زمان مطالعه: 6 دقیقه
بیوگرافی آیلین ریگین

بیوگرافی آیلین ریگین

آیلین ریگین با 140 سانتی متر قامت و 14 سال و 120 روز، کم سن و سال ترین ورزشکار المپیک آنتورپ به شمار می آمد.

یک ورزشکار قبل از شروع یک مسابقه مهم چه احساسی دارد؟ نگرانی و دلهره برای آغاز شدن مسابقه و امید برای شکست دادن رقبا؟ در مورد  آیلین ریگین این احساس متفاوت بود؛ دختری  که قرار بود بعدها همه رکوردهای ممکن را بشکند و تمام اولین‌ها را به نام خود ثبت کند.

نام و نام خانوادگی آیلین ریگین (Aileen Riggin)
محل تولد نیوپورت - ایالات متحده آمریکا
تاریخ تولد 2 می 1906
محل فوت بروکلین هایتس - ایالات متحده آمریکا
تاریخ فوت 17 اکتبر 2002
حرفه ورزشکار (شنا و شیرجه)

آیلین ریگین، ورزشکاری با وزن 29 کیلو !

آیلین ریگین (Aileen Riggin) که در دوم می 1906 در نیوپورت واقع در جزیره رود ایالات متحده متولد شده بود، در 6 سالگی و زمانی که همراه پدرش در مانیل( فیلیپین) زندگی می‌کرد، شنا را آموخت. پدرش در نیروی دریایی کار می‌کرد و پس از چندی با خانواده به آمریکا بازگشت. در آن زمان، هنوز برای زنان استخر و سکوی شیرجه وجود نداشت و ریگین در سال 1919 در حالی با شیرجه آشنا شد که مجبور بود بیشتر وقتش را به باله بگذراند تا بتواند برای شیرجه آماده شود.

هنگامی که در المپیک 1920 آنتورپ در مسابقه شیرجه شرکت کرد تنها 65 پوند( 29.5 کیلوگرم) وزن داشت و با 140 سانتی‌متر قامت و 14 سال و 120 روز، کم سن و سال‌ترین ورزشکار المپیک به شمار می‌آمد. در آن بازی‌ها در رقابت شیرجه از تخته فنری از ارتفاع 3 متر زنان، 4 ورزشکار حضور یافته بودند که همگی آمریکایی بودند و جالب این که حتی بلژیک میزبان در این مادهٔ ورزشی نماینده‌ای نداشت.

آیلین ریگین در آن شرایط و در لحظاتی که آماده مسابقه شیرجه شده بود، به تنها چیزی که فکر نمی‌کرد مسابقه و قهرمانی در آن بود. بعدها او گفت:

 

مسابقه در هوای آزاد و در استخری مملو از آب‌های سرد و تیره برگزار می‌شد. در انتهای استخر گل و لای فراوانی انباشته بود و من با خود فکر می‌کردم اگر با شدت در آب پایین بروم چه خواهد شد؟ ممکن است که آن قدر پایین بروم که آرنج‌هایم در گل گیر کند. کسی هم دنبالم نیاید و همه فراموشم کنند. آن وقت راه نجاتی ندارم و می‌میرم!

آیلین ریگین در رقابتی تمام آمریکایی در المپیک

روز دوشنبه 29 آگوست مسابقه شیرجه برگزار شد. این اولین بار بود که چنین ماده‌ای برای زنان در المپیک برگزار می‌شد و همین کافی بود تا شرکت‌کنندگان این رقابت برای همیشه در تاریخ بازی‌ها جاودانه شوند. در رقابت فشرده‌ای که بین آیلین ریگین و هلن وین رایت انجام گرفت، هر دو 9 خطا انجام دادند اما مجموع امتیاز داوران به ریگین 539.9 بود و امتیاز آنان به وین رایت 534.8. برای کسب مدال برنز هم تلما پین کار سختی نداشت و با 12 خطا و امتیاز 534.1 سوم شد تا آیلین آلن دیگر هموطن آن‌ها با 20 خطا و 489.8 امتیاز به مقام چهارم المپیک دست یابد. ریگین در چنین شرایطی سرانجام رقبای خود را شکست داد و قهرمان المپیک شد.

ورود آیلین ریگین به دنیای سینما

دو سال بعد، آیلین ریگین در مسابقات کشور خود نیز برنده سه مدال طلا از مسابقات شیرجه در هوای آزاد و یک قهرمانی در رقابت‌های داخل سالن شد. در همان سال (1922) او اولین شناگری بود که از توانایی‌هایش در صنعت سینما استفاده شد و به این ترتیب حرکات زیرآبی و شنای آیلین پای به هالیوود گذاشت. از جمله فیلم‌های آیلین می‌توان به رسوایی رومی ( 1933) و یک در میلیون ( 1936) اشاره کرد که در دومی با سونیا هنی دیگر قهرمان بازی‌های المپیک همبازی شده بود.

آیلین ریگین در المپیک پاریس و رقابت با 16 ورزشکار

پس از المپیک 1920 آنتورپ، نوبت به المپیک پاریس رسید. تنها چهار سال از اولین حضور زنان در شیرجه المپیک می‌گذشت اما شرایط به کلی با المپیک آنتورپ تفاوت کرده بود. این بار 17 شرکت کننده از 7 کشور مختلف در مسابقات شرکت کرده بودند تا برای اولین بار مرحله نیمه‌نهایی نیز برای انتخاب برترین‌ها به برنامه این مادهٔ ورزشی اضافه شود. آمریکا، بریتانیا، سوئد و فرانسه هر یک با سه نماینده در این ماده بیشترین تعداد ورزشکار را داشتند و هلند و اتریش ( 2 نماینده) و چکسلواکی (یک نماینده) دیگر کشورهای شرکت کننده بودند.

