زمان مطالعه: 6 دقیقه
معرفی بروجرد

معرفی بروجرد

بروجرد یکی از شهرهای زیبای استان لرستان در ایران می‌باشد که در بین کوه‌های زاگرس واقع شده است.

شهرستان بروجرد یکی از شهرهای زیبا و تاریخی استان لرستان است و مقصد بیشتر گردشگران می‌باشد. این شهر واقع در بین کوه‌های زاگرس و در منطقه کوهستانی این رشته کوه‌ها است. با سفر به این شهر می‌توانید کوه ها، دشت ها، آبشارها، رودخانه ها و مناظر طبیعی بسیار زیبایی را ببینید. بهترین زمان سفر به این شهر فصل بهار و تابستان است. برای آشنایی بیشتر با شهرستان بروجرد در ادامه با آسمونی همراه شوید.

بروجرد کجاست؟

موقعیت بروجرد روی نقشه
موقعیت بروجرد روی نقشه

 بروجرد(Borujerd) واقع در استان لرستان و بیستمین شهر پرجمعیت ایران است. این شهر دارای تاریخی ناب و ارزشمند بوده و دارای جاذبه های طبیعی منحصر به فرد و بسیار زیبا می باشد. لقب شهر بروجرد عروس زاگرس است.

  • شهرهای همسایه بروجرد

بروجرد از شمال با شهرستان‌های ملایر و نهاوند، از مغرب با شهرستان خرم آباد، از جنوب با شهرستان‌ های دورود و خرم آباد و از مشرق با شهرستان سربند همسایه است.

آب و هوای بروجرد

این شهر دارای آب‌ و هوای سرد کوهستانی بوده و زمستان‌های آن سرد و همراه با بارش برف است و در تابستان آب و هوا معتدل و خنک می باشد. لازم به ذکر است که میانگین دمای سالانه در بروجرد 14/6 بوده و در تابستان تا 38 درجه گرم می‌شود و دمای هوا در زمستان ها به 18 درجه زیر صفر می‌رسد.

آداب و رسوم شهرستان بروجرد

یکی از معروف ترین مراسم دهه محرم در این شهر آیین سقاخانه است که طبق این مراسم در آن برخی از خانواده‌های بروجردی قسمتی از خانه خود را با پارچه، چراغ و تصاویر مذهبی، سیاه‌ پوش کرده و در هنگام شب با باز کردن در و روشن کردن چراغ و نصب کردن پرچم بر در منزل، به پذیرایی از عزاداران می‌پردازند.
یکی دیگر از مراسم عزاداری محرم در بروجرد خره گیری است که طبق آن صبح روز عاشورا در محل تجمع هر یک  از عزاداران، دیگ‌های مسی برای جوشاندن گل و آماده‌سازی خره آماده کرده و بعد عزاداران مقداری از خره را به لباس، ریش، مو و گونه خود می‌مالند.
پوشش مردان در این شهر در دوره قاچار و پهلوی لباس ملی بوده و لباس زنان بروجردی یک پیراهن گلدوزی شیری رنگ و یک دامن مخمل قرمز رنگ می باشد. زنان جوان بروجردی یک شلوار نخی سفید رنگ پوشیده و زنان مسن نیز شلوار مشکی می پوشیدند و برای رعایت حجاب از یک چارقد گلدوزی شده شیری رنگ استفاده می کردند. برای پوشش خارج از خانه نیز از چادر و روبند استفاده می کردند.

طبیعت بروجرد

طبیعت بروجرد لرستان
طبیعت بروجرد لرستان

بروجرد در دامنه رشته‌کوه زاگرس قرار گرفته است و در این منطقه جنگل‌های انبوه وجود ندارد ولی در منطقه سیلاخور، جنگل‌هایی پر از درختان ارس و بلوط رشد کرده است. این منطقه دارای تنوع گیاهی خوبی بوده و اغلب گیاهان این منطقه خوراکی و دارویی می باشند. یکی از عمده ترین گیاهان این منطقه گون می باشد که از آن برای ساخت کتیرا و مصارف دارویی و آرایشی‌ بهداشتی استفاده می‌شود.

جاذبه های گردشگری بروجرد

اگر از آن دسته افرادی هستید که علاقه زیادی به گردش و سفر دارید و به هر بهانه‌ای و از هر مسیری وارد استان لرستان می‌شوید توصیه می کنیم تاحتما از دیدنی‌ها و جاذبه‌های بسیار زیبای بروجرد دیدن کنید.‌ در ادامه به این جاذبه های گردشگری زیبا پرداخته می شود.

