زمان مطالعه: 5 دقیقه
دیدارهای خاطره انگیز جام جهانی: معجزه برن

دیدارهای خاطره انگیز جام جهانی: معجزه برن

از فینال جام جهانی با عنوان معجزه برن یاد می شود. اما چرا این رقابت بدل به یک شگفتی بزرگ شد؟

مهدی زارعی- در تاریخ مسابقات فوتبال، برخی از دیدارها تکرار نشدنی هستند و حتی گذر زمان نیز نمی تواند ذره ای از اعتبار این مسابقات بکاهد. در روز چهارم جولای 1954، یکی از این مسابقات برگزار شد که لقب « معجزه برن» به خود گرفت. دیداری که نتیجه آن با هیچ یک از پیش بینی های کارشناسان وقت، یکسان نبود و وقتی نتیجه به گوش مردم مجارستان رسید، قیمت روزنامه ها دو برابر شد. زیرا مردم آن چه را که شنیده بودند باور نمی کردند و همگی اطمینان داشتند که اشتباهی رخ داده است. به راستی چگونه ممکن بود که تیم ضعیف و کم نام و نشان آلمان تنها دو هفته پس از شکست هولناک(8-3) مقابل مجارستان، این تیم را در فینال جام جهانی شکست داده باشد؟

 

دو تیم پیش از آغاز جام

آلمانی ها پس از جنگ جهانی دوم، کشور خود را سه پاره دیدند. آلمان غربی، آلمان شرقی و منطقه زارلند. هر یک از این مناطق می بایست به صورت جداگانه به عضویت فیفا پذیرفته می شدند و به این ترتیب آلمان ها فرصت حضور در جام جهانی 1950 را از دست دادند. حضور این تیم در جام جهانی 1954 در چنین شرایطی صورت گرفت تا کمتر کسی بختی برای آلمان قائل باشد. در همین ایام بود که کشور شکست خورده در جنگ جهانی دوم، به سرعت به پا خاست. زن و مرد در این کشور روزانه 16 ساعت کار کردند و به لطف همین پشتکار بود که تنها یک دهه پس از پایان خفت بار جنگ جهانی، اقتصاد آلمان دگرگون شد. فوتبال نیز نمادی از تحول همین جامعه بود. در مقابل، مجارستان از آنجا که در جنگ جهانی در شمار کشورهای پیروز بود، آسیب کمتری دید و با پایان جنگ، فوتبال آن نیز در کمترین زمان ممکن به اوج رسید. هر چند مجارستان در جام 1950 غایب بود، اما دوران طلایی این تیم از آغاز دهه 50 آغاز شد؛ دورانی که پنج سال رویایی را برای این تیم رقم زد. مجارها در سال 1952 با پنج برد پیاپی قهرمان المپیک شدند و تا جام جهانی 1954 تمام مسابقات خود را بردند و تنها در چهار مسابقه به تساوی قناعت کردند.

 

اقتدار مجارها قبل از شروع جام

در هیچ یک از ادوار جام های جهانی، کارشناسان تا این حد به قهرمانی یک تیم اطمینان نداشتند. اما اقتدار مجارها در دیدارهای دوستانه، سبب شده بود تا همگان از آن ها به عنوان مدعی اصلی فتح جام یاد کنند. مجارها در سال 1953 اولین تیم غیر بریتانیایی بودند که انگلستان را در ومبلی شکست دادند؛ آن هم با نتیجه(6-3). هر چند انگلیسی ها این نتیجه را بیشتر به عنوان یک شگفتی تلقی کردند، اما برد (7-1) مجارستان در دیدار برگشت در بوداپست، هم نشان دهنده پایان اقتدار بریتانیا در فوتبال دنیا بود و هم نشان از روزهای اوج تیمی می داد که قرار بود قهرمان مسابقات سوییس شود.

