زمان مطالعه: 3 دقیقه
بندر بوشهر

بندر بوشهر

بندر بوشهر یکی از شهرهای دیدنی و جذاب و با بهترین غذاهای استان بوشهر می باشد.

بندر بوشتر یکی از زیبا ترین شهرهای استان بوشهر می باشد.این شهر به خاطر عواملی مانند صیادی، وجود نیروگاه اتمی، کشتی‌سازی و واردات و صادرات کالا از این بندر رونق اقتصادی گرفته‌است.  برای آشنایی بیشتر با این بندر در ادامه مطلب با آسمونی همراه شوید.

بندر بوشهر کجاست؟

نقشه بندر بوشهر
نقشه بندر بوشهر

بندر بوشهر یکی از شهرهای استان بوشهر و مرکز استان بوشهر از استان‌های جنوب غربی ایران می باشد. جمعیت بندر بوشهر درسال1390خورشیدی  195،222نفر بوده‌است. این بندر در بخش مرکزی استان بوشهر، در ارتفاع متغیر از سطح دریا و در منطقه ساحلی خلیج فارس قرار گرفته است و آب و هوای نیمه‌بیابانی گرم دارد. همچنین این شهر از سمت شمال، غرب و جنوب به خلیج فارس محدود شده‌است.

زبان بندر بوشهر

گویش استان بوشهر در تمام مناطق فارسی محلی است. این لحجه ها شباهت زیادی با گویش بندر عباس و نیز لری و بختیاری و لحجه کازرونی و آبادانی دارد. به علت ارتباط بندری بوشهر با کشور های عربی و نیز تسلط انگلیسی ها و هلندی ها در منطقه پاره ای از واژه های بیگانه دیده میشود. 

آب و هوای بندر بوشهر

این بندر دارای آب و هوای نیمه بیابانی گرم و شرجی است که با سطح دریا 18 متر فاصله دارد. 

جاذبه های دیدنی بندر بوشهر

ساحل بندر بوشهر
ساحل بندر بوشهر
  • موزه دریانوردی خلیج فارس

موزه دریا نوردی خلیج فارس بوشهر در بنایی تاریخی واقع در محله سبزآباد است. این موزه، محوریت دریانوردی و خلیج فارس را در محل قدیمی سرکنسولگری انگلیس واقع در بوشهر به نمایش عموم بازدیدکنندگان در می آورد.

  • بازار قدیم بوشهر

بازار قدیم بوشهر یکی از بازارهای سنتی و قدیمی محسوب می شود که در محله ای قدیمی به نام محله دهدشتی واقع شده است. اما شوربختانه بجط چند حجره خالی چیزی باقی نماده است.

  • بازدید از بافت تاریخی بندر بوشهر

بوشهر دارای چهار محله‌ بهبهانی، دهدشتی، کوتی و شنبدی است که به دلیل حفظ بافت تاریخی خود از جاذبه های گردشگری بندر بوشهر محسوب می شود.

  • عمارت ملک بوشهر

عمارت ملک بوشهر مربوط به دوران قاجار بوده است که همچنان پابرجا مانده است. این بنا توسط معماران کشور فرانسه با استفاده از مصالح محلی ساخته شد، همچنین درها و پنجره های آن نیز زیرنظر مهندسان فرانسوی طراحی و ساخته شدند.

  • موزه مردم شناسی بوشهر

موزه مردم شناسی بندر بوشهر
موزه مردم شناسی بندر بوشهر

موزه مردم شناسی بوشهر یکی از موزه های فرهنگی تاریخی محسوب می شود. این موزه در ابتدا واقع در ساختمان شهرداری بوده است اما بعدها توسط فردی به نام طاهری خریداری و بازسازی شد؛ و به عنوان عمارت طاهری نامگذاری شده است.

لباس های محلی بندر بوشهر

مردان این شهر پیراهن بلند سفید که دشداشه نام دارد می پوشند. در اغلب موارد آقایان برای پوشاندن سر خود از شر گرما دور سر خود دستمالی می‌پیچند که به آن عرقچین گفته می‌شود. 

زنان نیز در این شهر از چادر محلی استفاده می‌کنند.و همچنین زنان پیراهن بلند دورچین به همراه عبای سیاه شلوار چیت و روبند نازک استفاده می‌کنند و نوعی کفش بنام کورش میپوشند. پیراهن رسمی بانوان بوشهر جامه گشادی است که به آن پیراهن عربی می‌گویند.

آشنایی با غذاهای محلی بوشهر

غذاهای سنتی و محلی بندر بوشهر یکی از لذیذترین غذاهای ایرانی به شمار می‌رود. مردم این شهر با مهمان نوازی و خونگرمی در سراسر ایران و جهان معروف هستند. انواع غذاهای معروف بندر بوشهر به قرار زیر است: 

  • میگو پلو بوشهری

میگو یکی از محصولات دریایی پرطرفدار در میان مردمان جنوب است. اغلب مردم جنوب این غذا را تند طبخ می‌کنند. این غذا سرشار از پروتئین امگا3 مواد معدنی، و خواص آنتی اکسیدانی میباشد. در درمان کم خونی، آلزایمر، سرطان، فشار خون بیماری‌ های قلبی عروقی تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است. 

  • دمی لخلاخ 

لخلاخ ریشه عربی دارد و از یکه کلمه عربی لخلخه یعنی بوی خوش معنا گرفته است. این غذا بیشتر در کشور های عرب نشین طبخ می‌شود. بوشهری ها معمولا این غذا را با برنج طبخ شده و با ماهی هایی مانند سنگسرهامور سبیتی و سرخو می‌پزند. 

  • کبه از غذا های محلی بوشهر

این غذا ریشه عربی دارد و در کشور های عربی طبخ می‌شود که از غذاهای محبوب بوشهر است.

  • قیمه بوشهری

اصلی ترین و مهم ترین تفاوت این قیمه با قیمه معمولی در له کردن گوشت قیمه است. 

گالری تصاویر بندر بوشهر

بندر بوشهر
بندر بوشهر
بافت تاریخی بندر بوشهر
بافت تاریخی بندر بوشهر
موزه دریا و دریانوردی بوشهر
موزه دریا و دریانوردی بوشهر
عمارت ملک بوشهر
عمارت ملک بوشهر
موزه و خانه رئیسعلی دلواری در بندر بوشهر
موزه و خانه رئیسعلی دلواری در بندر بوشهر
بازار قدیمی و تاریخی بوشهر
بازار قدیمی و تاریخی بوشهر
نظر خود را درباره «بندر بوشهر» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بندر بوشهر فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.