  • تپه تفریحی چغا بروجرد

این تپه که به بام بروجرد شهرت دارد، از اصلی‌ترین مکان های تفریحی این شهر به شمار می‌رود و دارای امکانات تفریحی‌ فراوان است و این امکانات باعث شده است که هر کسی که به بروجرد سفر می‌کند از این تپه دیدن کند.

  • گردشگاه گلدشت بروجرد

گلدشت یک دره و جلگه ای بزرگ و واقع در دامنه کوه های زاگرس می باشد. گلدشت شامل چند ناحیه و روستا است که بخش های مهم آن روستاهای فیال، شیخ میری، قلعه و کپرگه هستند. این دره دارای چشمه ها و سراب های مختلف است و آب آن به دلیل ذوب برف های قله کوه گرین تشکیل شده و این آب باعث روان شدن رودخانه ای در این ناحیه می شود که به وسیله آن کشاورزی و باغداری در این ناحیه سرسبز  رونق پیدا کرده است. ویلا های زیادی در این منطقه گردشگری وجود داشته و به خاطر وجود امکانات فراوان گردشگران زیادی از این مکان بازدید می کنند.

  • مسجد جامع بروجرد

این مسجد در خیابان جعفری شهر بروجرد قرار گرفته و یکی از قدیمی ترین مساجد غرب ایران است. بخش های قدیمی این مسجد، شبستان جنوبی و گنبد آن می باشند که مثل چهار طاق‌های دوران حکومت ساسانیان بنا شده‌اند. طبق کتیبه‌های این بنا، قدمت ساخت آن به دوران شاهان صفوی می‌رسد.

  • پارک فدک بروجرد

پارک فدک بروجرد
پارک فدک بروجرد لرستان

یکی از پارک های زیبای بروجرد مجموعه تفریحی بوستان فدک است که این مکان، یک پارک شهری و در حاشیه بروجرد و بزرگترین پارک در بروجرد است. در این بوستان 3 دریاچه متصل به یکدیگر ساخته شده اند که از آب رود گلرود تغذیه می شوند.

  • گردشگاه چنارستان بروجرد

در فاصله 10 کیلومتری جنوب غرب شهر بروجرد یک روستای بزرگ به نام چنارستان وجود دارد که بیشه زارها و چشمه هایی که اطراف آن وجود دارد گردشگاهی بسیار زیبا می باشد. تمام مسیر این راه پر از باغ ها و زمین های کشاورزی بسیار زیبا می باشد.

  • بازار بزرگ بروجرد

بازار بزرگ بروجرد یا همان راسا عمده ترین مرکز تجاری سنتی بروجرد می باشد. این بازار نقش عمده ای در تجارت منطقه ای استان لرستان دارد. تاریخ دقیق ساخت این بازار مشخص نیست اما ساخت فعلی بازار بروجرد در دوره قاجاریه است.

  • دهکده ییلاقی ونایی

یکی از معروف ترین روستاهای شهر بروجرد روستای ییلاقی ونایی است که مثل بهشت گمشده ای در تنگه ای در 12 کیلومتری غرب بروجرد قرار دارد. این روستا، مکان کوهنوردانی است که قصد صعود به قله های مرتفع زاگرس را دارند. این روستا سرچشمه سراب ها و جویبارهای بسیار‌ زیبایی است و آب آشامیدنی شهر بروجرد از این سرچشمه ها استخراج می شود.
غار ونایی دارای ارزش تاریخی بوده و کوه ها و دامنه ها و بیشه زارهایی که در اطراف آن وجود دارند فضای بسیار زیبایی را برای تفریح عموم فراهم کرده است.

  • پل قلعه حاتم بروجرد

روستای قلعه حاتم در فاصله 5 کیلومتری شمال غرب بروجرد می باشد و در غرب این روستای قدیمی پلی نیز به همین نام وجود دارد. این پل در میان زمین های صیفی کاری و لابه لای درختان روستا دیده می شود. پل قلعه حاتم با سایر پل ها متفاوت است به همین دلیل که عمده مصالح به کار رفته در این پل آجر و سنگ می باشد که طاق های چشمه را به شکل نیم قوس آرایش کرده است و یال های شرقی و غربی آن‌ به صورت کامل از سنگ ساخته شده و به وسیله همان سنگ ها هم به سطح زمین متصل شده اند.

