه، قهرمانی در جام یوفا فصل 99-98؛ جایی که او اولین گل تیمش را در برد (3-0) مقابل مارسی فرانسه به ثمر رساند.

هرنان کرسپو

حالا دیگر بسیاری از آرژانتینی‌ها به کرسپو، والدانیتو می‌گفتند. دلیل این نامگذاری، شباهت بازی او به خورخه والدانو مهاجم یک دهه قبل کشورشان بود. والدانیتو تا سال 2000 در پارما ماند و در تابستان این سال به گران‌قیمت‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال تبدیل شد؛ زمانی که لاتزیو - قهرمان سری آ- حاضر شد 35 میلیون پوند برای خرید او بپردازد. از این مبلغ 16 میلیون پوند به صورت نقد به پارما داده شد و در ازای بقیه پول، ماتیاس آلمیدا و سرجیو کونسیسائو به پارما واگذار شدند. ورود کرسپو به لاتزیو با فتح سوپرکاپ ایتالیا همراه شد و او در فصل اول حضور در لاتزیو با 26 گل، بهترین گلزن سری آ شد. اما تیم او موفق به تکرار عنوان قهرمانی نشد و مشکلات مالی پیش آمده باعث فروش ستاره‌های این باشگاه شد. در سال 2002 او به اینتر پیوست و بعد از زدن 16 گل در 30 مسابقه، در سال 2003 راهی چلسی شد. تیم مورینیو آن سال‌ها یکه‌تاز فوتبال انگلیس بود. اما کرسپو مرتباً به تیم‌هایی چون میلان و اینتر قرض داده شد تا یک قهرمانی لیگ انگلیس در کارنامه‌اش دیده شود. در عوض، با میلان فینالیست لیگ قهرمانان شد و در اینتر هم سه بار سری آ را فتح کرد. او بعد از یک فصل بازی در جنوا، در سال 2010 راهی پارما شد.

خداحافظی هرنان کرسپو از حضور در میدان و ورود به عرصه مربیگری

هرناس کرسپو سرانجام در سال 2012 با پیراهن پارما از فوتبال خداحافظی کرد؛ در حالی که اوج افتخاراتش با تیم ملی بزرگسالان آرژانتین، نایب قهرمانی کوپا آمه ریکا 2007 بود. او از سال 2014 پا به عرصه مربیگری گذاشت. او تا کنون مربیگری تیم‌های پارما (2014–2015)، مودنا (2015–2016)، بانفیلد (2019–2020)، دفنسا و خوستیسیا (2020–2021)، سائو پائولو (2021) و الدحیل (2022) را به عهده داشته است.

نظر خود را درباره «بیوگرافی هرنان کرسپو، مربی الدحیل در لیگ قهرمانان آسیا» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی هرنان کرسپو، مربی الدحیل در لیگ قهرمانان آسیا فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.