زمان مطالعه: 2 دقیقه
تیمی که با یک مسابقه، برنده جام حذفی شد!

تیمی که با یک مسابقه، برنده جام حذفی شد!

چگونه ممکن است یک تیم با یک مسابقه قهرمان یک دوره جام حذفی شود؟ قوانین 150 سال قبل فوتبال انگلیس، این امر را ممکن می ساخت!

با قهرمانی تیم واندررز در اولین دوره جام حذفی انگلستان، مسیر فصل آینده فوتبال جزیره مشخص گردید.  شانزده تیم از جمله کوئینز پارک اسکاتلند برای حضور در دومین دوره ثبت نام کردند اما از آنجا که مدافع قهرمانی تا دیدار فینال از حضور در دیدارها معاف بوده و باید به انتظار رقیب خود می‌ماندند، در دور نخست و طی روزهای 19 و 26 اکتبر 1872 هفت بازی برگزار شد، به کوئینز پارک استراحت خورد و نتیجه مسابقه کلاپهام راورز و هیچین هم بدون مسابقه و به دلیل عدم حضور هیچین مشخص شد.

 مدافعان قهرمانی برای دیدار نهایی، زمین «لیلی بریج» را انتخاب كرده بودند. این تنها بار در تاریخ مسابقات بود که فینال در زمین لیلی بریج برگزار شد، جایی که نزدیک به مکانی بود که بعدها استادیوم استمفورد بریج در آن ساخته شد.

تیم كوئینز پارك گلاسكو كه یك فصل قبل تنها به دلیل مالی از بازی‌ها كنار كشید، این بار هم تا نیمه نهایی صعود كرد. اما بازیكنان این تیم در این مرحله از رقابت‌ در برابر «دانشگاه آكسفورد» خودداری كردند. زیرا آنها آماتور بودند و نمی‌توانستند به تعهدات خود در قبال محل كار خود عمل كنند. سفر به لندن هم هزینه ای بالاتر از توانایی های این تیم داشت و همین امر، ماموریت تیم اسکاتلندی را نیمه کاره گذاشت. این بود كه فوتبال فدای شغل آنها شد. دانشگاه آکسفورد که تعدادی از بهترین فوتبالیست‌های دانشگاههای دولتی را به خدمت گرفته بود، با بازیکنانی مانند ویدال، بیرلی و اوتاوی در دور اول، به مصاف کریستال پالاس رفت و در خانه حریف 3-2 پیروز شد. در دور دوم، آنها در خارج از خانه کلاپهام راورز را 3-0 شکست دادند.

در دور سوم، دانشگاه آکسفورد با نایب قهرمان فصل قبل، مهندسان سلطنتی، حریف شدند. آنها 1-0 پیروز شدند و در تنها بازی دور چهارم به مصاف مِیدن هِد رفتند. آنها آن بازی را 4-0 بردند. به این ترتیب دانشگاه آكسفورد برای دیدار نهایی عازم زمینی شد كه در نزدیكی «استمفورد بریج» كنونی قرار گرفته است.

مسابقه فینال ساعت 11:30 صبح 29 مارچ 1873 آغاز شد تا از همزمانی با مسابقه قایقرانی سالانه دانشگاههای آکسفورد و کمبریج جلوگیری شود و تماشاگران بتوانند شاهد هر دو رویداد ورزشی باشند. با این حال برخی از تماشاگران تا پایان بازی در ورزشگاه نماندند تا هرچه سریع تر به محل قایقرانی برسند.

مدافعان عنوان قهرمانی تنها رجینالد ولش، چارلز تامپسون، آلکساندر بونسور و ادوارد بوون را از سال قبل در تركیب خود داشتند. اما چیزی از قدرت آنها كاسته نشده بود و سه هزار تماشاگر حاضر در لیلی بریج شاهد پیروزی آنها بودند.

پس از نیم ساعت حملات پیاپی از سوی تیم آکسفورد، واندررز به دنبال پاس اشتباه مدافع آکسفورد که به آرتور کاینارد رسید، توانست به گل برسد. طبق قوانین بعد از گل، تیمها زمین هایشان را تغییر دادند. هر دو تیم به فوتبال هجومی خود ادامه دادند اما هیچ یک از طرفین به گل نرسیدند. با نزدیک شدن زمان پایان بازی، آکسفورد برای رسیدن به گل تساوی، دروازه بان خود را به خط حمله فرستاد. اما این طرح شکست خورد و وچارلز وُلاستون گل دوم را برای واندررز به ثمر رساند.

به این ترتیب واندررز تنها با یك مسابقه و با یک برد (2ـ0) فاتح F.A.CUP شد!

از نكات جالب در تیم قهرمان، حضور «آرتور كاینارد» اسکاتلندی در تركیب این تیم بود كه بعدها با عنوان «لرد كینارد» سرپرستی تیم ملی بریتانیا را در المپیك لندن (1908) عهده دار گردید و این تیم را قهرمان المپیك ساخت. این اولین فینال از 9 فینال کاینارد در جام حذفی بود.

نظر خود را درباره «تیمی که با یک مسابقه، برنده جام حذفی شد!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره تیمی که با یک مسابقه، برنده جام حذفی شد! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.