زمان مطالعه: 4 دقیقه
بانک‌های معروف افغانستان

بانک‌های معروف افغانستان

کشور افغانستان بانک‌های دولتی و خصوصی متعددی دارد که به معرفی معروف‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت.

بانک‌های معروف افغانستان به عنوان یکی از ارکان توسعه اقتصادی این کشور، در دو دسته دولتی و خصوصی قرار می‌گیرد که زیر نظر بانک مرکزی کشور افغانستان با نام دَ افغانستان بانک (Da Afghanistan Bank) فعالیت می‌کنند. اگرچه با توجه به فروپاشی حکومت افغانستان، بسیاری از بانک‌های خصوصی این کشور دچار مشکل شده‌اند و آینده آنها مشخص نیست، اما در این مقاله به معرفی معروف‌ترین بانک‌های دولتی و خصوصی کشور افغانستان می‌پردازیم. بنابراین در صورتی که می‌خواهید اطلاعات کافی از بانک‌های افغانستان داشته باشید، تا پایان این متن، همراه آسمونی باشید.

 بانک ملی افغان

بانک ملی افغان
بانک ملی افغان

بانک ملی افغان (BMA)، اولین بانک کشور افغانستان است که در سال 1312 شمسی با سرمایه‌ای بالغ بر 35 میلیون افغانی (3.5 میلیون دلار)،  توسط عبدالمجید زابلی، در شهر کابل تاسیس شده است. این بانک تا قبل از تاسیس دَ افغانستان بانک، مسئولیت‌های مربوط به بانک مرکزی افغانستان را انجام می‌داد. سهام بانک ملی افغان، در ابتدا به صورت 28% در اختیار دولت و 72% در اختیار بخش خصوصی بود که در سال 1355 تمامی سهام این بانک ملی شد.

بانک پشتنی

بانک پشتنی
بانک پشتنی

بانک پَشتَنی، یکی از بانک‌های تجاری کشور افغانستان است که مقر اصلی آن، در مرکز شهر کابل یعنی پل باغ عمومی قرار دارد. این بانک در سال 1333 خورشیدی با سرمایه 120 میلیون افغانی و در زمان حکومت محمد ظاهر شاه تاسیس گردید.  بانک پشتنی، در سال 1352 و با روز کار آمدن محمد داوود خان و تغییر حکومت از سلطنتی به جمهوری، تمام سهام خصوصی خود را از دست داد و به یک بانک ملی تبدیل شد. این بانک در حال حاضر به صورت تجمعی توسط بانک مرکزی افغانستان، بیمه ملی افغان و شرکت هواپیمایی آریانا افغان هوایی، کنترل می‌شود. بزرگی و تسلط این بانک در کشور افغانستان به حدی بود که در سال 2016 میلادی، سرمایه این بانک به 984 میلیون افغانی رسیده بود.

این بانک خدماتی از جمله سوئیفت، جاری، بانکداری اینترنتی و وسترن یونیون را انجام می‌دهد و مشتریان می‌توانند با ارز‌های بین المللی و مختلف اقدام به افتتاح حساب کنند.

نوی کابل بانک

نوی کابل بانک (کابل بانک)
نوی کابل بانک (کابل بانک)

نوی کابل بانک (New Kabul Bank)، یکی از بانک‌های دولتی کشور افغانستان است که مقر اصلی آن در شهر کابل واقع است. این بانک در ابتدا در سال 2004 میلادی با نام بانک کابل و به عنوان یک بانک خصوصی شروع به کار کرد. اما بعد از مشخص شدن رسوایی و فساد در این بانک، بانک کابل، نام خود را در سال 2011 تغییر داد و با نام بانک جدید کابل شناخته شد. از سال 2011 به بعد، این بانک مسئولیت پرداخت حقوق ارتش و نیرو‌های پلیس امنیتی کشور افغانستان را بر عهده گرفت.

این بانک در حال حاضر تحت نظارت بانک مرکزی کشور، ریاست عمومی خزانه داری و وزارت مالی افغانستان قرار دارد و به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

بانک بین‌المللی افغانستان

بانک بین‌المللی افغانستان
بانک بین‌المللی افغانستان

بانک بین المللی افغانستان (AIB)، بزرگ‌ترین بانک خصوصی کشور افغانستان است که در سال 2004 تاسیس شد. این بانک تنها بانک کشور افغانستان است که انتقالات بین‌المللی به تمامی کشور‌های دنیا را انجام می‌دهد. مقر اصلی بانک بین‌المللی افغانستان در شهر کابل قرار دارد. سهامداران بانک AIB، دو گروه تجاری افغان و یک گروه تجاری افغان-آمریکایی است. بانک بین‌المللی افغانستان حدود 790 میلیون دلار سپرده دارد که در حدود 20% از پایه سپرده کشور افغانستان می‌باشد.