  • تالاب بیشه دالان بروجرد

تالاب بیشه دالان بروجرد
تالاب بیشه دالان بروجرد

این تالاب دارای مساحت 913 هکتار بوده و در سی کیلومتری جنوب شهر بروجرد قرار گرفته است. تالاب بیشه دالان زیستگاه حیوانات بومی و پرندگان مهاجر می باشد. پوشش گیاهی این منطقه بیشتر نی است و انواع ماهی، لاک پشت، پرندگان و حتی سگ آبی در آن وجود دارد.

  • روستای دره صیدی بروجرد

در 10 کیلومتری شمال بروجرد روستایی به نام روستای دره صیدی وجود دارد که این روستا از نظر طبیعت زیبا و دست نخورده یکی از روستاهای زیبای شهر بروجرد است.

  • سراب ها و چشمه ها

تعداد زیادی سراب و چشمه در بروجرد وجود دارد که مهم ترین آنها شامل سراب کرتول، زارم، پنبه، سفید، دره خونی، هفت چشمه، اسل مساله بیک، زرشکه، جانیزه و... می باشد.

  • پل چالانچولان

این پل تاریخی واقع در استان لرستان و دشت حاصلخیزی در مسیر جاده قدیمی بروجرد به خوزستان و اصفهان می باشد. پل چالانچولان در زمان صفویه روی رودخانه سزار ساخته شده و شالوده اصلی آن در دوره ساسانیان ساخته شده است.

حمل و نقل بروجرد

اگر به سفر با هواپیما علاقه داشته باشید می‌توانید از طریق پرواز تهران به خرم‌آباد وارد استان لرستان شده و از آنجا زمینی به شهر بروجرد برسید. بعضی از افراد علاقه به سفر با قطار را دارند دراین صورت سوار قطار تهران به دورود شده و از دورود به بروجرد بروند. بهترین گزینه برای سفر به این شهر ماشین شخصی یا اتوبوس است که در این صورت می‌توان از همه جای این شهر زیبا بازدید کرد.

سوغات شهر بروجرد

از معروف ترین تولیدات بروجرد مسگری، جاجیم بافی، گلیم بافی، صابون پزی، صنایع دستی و ورشویی و ... می باشد.
ورشوسازی، شاخص ترین صنایع دستی بروجرد می باشد و اکنون کمتر به آن توجه می شود و نیاز است که یک برنامه تعلیم و ترویج تنظیم شود. از تولیدات متنوع ورشویی شهر بروجرد می توان به آبخوری، سینی، فنجان، بخوردان، آیینه و شمعدان، سماور و ... اشاره کرد. از دیگر سوغات بروجرد محصولات لبنی، مربا، نقل، شیرینی و کباب بروجرد است.

محصولات کشاورزی بروجرد

محصولات عمده این شهر غلات به خصوص گندم، چغندر قند، دانه‌های روغنی و نباتات علوفه‌ای می باشد.

مراکز اقامتی در شهر بروجرد

از مراکز اقامتی واقع در شهر بروجرد می توان به هتل زاگرس واقع در تپه چغا، هتل استقلال واقع در خیابان بهار، هتل پرشین و یونا واقع در ابتدای گلدشت، هتل هالیس واقع در خیابان شهید بهشتی و مسافرخانه مقدم اشاره کرد.

زیارتگاه های شهر بروجرد

این شهر دارای زیارتگاه های مقدسی می باشد که عبارتند از:

  1. بقعه محسن بن علی
  2. بقعه ویلیان یا ویلیو
  3. بقعه امامزاده خالق علی
  4. بقعه شاه زَواریون

گالری تصاویر بروجرد

بروجرد در پاییز
بروجرد در پاییز
بازار بزرگ بروجرد
بازار بزرگ بروجرد
مسجد جامع بروجرد
مسجد جامع بروجرد
گردشگاه گلدشت بروجرد
گردشگاه گلدشت بروجرد
تپه تفریحی چغا بروجرد
تپه تفریحی چغا بروجرد
پل قلعه حاتم بروجرد
پل قلعه حاتم بروجرد
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «معرفی بروجرد» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره معرفی بروجرد فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.