صحنه ای از نبرد برن

مجارها چگونه به فینال رسیدند؟

مجارستان در روز 7 ژوئن 1954 کره جنوبی را در حضور 18 هزار تماشاگر استادیوم هارتدوم با 9 گل در هم کوبیدند. سه روز بعد، استادیوم 33400 نفری سن یاکوب شهر بازل، 65 هزار نفر را در خود جای داد تا شاهد نبرد جادوگران مجار در برابر آلمان غربی باشند. در این دیدار نیز ماشین گلزنی مجارها عالی عمل کرد و با گل های ساندور کوچیس(3، 21، 67، 78)، فرانس پوشکاش(17)، ناندور هیده کوتی( 50 و 54) و ژوزف توت( 73) در حالی هشت بار دروازه آلمان را باز کرد که مجارها در نیمه دوم پوشکاش را به دلیل مصدومیت از دست داده بودند و 10 نفره بازی می کردند. با این وجود تنها سه بار توسط آلفرد فاف( 25) ، هلموت ران(77) و ریچارد هرمان(81) دروازه خود را باز شده دیدند و به این ترتیب مقتدارنه صدرنشین گروه خود شدند. آن ها در روز 27 ژوئن در برابر برزیل قرار گرفتند و وقتی در دقاق 4 و 7 توسط هیده کوتی و کوچیس دروازه برزیل را باز کردند، بسیاری مطمئن شدند که نایب قهرمان دوره قبل هم بسان ژرمن ها، کیسه گل مجارستان خواهد شد. اما برزیلی ها به خود آمدند و با پنالتی جالما سانتوس(18)، اختلاف را کم کردند. پنالتی لانتوش(60) اختلاف را به عدد دو رساند و وقتی جولینیو(65) دومین گل را برای برزیل به ارمغان آورد، خشونت بر بازی حاکم شد. نیلتون سانتوس برزیلی و ژوزف بوژیک مجار با هم درگیر شدند و هر دو در دقیقه 71 از میدان اخراج شدند.  هومبرتو برزیلی نیز در دقیقه 79 اخراج شد تا این دیدار ملقب به« نبرد برن» شود. کوچیس در دقیقه 88 نتیجه را (4-2) کرد و برزیل از جام کنار رفت.

سه روز بعد، شاگردان گوشتاو شبش، در شهر لوزان و در حضور 37 هزار نفر در برابر اروگوئه مدافع عنوان قهرمانی ایستادند و با دو گل ژیبور(13) و هیده کوتی(46) در آستانه فینال قرار گرفتند. اما دو گل خوان هوخبرگ( 75 و 86) همچون باران شدیدی که بر زمین مسابقه می بارید، برتری جادوگران مجار را شست. اروگوئه در وقت اضافی نیز تیم برتر میدان بود اما اسیر ضد حملات مجارستان شد و کوچیس با دو گل دقایق 111 و 16 خود، قهرمان جهان را هم به زانو درآورد. به نظر نمی رسید تیمی حریف مجارها باشد.

 

آلمان ها چگونه به فینال رسیدند؟

روز هفدهم ژوئن 1954، تماشاگران حاضر در وانکدورف اشتادیون شهر برن به 39 هزار نفر می رسیدند. البته به نظر می رسید که ان ها شاهد نبرد دو تیم از ضعیف ترین تیم های مسابقات هستند. در این دیدار ممت سوات در دقیقه 2 برای ترکیه گل زد. اما ژرمن ها با گل هانس شفر(14) نیمه اول را با نساوی به پایان رساندند. نیمه دوم از آن عقاب ها بود و برنهارد کلوت( 52)، اوتمار والتر(60) و ماکس مولوک( 84) برتری(4-1) را برای ژرمن ها به ارمغان آوردند. پس از آن نوبت به شکست تحقیر آمیز(8-3) مقابل مجارستان رسید. اما آن چه که در سایه این نتیجه قرار گرفت، نقشه های زپ هربرگر سرمربی آلمان برای این دیدار بود. هربرگر که می دانست تیمش حرف مجارها نمی شود، ترجیح داد تنی چند از ذخیره های خود را به مصاف حریف بفرستد. حضور هاینریش کویاتکوفسکی، هانس باوئر، پل مه بوز، ریچارد هرمان و آلفرد فاف نشان می داد که ژرمن ها ترجیح اده اند دست خود را برای مجارها رو نکنند؛ ولو به قیمت شکست! آلمان پس از این باخت ناچار شد در روز 23 ژوئن مجددا با ترکیه دیدار کند. ژرمن ها این بار مقتدارنه و با گلهای اوتمار والتر( 7) شفر( 12 و 79)، مورلوک(30، 60 و 77) و فریتز والتر( 62) موفق شدند حریف را (7-2) شکست دهند.  نبرد آلمان و یوگسلاوی در مرحله یک چهارم نهایی 20 هزار نفر را در حالی به استادیوم شارمیه ژنو آورد که ظرفیت ورزشگاه تنها 9300 نفر بود!! در این مسابقه گل به خودی ایوان هوروات(9) آلمان ها را پیش انداخت و پس از آن نوبت به درخشش تونی تورک دروازه بان آلمان رسید تا این که هلموت ران(85) صعود ژرمن ها را به نیمه نهایی قطعی کرد. حضور آلمان و اتریش در این مرحله سبب شد تا استادیوم 33400 نفره سن یاکوب، 58 هزار هوادار را در خود، جای دهد. عقاب ها که روز به روز بهتر از قبل می شدند، با گل های شفر(31)، مورلوک(47)، فریتز والتر( 54 و 64)، اوتمار والتر(61 و 89) شش بار دروازه اتریش را باز کردند و با برد(6-1) در این مسابقه پای به دیدار نهایی گذاشتند  تا این بار با ترکیب اصلی در برابر جادوگران مجار قرار گیرند.

نظر خود را درباره «دیدارهای خاطره انگیز جام جهانی: معجزه برن» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره دیدارهای خاطره انگیز جام جهانی: معجزه برن فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.