زمان مطالعه: 1 دقیقه
بیوگرافی لی کالهون

بیوگرافی لی کالهون

دو قهرمانی با یک صدم ثانیه اختلاف؛ این آمار جالبی است که لی کالهون از خود به جای نهاده است.

مهدی زارعی- با نام کامل لی کوئینسی کالهون و متولد 23 فوریه 1933 در لورل آمریکا. وی تنها دونده ای است که موفق شده مسابقه دوی 110 متر بامانع المپیک را دو بار فتح کند. اولین بار در المپیک ملبورن بود که او دست به چنین کاری زد. در بازیهای المپیک 1956 او در حالی در المپیک حضور یافت که بهترین رکوردش 14.4 ثانیه بود اما در المپیک او موفق شد این زمان را تا 13.50 ثانیه کاهش دهد. این در حالی بود که هم تیمی اش جک دیویس در کنارش می دوید در رقابتی شانه به شانه با او رکوردی یکسان برجای نهاد و تنها به دلیل تصاویر فوتوفینیش بود که مدال طلا به کالهون رسید. او در دور مقدماتی رکورد 14.1 و در نیمه نهایی زمان 14.00 ثانیه را برجای نهاده بود تا آخرین رکورد او که در فینال به دست آمد به رکورد جدید جهان بدل شود. در این مسابقه جوئل شینکل آمریکایی نیز با زمان 14.1 ثانیه سوم شد تا هر سه مدال این مسابقه به آمریکایی ها برسد.

کالهون که نماینده دانشگاه کارولینای شمالی بود در سالهای 1956 و 1957 موفق شد رقابت 120 یارد با مانع را در مسابقات دانشگاههای آمریکا فتح کند. او همچنین در این سالها در مسابقات سراسری ایالات متحده نیز دوی با مانع را فتح کرد. عنوانی که یک بار دیگر در سال 1959 از آن خود کرد. کالهون که در سالهای 1956 و 1957 برنده دوی 60 یارد در مسابقات داخل سالن شده بود، در سال 1958 از ادامه حضور در مسابقات دوومیدانی محروم شد. دلیل این امر حضور وی در یک شوی تلویزیونی با نام عروس و داماد بود. در این برنامه به وی هدیه ای داده شد. در حالی که ورزشکاران آماتور مطابق قوانین آماتوری حق نداشتند بابت برنامه های خارج از میادین ورزشی پول یا هدایای گران قیمت دریافت کنند.

به هر شکل سرانجام دوران تعلیق او به پایان رسید و او در المپیک 1960 شرکت کرد. با وجود تمام اتفاقات قبل از المپیک، او در مرحله مقدماتی المپیک با ثبت زمان 14.37 ثانیه به نیمه نهایی صعود کرد و آن گاه با زمان 14.16 به فینال رسید. رقابت اصلی فینال یک بار دیگر بین سه دونده آمریکایی بود و کالهون این بار با زمان 13.98 ثانیه موفق شد قهرمان المپیک شود. ویلی می با یک صدم ثانیه اختلاف دوم شد و هایس جونز با زمان 14.17 عنوان سوم المپیک را از آن خود ساخت.

 کالهون بعدها همچنان رکوردشکنی کرد و رکورد خود را تا 13.2 ثانیه نیز کاهش داد. او که اولین دونده بامانع بود که از عنوان خود در 110 متر المپیک دفاع کرده بود، در 21 ژوئن 1989 از دنیا رفت.

 

نظر خود را درباره «بیوگرافی لی کالهون» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی لی کالهون فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.