زمان مطالعه: 2 دقیقه
بیوگرافی روبرت كورزنیووسكی

بیوگرافی روبرت كورزنیووسكی

بزرگ‌ترین ستاره نیمه دوم قرن بیستم در مسابقات پیاده‌روی در 30 جولای 1968 در لوباژرو كشور لهستان متولد شد.

روبرت كورزنیووسكی 15 ساله بود كه استعدادش توسط معلم ورزش مدرسه‌اش كشف شد و از آن پس به تمرینات پیاده‌روی روی آورد؛ تمریناتی كه پس از آن هرگز ترك نشد. در ابتدای دهه 90 كورزنیووسكی به شمال فرانسه سفر كرد تا در محیطی مناسب‌تر به تمرینات خود ادامه دهد. جوان 24 ساله با امید فراوان عازم المپیك 1992 (بارسلونا) شد.

كورزن در بخش 50 كیلومتر مسابقه را به خوبی آغاز كرد و مدتی طولانی جایگاه دوم را به خود اختصاص داده بود. اما در گرما‌گرم مسابقه برای لحظه‌ای كوتاه هر دو پایش از زمین بلند شد. طبق قوانین مسابقه پیاده‌روی، یك ورزشكار هیچ‌گاه نمی‌تواند حالت دویدن و جهش به خود گرفته و هر دو پای خود را بلند كند. به همین دلیل حركت نماینده لهستان غیرقانونی بود و همین امر سبب اخراج او از مسابقه شد. او در بخش 20 كیلومتر هم شكست سختی خورد ولی ناامید نشد و مصمم‌تر از قبل، تمرینات خود را ادامه داد.

 اولین موفقیت كوزن، مدال نقره مسابقات جهانی داخل سالن (1993) بود و دو سال بعد نوبت به كسب اولین مدال جهانی در فضای آزاد رسید؛ این‌بار مدالی از جنس برنز. كورزن در المپیك آتلانتا (1996) درخشان ظاهر شد و در هوای مرطوب جورجیا با 16 ثانیه برتری نسبت به نفر دوم، مدال طلای بخش 50 كیلومتر را از آن خود ساخت. پس از آن نیز در پیاده روی در مسافت 20 كیلومتر به عنوان هشتم دست یافت.

Robert KORZENIOWSKI | Profile | World Athletics

 یك سال بعد نوبت به كسب اولین طلا از مسابقات جهانی بود و تكمیل افتخارات قهرمان لهستانی. سال 2000 و المپیك سیدنی نیز لحظات دراماتیكی برای روبرت رقم زد. او در مسابقه 50 كیلومتر با یك دقیقه و 18 ثانیه نسبت به نفر دوم قهرمان شد و یك هفته بعد نیز در مسابقه 20 كیلومتر شركت كرد. در این رقابت برناردو سه‌گورا از مكزیك پیشتاز بود اما به علت همان اشتباهی كه چهار سال قبل قهرمان لهستانی كرده بود، از مسابقه اخراج شد. بدین ترتیب رقابت كورزن با نوئه هرناندز  مكزیكی قهرمان مسابقه را تعیین كرد و سرانجام این نماینده لهستان بود كه با چهار ثانیه برتری نسبت به نفر دوم،‌ فاتح المپیك شد.

 او علاوه بر شكستن ركورد مسابقه 20 كیلومتر، به اول ورزشكاری بدل گشت كه در یك المپیك هم فاتح پیاده‌روی در مسافت 50 كیلومتر و هم فاتح پیاده‌روی 20 كیلومتر شده بود.

روبرت در سالهای 2001 و 2003 نیز دو طلای دیگر در مسابقات جهانی به دست آورد و سرانجام در المپیك آتن (2004) او با كمك مربی كاردان خود كریژتف كیسیل بار دیگر برای كسب طلای المپیك تلاش كرد. در مسابقه 50 كیلومتر، در سایه دما 24 درجه سانتیگراد بود با این وجود قهرمان لهستانی مثل همیشه سرحال بود و با ركورد 46:38ـ3 ساعت قهرمان شد. در حالی كه بیشتر از 4 دقیقه از نفر دوم فاصله داشت. بدین ترتیب او به ركورد سه طلا در بخش 50 كیلومتر المپیك نیز دست یافت. كورزن تلاش‌های فراوانی كرد كه مردم را با این ماده دوومیدانی آشنا سازد. كمك‌های فراوان وی به ورزشكاران جوان و صفات نیك اخلاقی وی سبب گردید تا از وی در خارج از میدان نیز به عنوان چهره‌ای محبوب یاد گردد.

 

 

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «بیوگرافی روبرت كورزنیووسكی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی روبرت كورزنیووسكی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.