زمان مطالعه: 3 دقیقه
تیم ملی بلژیک و طلسمی که 41 ساله شد

تیم ملی بلژیک و طلسمی که 41 ساله شد

تیم ملی فوتبال بلژیک باز هم در رسیدن به نیمه نهایی یورو ناکام ماند تا همچنان عنوان نایب قهرمانی این تیم در سال 1980، بزرگ ترین افتخارش باشد

از 1980 شکل برگزاری «یورو» تغییر کرد و قرار شد که مسابقات با حضور 8 تیم برگزار شود. برای نخستین بار کشور میزبان قبل از شروع مرحله مقدماتی بازی‌ها انتخاب شد و به صورت اتوماتیک به مرحله نهایی صعود کرد. آلمان غربی، انگلستان، یونان، سوییس، هلند و ایتالیا درخواست خود را برای میزبانی بازی‌ها اعلام نمودند امّا سرانجام این ایتالیا بود که میزبان مسابقات شد با تغییر شکل مسابقات مرحله نهایی، رقابت‌های مقدماتی نیز دستخوش تغییر گردید.

 مرحله مقدماتی یورو 80

با توجه به حضور ایتالیا در مرحله نهایی، تیم‌ها باید به گونه‌ای در گروههای مقدماتی تقسیم می‌شوند که سرانجام هفت تیم برتر گروهها راهی دور پایانی شوند. امّا چگونه 31 تیم در 7 گروه قرار می‌گرفتند؟! پاسخ ساده بود. 3 گروه با حضور پنج تیم شکل گرفت و 4 گروه با حضور 4 تیم!

در اولین گروه انگلستان صاحب 7 پیروزی و یک تساوی شد و با 22 گل بهترین عملکرد گلزنی را از بین تمام تیمها به جای نهاد. ایرلند شمالی (9 امتیاز)، ایرلند جنوبی (7) بلغارستان (5) و دانمارک (4) پایین‌تر از این تیم قرار گرفتند. اسپانیا نیز با 9 امتیاز بالاتر از یوگسلاوی (8)، رومانی (6) و قبرس (1) قرار گرفت و از گروه خود صعود کرد. در گروه بعدی چکسلواکی با 10 امتیاز اول شد. فرانسه (9) سوئد (4) و لوگزامبورگ (1 امتیاز) از صعود باز ماندند. ضمن آن که تساوی سوئد و لوگزامبورگ قابل تأمل بود!

آلمان در گروه چهار با چهار برد و دو تساوی صدرنشین شد و ترکیه (7 امتیاز) ولز(6) و مالت (1) ره به جایی نبردند. شگفت آن که دو تساوی آلمان مقابل ترکیه و مالت رقم خورد! در گروه بعدی بلژیک با 4 برد و 4 تساوی 12 امتیازی شد و صعود کرد. اتریش (11) پرتغال (9) اسکاتلند (7) و نروژ(1) نیز نتوانستند مانع حضور شیاطین سرخ شوند. هلند و لهستان بار دیگر رقابتی نفس‌گیر را شروع کردند و یک بار دیگر هلند در برابر لهستان موفق‌تر بود. دلیل آن توقف لهستان در برابر آلمان شرقی بود که سبب شد هلند (13) لهستان (12) و آلمان شرقی (11) امتیازی شوند! سوییس (4 امتیاز) و ایسلند (بدون پوئن) در شمار ضعیفان بودند.

یونان، مجارستان، فنلاند و شوروی نیز در گروهی فشرده و مسابقاتی نفس‌گیر به ترتیب 7، 6، 6 و 5 امتیازی شدند تا یونان افتخار حضور در مرحله نهایی را کسب کند.

 آغاز هولیگانیسم دهه 80

از ویژگی‌های یورو 1980 عدم برگزاری مسابقات نیمه‌نهایی بود! از ابتدا قرار شد که تیم‌ها به دو گروه چهارتیمی تقسیم شوند و تیمهای برتر هر گروه مستقیماً راهی دیدار فینال شوند. تیمهای دوم هم آماده مسابقه رده‌بندی شوند. چهار شهر رم، میلان، ناپل و تورین پذیرای تیمها شوند و رقابت‌ها از 11 تا 22 ژوئن برگزار شد.

در یورو 80 سطح کیفی مسابقات پایین بود و خبری از رقابت‌های مهیج یورو -76 نبود. مسابقات بسیار کم‌گل بود و رقابتها میلیمتری نمونه بارز آن ایتالیای میزبان بود که با بازی‌هایی سراسر دفاعی و کم گل سطح بازی‌ها را پایین آورد. بدتر آن که هولیگانیسم که از دهه 70 به یک مشکل بدل شده بود، در ششمین دوره جام ملت‌ها بیشتر از همیشه نمایان شد. اوج اوباش‌گری در دیدار انگلستان و بلژیک نمایان شد که پلیس مجبور به استفاده از گاز اشک‌آور شد و مسابقه در نیمه اول پنج دقیقه متوقف شد!

دومین قهرمانی ژرمن‌ ها

در بین تیمها، آلمان غربی و بلژیک نسل جدیدی را به میدان فرستادند که بسیاری از آنان تا اواخر دهه 80 و اوایل 90 در بین بزرگان فوتبال جای گرفتند. آلمانی‌ها با برندشوستر، هانس پیتر بریگل، هورست هوربش، هانس مولر، کارل هاینز رومنیگه و بلژیکی‌ها با یان کولمانس، اریک گرتس، ژان ماری‌فاف، اروین فاندن برگ در گروههای خود صدرنشین شدند و راهی دیدار فینال شدند. مسابقه‌ای که در ساعت 20:30 روز 22 ژوئن 1980 در استادیوم «المپیکو» رم برگزار شد. 47864 نفر به استادیوم آمدند و شاهد پیروزی آلمان‌ها شدند. نتیجه‌ای که دومین قهرمانی آلمان‌ها را رقم زد و عنوان پرافتخارترین تیم اروپا را برازنده این تیم ساخت.

 نتایج مرحله گروهی یورو - 1980

گروه اول:

آلمان غربی (1-0) چکسلواکی  هلند (1-0) یونان

آلمان غربی (3-2) هلند  چکسلواکی (3-1) یونان

آلمان غربی (0-0) یونان  چکسلواکی (1-1) هلند

گروه دوم:

بلژیک (1-1) انگلستان  اسپانیا (0-0) ایتالیا

ایتالیا (1-0) انگلستان  بلژیک (2-1) اسپانیا

انگلستان (2-1) اسپانیا  بلژیک (0-0) ایتالیا

دیدار رده‌ بندی

چکسلواکی (1-1) ایتالیا (چکسلواکی در ضربات پنالتی 10-9 پیروز شد)

فینال:

آلمان غربی (2-1) بلژیک

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «تیم ملی بلژیک و طلسمی که 41 ساله شد» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره تیم ملی بلژیک و طلسمی که 41 ساله شد فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.