زمان مطالعه: 3 دقیقه
مینو رایولا چگونه بزرگ ترین ایجینت فوتبال جهان شد؟

مینو رایولا چگونه بزرگ ترین ایجینت فوتبال جهان شد؟

مرد خودساخته ای که بزرگ ترین مدیربرنامه فوتبال جهان شد، کار جدی را از دوران کودکی آغاز کرد.

مهدی زارعی-

 

 من مینو رایولا هستم؛ دشمن لوچیانو موجی

 

این جمله ای بود که مینو رایولا تا مدتها برای معرفی خود استفاده می کرد؛ زمانی که او و رئیس باشگاه یوونتوس رابطه خوبی با هم نداشتند. ماجرا از وقتی آغاز شد که رایولا کار خود را به عنوان مدیر برنامه به تازگی شروع کرده بود. او و حدود بیست نفر دیگر در بیرون دفتر موجی منتظر بودند تا رئیس یوونتوس به آنها وقت ملاقات بدهد. اما بعد از مدت زیادی انتظار، بالاخره ملاقات با رئیس ممکن نشد و همین مساله رایولا را حسابی عصبانی کرد.

چند ساعت بعد در یک رستوران، رئیس یوونتوس را گیر آورد و بدون این که مقام موجی او را نگران کند، به رئیس یووه گفت:

 

 تو با من، بد رفتار کردی.

 

موجی او را نمی شناخت و گفت:

 

تو دیگه کی هستی؟

 

رایولا هم گفت:

 

وقتی یک بازیکن از من خریدی متوجه می شوی.

 

رایولا روز 4 نوامبر 1967 در نوچِرا اینفوریوره در استان کامپانیا ایتالیا به دنیا آمد؛ در 40 کیلومتری ناپل. او یک ساله بود که خانواده اش به شهر هارلم هلند مهاجرت کردند و در رستوران خانوادگی شان که نام ناپولی داشت، به کار مشغول شدند. مینو هم به عنوان یکی از اعضای خانواده، خیلی زود و در دوران کودکی، کار کردن را با پیشخدمتی در رستوران پدر آغاز کرد. او تنها 11 سال داشت که کاملا به دو زبان هلندی و ایتالیایی مسلط شد. برخورد با مشتری های گوناگون، روابط عمومی او را تقویت کرد و مینو با استفاده از تبحر خود در صحبت کردن، به سرعت تبدیل به منشی پدر در تمام کارهای اداری در جلسات با شهرداری هارلم و بانک ها شد. او به تازگی دوران نوجوانی را پشت سر گذاشته بود که تصمیم گرفت شرکتی تاسیس کند، شرکتی که مشکلات شرکتهای هلندی در ایتالیا را برطرف می کرد. بعد از این تجربه موفق، در 19 سالگی با خرید یک شعبه از رستوران های مک دونالد و با تبدیل آن به یک شرکت ساخت و ساز، ثروت خود را افزایش داد. در همان حال رستوران خانوادگی را هم گسترش داد؛ به طوری که بعدها تعداد شعبه های این رستوران را به 11 رساند.

در همان دوران مدرک وکالت خود را گرفت و آموختن زبانهای مختلف را ادامه داد. انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، اسپانیایی و پرتغال زبانهای دیگری بودند که او آموخت. تمامی این توانایی ها به او کمک کرد که وقتی وارد فوتبال شود، یکی از موفق ترین ایجنت های تاریخ فوتبال لقب گیرد.

اولین انتقال مهم او زمانی رخ داد که تنها 21 سال داشت؛ زمانی که فرانک ریکارد هلندی را با 3 میلیون پوند از اسپورتینگ لیسبون به میلان منتقل کرد.

رایولا به راحتی بر روح بازیکنانش حکومت می کرد. زمانی که زلاتان ابراهیموویچ در آژاکس بازی می کرد و بعد از تعویض شدن به شدت عصبانی شد و حتی در تماس تلفنی به مینو گفت که باید بره به جهنم، رایولا با ماشین به جلوی خانه زلاتان آمد و به زلاتان گفت:

 

تعویض شدی چون بد بودی. تو حق نداری با لگد به تبلیغات کنار زمین بزنی. کِی می خوای بزرگ شی؟

 

وقتی رایولا دید که زلاتان می خواهد آژاکس را ترک کند، با یوونتوس مذاکره کرد و وقتی دید لوچیانو موجی معتقد است که نیازی به حضور همزمان ترزه گه و ابراهیموویچ در تیم نیست، با فابیو کاپلو مربی تیم مذاکره کرد. کاپلو هم گفت:

 

 زلاتان را بیاور اینجا، باقی کارهای داخل زمین با من.

 

کمتر از یک دهه بعد، زمانی که ماریو بالوتلی از منچستر سیتی راهی میلان ایتالیا شد، رایولا درباره این انتقال گفت:

 

 این انتقال یکی از بزرگ ترین اشتباهات زندگی ام بود.فقط باید به بالوتلی می گفتم تو در سیتی موفق می شوی. اگر با جدیت این را به او می گفتم، او هرگز سیتی را ترک نمی کرد.

 

در طول این سالها رایولا ایجنت بسیاری از ستاره های فوتبال بود و معمولا حتی تا یک پنجم درآمد نقل و انتقال بازیکنان به او می رسید؛ بازیکنانی مثل پاول ندود، روملو لوکاکو، لورنتسو اینسینیه، پل پوگبا، مکسول، مارکو وراتی، جسی لینگارد، ماتیاس دلیخت، جیان لوییجی دوناروما و بالاخره ارلینگ هالند.

خیلی از مربیان با رایولا مخالف بودند. وقتی او بازیکن جوان منچستریونایتد- پل پوگبا- را با کمتر از 4 میلیون پوند راهی یوونتوس کرد تا چند سال بعد یونایتد مجبور شود 105 میلیون پوند برای خرید همین بازیکن هزینه کند، آلکس فرگوسن، رایولا را یکی از کثیف ترین ایجنت های دنیای فوتبال نامید. یورگن کلوپ هم که به خاطر کنار گذاشت بالوتلی از لیورپول از طرف رایولا ملقب به « آشغال» شده بود، گفت که اهمیتی به اراجیف رایولا نمی دهد.

به هر شکل داستان زندگی رایولا در 30 آوریل 2022 به پایان رسید؛ در 54 سالگی. در حالی که ثابت کرد یک مدیربرنامه می تواند بزرگ تر از تمام ستاره های میادین فوتبال باشد و به تنهایی سرنوشت بازیکنان کلیدی تیمهای بزرگ را مشخص کند.

 

نظر خود را درباره «مینو رایولا چگونه بزرگ ترین ایجینت فوتبال جهان شد؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره مینو رایولا چگونه بزرگ ترین ایجینت فوتبال جهان شد؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.