عزیزی بانک

عزیزی بانک
عزیزی بانک

عزیزی بانک (Azizi Bank)، یکی از بزرگترین بانک‌های تجاری کشور افغانستان است که در سال 2006 افتتاح شد. این بانک بیش از 80 شعبه در سر تا سر کشور افغانستان دارد و 101 دستگاه خودپرداز را در کشور افغانستان راه اندازی کرده است. دفتر مرکزی عزیزی بانک در کابل افغانستان قرار دارد. این بانک انواع خدمات افتتاح حساب، کارت اعتباری بین‌المللی، خدمات فارکس و کیف پول سیار را به متقاضیان ارائه می‌دهد.

افغان یونایتد بانک 

افغان یونایتد بانک
افغان یونایتد بانک

افغان یونایتد بانک (AUB) یک بانک تجاری کاملا خصوصی است که در تاریخ 4 اکتبر 2007 تاسیس شده است. این بانک، مجوز بانکداری خود را زیر نظر قوانین بانکداری بانک مرکزی افغانستان دریافت کرده است. افغان یونایتد بانک در حال حاضر 27 شعبه مختلف در شهر‌های کابل، ننگرهار، قندهار، بلخ و ... دارد. این بانک خدمات مالی را به دو صورت بانکداری متعارف و اسلامی در سراسر شعب ارائه می‌دهد.

افغان یونایتد بانک، تمامی الزامات فنی از جمله خدماتی مانند دستگاه‌های خود پرداز، موبایل بانک، اینترنت بانک، کارت‌های اعتباری (مسترکارت) و ... را برآورده کرده است.

میوند بانک

میوند بانک
میوند بانک

میوند بانک (Maiwand Bank)، در تاریخ یک ژانویه سال 2009 تاسیس شد و فعالیت بانکی خود را آغاز کرد. این بانک در یک بازه زمانی کوتاه 7 ساله توانست 42 شعبه مختلف را با سپرده 335 میلیون دلاری ایجاد کند. این بانک در 17 استان مختلف کشور افغانستان حضور فعال دارد. این بانک در صدد ایجاد یک مشارکت واقعی با بخش‌های خصوصی و دولتی است تا نیاز‌های خدمات مالی کشور افغانستان را برطرف کند.

غضنفر بانک

غضنفر بانک
غضنفر بانک

بانک غضنفر در ماه مارس سال 2009، توسط احمد سیر قریشی، به عنوان یک بانک کاملا خصوصی تاسیس شد و فعالیت بانکی خود را آغاز کرد. سهام بانک غضنفر در اختیار یکی از قدرتمند‌ترین گروه‌های کشور افغانستان قرار دارد که در زمینه تجارت پیشرو هستند. این بانک در طی 13 سال گذشته، نقشی بسیار اساسی در بازسازی اقتصاد ملی داشته است و در حال حاضر این بانک بر اساس استاندارد‌های بین‌المللی در حال فعالیت کردن است. 

این بانک 15 شعبه مختلف را در شهر‌هایی چون مزار شریف، کوته سنگی، وزیر اکبر خان و ... افتتاح کرده است که زیر نظر مقر اصلی و اعضای هیئت مدیره قدرتمند این بانک در هر کابل فعالیت می‌کنند. بانک غضنفر، خدمات مختلفی را در خصوص مشاوره‌های مالی، رسیدگی به معاملات ارزی، وام دهی، انتقال وجه از طریق سوئیفت، وسترن یونیون و ...  را به متقاضیان خود ارائه می‌کند.

بانک اسلامی افغانستان

بانک اسلامی افغانستان
بانک اسلامی افغانستان

بانک اسلامی افغانستان (IBA)، در تاریخ 18 مارس 2009 با ریاست امیر خلیل الرحمان احداث شده است. این بانک، یکی از موسسات مالی پیشرو در بانکداری اسلامی می‌باشد که بر اساس قوانین بانکداری بانک مرکزی کشور افغانستان فعالیت می‌کند. از سال 2009، این بانک به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های گروه عزیزی به فعالیت خود ادامه می‌دهد و یک زیر مجموعه از بانک عزیزی به حساب می‌آید.

 

 

نظر خود را درباره «بانک‌های معروف افغانستان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بانک‌های معروف افغانستان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.