زمان مطالعه: 3 دقیقه
بازار تاریخی ارومیه

بازار تاریخی ارومیه

بازار تاریخی ارومیه یکی از بازار های قدیمی واقع در شهر ارومیه است که دارای راسته های مختلفی می باشد و دسترسی به آنها راحت است.

ارومیه یکی از شهرهای بسیار دیدنی و بزرگ کشور ایران می باشد که در شمال غربی آذربایجان قرار دارد شهرستان ارومیه دومین شهر پرجمعیت در شمال غرب کشور  ایران است این شهر زیبا جاذبه های گردشگری و تاریخی بسیاری دارد. از جمله بازارهای بزرگ و مراکز خرید ارومیه می‌توان به بازار تاریخی ارومیه اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با این بازار در ادامه مطلب با آسمونی همراه شوید. 

بازار تاریخی ارومیه کجاست؟

نمای بیرون بازار تاریخی ارومیه
نمای بیرون بازار تاریخی ارومیه

بازار ارومیه از دیدنی ترین بازار های گردشگری  ارومیه می باشد و در بافت قدیمی شهر و نیز در جنوب شرقی ارومیه بین خیابان های امام و بعثت واقع شده است. مراکز خرید بی شماری درشهر ارومیه مشغول به کار هستند اما هنوز هم بیشتر عموم مردم بازارتاریخی ارومیه را بخاطر معماری ساده و نیز ارزش های تاریخی ومعنوی و فرهنگی ارومیه را که به نمایش گذاشته است برای خرید کردن انتخاب می کنند. بازار ارومیه تقریبا 60 هزار مترمربع مساحت دارد و 1000 واحد مغازه متفاوت را در خود جای داده است.
این بازار مابین خیابان امام و بعثت قرار دارد و در حد فاصل خیابان های عسگر آبادی و امام و مهاباد و اقبال واقع شده است. بازار تاریخی ارومیه با میدان اصلی چند دقیقه فاصله دارد و شما در هر کجای این شهر که باشید می‌توانید خودتان را با اتوبوس یا تاکسی به این بازار برسانید.

معرفی بخش ها و راسته های بازار تاریخی ارومیه 

این بازار از راسته ها و بخش های مختلف تشکیل شده است که عبارتند از :

  • راسته مسگرها

راسته مسگرهای بازار تاریخی ارومیه
راسته مسگرهای بازار تاریخی ارومیه

در این بخش از بازار قدیمی ارومیه، ظرف های مسی خوش رنگ در هر ابعادی به فروش می‌رسد.

  • راسته لبنیات فروشی 

این بخش یکی از پرطرف دارترین مغازه ها در بازار است که لبنیات آن به روش سنتی ارومیه تهیه میشود.

  • راسته کفش فروشی 

در این مغازه برای همه افراد از جوان تا پیر از کودک تا نوجوان کفش هست غیر ممکن است کسی به کفش نیاز نداشته باشد به شما توصیه می‌شود حتما به این مغازه سری بزنید.

  • راسته پارچه فروشان 

در این مغازه پارچه های پولکی و نخی بسیار زیبا با جنس های درجه یک به چشم می‌خورد اگر بخواهید سوغات بخرید پارچه بخرید.

  • راسته فرش فر‌شان 

راسته فرش فروشان بازار تاریخی ارومیه
راسته فرش فروشان بازار تاریخی ارومیه

این راسته شامل فرش های دست باف و نخی به فروش می‌رسد با نقش نگار های بسیار زیباکه چشم همه را خیره می کند.

  • راسته چاقوفروشان 

هرگونه چاقویی که‌بخواهید در این راسته می‌توانید پیدا کنید.

  • راسته بلور فروشان 

در این بازار بلورهای با کیفیت و بسیار زیبایی وجود دارد که به دست یک فرد با استعداد ساخته شده اند. 

  • راسته عطاران 

راسته عطاران بازار تاریخی ارومیه
راسته عطاران بازار تاریخی ارومیه

در این راسته انواع و اقسام ادویه برای مصارف خوراکی، آرایشی و بهداشتی و درمانی یافت می شود و همچنین  صابون و شامپو های گیاهی نیز در این مکان یافت می شود. 

  • راسته زرگرها

در این مکان شما می‌توانید بهترین و زیباترین طلا و جواهرات مطابق با سلیقه و پسند دلخواهتان را پیدا کنید و این طلا و جواهرات ناگفته نماند که به سلیقه مردم ارومیه ساخته شده اند. 

ویژگی های معماری و جاذبه های تاریخی بازار ارومیه

معماری بازار تاریخی ارومیه
معماری بازار تاریخی ارومیه

معماری بازار تاریخی ارومیه به صورت گنبدی‌شکل و طاق‌های بلند می باشد. این معماری بازار باعث شده گردشگران بسیار زیادی را به بازار ارومیه بیایند. این بازار به سبک معماری صفوی بنا شده است.در دوران قاجار مساحت بازار افزایش یافت و تغییرات زیادی در آن ایجاد شد. معماری بازار با وجود اینکه بسیار ساده است ولی زیبایی آجر های قرمز رنگ خیلی به چشم می‌خورد. بازار ارومیه با سقف های گنبدی شکل پشت سر هم قرار گرفته اند.
در ورودی بازار ارومیه یک طاق بزرگ و چندین طاق کوچک وجود دارد که به گفته بزرگان نماد اصالت و تاریخ ارومیه را به نمایش می گذارد اگر شما سری به داخل بازار بزنید وجود سنگ‌فرش های روی زمین و دیوارهای آجری قرمز رنگ و سقف های گنبدی‌شکل بازار ارومیه بی‌ شک شما را محو تماشای خود می‌کند.در طی سال های گذشته این بازار بازسازی شده است بدون اینکه شکل سنتی آن از بین برود.

ثبت بازار ارومیه در آثار ملی ایران

بازار زیبا و تاریخی ارومیه با سبک معماری صفوی ساده و زیبا در 22 خرداد ماه سال 1316 در فهرست آثار ملی کشور ایران به ثبت رسیده است.

آدرس دقیق و ساعت بازدید بازار تاریخی ارومیه

آدرس بازار ارومیه استان آذربایجان غربی، ارومیه، مابین خیابان امام و بعثت و در حد فاصل خیابان های عسگر آبادی و امام و مهاباد و اقبال 
زمان بازدید و خرید ساعت بازدید از این بازار زیبا در همه ایام هفته میباشد و از 10 صبح باز و تا ساعت 20:30 شما وقت دارید که از این بازار دیدن کنید.

 

نظر خود را درباره «بازار تاریخی ارومیه» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بازار تاریخی ارومیه فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.