دومین مدال آیلین ریگین در شیرجه المپیک

مسابقه نیمه‌نهایی در روز 17 جولای برگزار شد و این بار ریگین با 13 خطا و امتیاز 439.3 نفر دوم نیمه‌نهایی شد. نفر اول هموطن او بود؛ الیزابت بکر که با 6 خطا به امتیاز 482.4 رسیده بود. به این ترتیب هر دو قهرمان به فینال صعود کردند. جایی که در روز 18 جولای 1924، سه آمریکایی، دو سوئدی و یک اتریشی با هم رقابت کردند. در پایان این مسابقه الیزابت بکر با 8 خطا و امتیاز 474.5 قهرمان شد و ریگین با 12 خطا و 460.4 امتیاز نفر دوم شد و به اولین زنی بدل شد که دو مدال از شیرجه از تخته 3 متر در بازی‌های المپیک به دست آورده است.

صعود آیلین ریگین به فینال شنا

برای تمامی شرکت‌کنندگان مسابقه شیرجه، با پایان این رقابت، المپیک نیز تمام شده بود اما ریگین حالا باید در مسابقه شنای 100 متر کرال پشت شرکت می‌کرد. رقابتی که برای اولین بار در بخش زنان انجام می‌گرفت. روز شنبه 19 جولای مسابقه نیمه‌نهایی برگزار شد. سه آمریکایی، سه بریتانیایی، دو فرانسوی و دو شناگر از چکسلواکی و لوگزامبورگ در دو گروه پنج نفره با هم مسابقه دادند و ریگین با رکورد 1:29:6 دقیقه نفر اول گروه خود شد و به فینال رسید.

آیلین ریگین، مدال آور شیرجه، برنده برنز شنا

یک روز بعد، فینال برگزار شد و سیبیل باوئر آمریکایی که در 6 ژانویه همان سال رکورد 1:22:4 را بر جای نهاده بود، رکورد المپیک را نیز شکست و زمان 1:23:2 را بر جای نهاد. فیلیس هاردینگ از بریتانیا (با زمان 1:27:4 دقیقه) دوم و ریگین با زمان 1:28:2 دقیقه سوم شد. به این ترتیب، ریگین که نقره مسابقات پرش از تخته شیرجه و برنز 100 متر کرال پشت را کسب کرده بود، اولین ورزشکار تاریخ لقب گرفت که هم در مسابقات شنا و هم در رقابت‌های شیرجه المپیک برنده مدال شده است.

آیلین ریگین، نخستین نویسنده ورزشی زن

چندی بعد از المپیک، آیلین ریگین در سال 1925 از مسابقات آماتوری شنا خداحافظی کرد. در سال 1926 ریگین وارد دنیای حرفه ای‌ها شد و به این ترتیب دیگر فرصت حضور در جمع آماتورها و مسابقات المپیک را پیدا نکرد. اما رابطه او با ورزش هرگز قطع نشد. او می‌توانست در نمایش‌های آبی در نقاط مختلف دنیا حضور داشته باشد. علاوه بر این ریگین این افتخار را داشت که نخستین نویسنده ورزشی زن در تاریخ کشور آمریکا شود. او در ابتدا کار را با نوشتن تجربیات خود در شنا آغاز کرد و بعدها ستون ثابتی در روزنامه‌های نیویورک دیلی پست، لاندن مورنینگ پست و... به او اختصاص داده شد. علاوه بر این، مقالات ریگین در مجلاتی چون گود هوس کیپینگ و کالیرز به چاپ رسیدند.

آیلین ریگین و ترس از کنار گذاشتن شنا

ریگین هم مثل تمام مردم دنیا، در هنگام جنگ جهانی دوم، زمانی که دوایت یانگ همسر وی در جنگ جهانی کشته شد، نیمه تلخ زندگی را حس کرد. یانگ که شغلش پزشکی بود، در 1924 با آیلین ازدواج کرد و حاصل ازدواج آن دو دختری به نام یوونه می بود. بعدها ریگین یک بار دیگر ازدواج کرد، این بار با هاوارد سول تا از آن پس با نام آیلین ریگین- سول در مجامع رسمی معرفی شود. این خانواده بعدها در سال 1957 به همراه سه فرزند هاوارد(پاتریشیا، والاس و بروس) راهی هاوایی شدند و ریگین 25 سال بعدی زندگی خود را در این شهر سپری کرد. علاوه بر آن، وی به نقاط مختلف دنیا سفر کرد و البته در تمام این سال‌ها رابطه او و شنا هرگز گسسته نشد. خودش می گفت:

از کنار گذاشتن شنا می ترسم و باید تا آخر عمر این کار را انجام دهم.

رکوردشکنی آیلین ریگین در 90 سالگی

ریگین تا دهه آخر عمر خود نیز فعال بود. او در 82 سالگی 9 رکورد شنای کشوری از خود بر جای نهاد. چهار سال بعد شش قهرمانی در مسابقات قهرمانی جهانی رده سنی خود کسب کرد و سرانجام در سال 1996 یازده رکورد ملی و پنج رکورد جهانی در رده سنی 94-90 سال بر جای نهاد.

او که در بروکلین هایتس نیویورک زندگی می کرد، در روز 17 اکتبر 2002 در همین شهر از دنیا رفت.

نظر خود را درباره «بیوگرافی آیلین ریگین» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی آیلین ریگین فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.