زمان مطالعه: 2 دقیقه
بیوگرافی فرگوس سوتر

بیوگرافی فرگوس سوتر

از فرگوس سوتر و جیمی لاو به عنوان نخستین نفراتی یاد می شود که برای بازی فوتبال، پول دریافت کرده اند.
نام و نام خانوادگی فرگوس سوتر (Fergus Suter)
تاریخ تولد 21 توامبر 1857
محل تولد گلاسکو - اسکاتلند
تاریخ فوت 31 جولای 1916
محل فوت بلک‌پول -انگلستان
حرفه بازیکن فوتبال

اطلاعات جدول از ویکی‌پدیا

درباره فرگوس سوتر

در فوتبالی که در سراسر دنیا به شکلی حرفه‌ای و با حضور ستاره‌هایی با حقوق‌های نجومی برگزار می‌شود، بسیاری از بازیکنانی که لحظه‌های کلیدی را در تاریخ این رشته رقم زدند، کاملاً فراموش شده‌اند. از جمله این افراد می‌توان به فرگوس سوتر (Fergus Suter) اشاره کرد؛ مدتی پیش بود که به دنبال پخش سريالی به نام بازی انگلیسی راجع به او، مشخص شد که سنگ قبر فرگوس سوتر در گورستان قدیمی بلکبرن، روی زمین افتاده و علف‌های هرز، اطراف قبر را فرا گرفته‌اند؛ بدون این که کسی به یاد این فوتبالیست باشد.

دستمزد فرگوس سوتر برای بازی

زمانی که این بازیکن اسکاتلندی برای بازی در تیم کارگری داروِن راهی منطقه لنکشایر در شمال غربی انگلستان شد، 22 ساله بود. اما این شانس را آورد که بازی درخشان او در تیم پارتیک اسکاتلند مورد توجه انگلیسی‌ها قرار گرفت. تنها راه کشف ستاره‌ها در آن روزها دیدن بازی این افراد از نزدیک بود و فرگوس سوتر این شانس را آورد که پارتیک هم در برابر دارون و هم در برابر بلکبرن به میدان رفت. در روزهای ابتدایی شکل‌گیری فوتبال، پرداخت پول به بازیکنان، کاری غیرقانونی به شمار می‌آمد و سوتر که در پارتیک به کار گرفته می‌شد، در ظاهر کارگر کارخانه پارچه‌بافی در دارون شد. اما در حقیقت، حقوقی که به او پرداخت می‌شد، تنها برای فوتبال در تیم دارون بود؛ تیمی که در سال 1870 تأسیس شده بود و می‌خواست به اولین تیم کارگری تبدیل شود که جام حذفی انگلیس را بالای سر می‌برد. سوتر در این تیم تنها نبود و جیمی لاو، همشهری اهل گلاسکو او نیز همراه او به دارون آمد تا از این دو بازیکن به عنوان نخستین نفراتی یاد شود که برای بازی فوتبال، پول دریافت کرده‌اند.

فرگوس سوتر و ادامه راه

دو سال در دارون گذشت و جامی توسط این تیم کسب نشد. جیمی لاو به ارتش رفت و در 27 سپتامبر 1882 در اسماعیلیه مصر کشته شد؛ در حالی که فقط 24 سال سن داشت. اما فرگوس سوتر قرار بود تاریخ را تغییر دهد. سال 1880 با دریافت صد پوند از مالک باشگاه بلکبرن راورز، راهی این تیم شد؛ تیمی دیگر از همان منطقه که با جذب ستاره دارون، خشم هواداران این تیم را به اوج رساند و زمینه‌ساز رقابت و نفرتی شد که سال‌ها ادامه پیدا کرد.

اما بلکبرن سرانجام با پرداخت‌های مخفیانه خود و جذب ستاره‌های روز، به اهداف خود دست پیدا کرد. این تیم در سال 1882 نایب‌قهرمان جام حذفی شد و پس از آن هم سه بار پیاپی از 1884 تا 1886 قهرمانی این مسابقات را جشن گرفت. فوتبال دوران جنتلمن‌های آماتور عملاً به پایان خود رسید و موفقیت‌های بلکبرن، مسیر آینده این رشته را مشخص کرد.

کم‌کم سایر تیم‌ها هم برای جذب فوتبالیست‌های بزرگ، شروع به پرداخت حقوق‌های مخفیانه کردند. در سال 1889 فرگوس سوتر آخرین سال از حضور 9 ساله خود در بلکبرن را می‌گذراند که اتحادیه فوتبال انگلستان، فوتبال حرفه‌ای را به رسمیت شناخت و اولین دوره لیگ حرفه‌ای در این کشور آغاز به کار کرد. سوتر تنها یک بار در این لیگ به میدان رفت؛ روز 22 دسامبر 1888 برابر وست برومویچ آلبیون، آن هم به جای دروازه‌بان مصدوم تیم؛ هربی آرتور.

سوتر در 31 جولای 1916 در اثر سرطان از دنیا رفت اما آن قدر زنده ماند تا عظمت فوتبال حرفه‌ای را در کشور خود درک کند. هرچند یک قرن لازم بود تا بلکبرنی‌ها به یاد او بیفتند و سنگ قبر جدیدی برایش تهیه کنند؛ سنگی با لوگوی بلکبرن و تصویری از او در روزهای اوج.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «بیوگرافی فرگوس سوتر» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی فرگوس سوتر فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.