زمان مطالعه: 2 دقیقه
مقدار بار مجاز پرواز چقدر است؟

مقدار بار مجاز پرواز چقدر است؟

چمدان به دست به سمت فرودگاه حرکت می کنید و هنگام تحویل بار به شما میگویند اضافه بار دارید! اینجاست که میگویید: "کاش از قوانین بار مجاز اطلاع داشتم".

مقدار بار مجاز پرواز را باید قبل از ترتیب دادن سفر خود در نظر بگیرید. برخی افراد زمانی که به مسافرت می روند وسایل و بار زیادی را همراه خود می برند و هنگام بازگشت با خرید بسیار، علاوه بر وسایل پیشین خود، بازمی گردند؛ در اینجاست که ممکن است در فرودگاه به آنها اعلام شود که بار اضافی دارند! اما در صورت ایجاد بار اضافه باید چکار کرد؟ آسونی در ادامه مطلب به توضیح این مسئله می پردازد.

بار مجاز پرواز چیست؟

بار مجاز به مقدار باری می گویند که مسافر حق دارد آنها را با خود ببرد و نیازی به پرداخت هزینه ندارد. البته بار مجاز به غیر از وسایلی است که با خود به داخل هواپیما حمل می کنید. مقدار باری را که با خود می توانید به داخل هواپیما ببرید نهایتا تا 7 کیلوگرم با ابعاد 55*38*20 سانتیمتر است. همچنین این مقدار مجاز باز هم با توجه به مسافت سفر و نوع ایرلاین متفاوت است.

مقدار بار مجاز پرواز چقدر است؟

میزان بار مجاز بر اساس نوع ایرلاین، مسافت و پرواز داخلی یا خارجی متفاوت است. این میزان مجاز را بر روی بلیت پرواز درج می کنند اما معمولاً یکسان هستند. حدود بار مجاز بغیر از بار کابین هواپیما (7 کیلوگرم)، بین 20 تا 30 کیلوگرم می باشد که در بخش های زیر به بررسی دقیق تر آن می پردازیم.

مقدار بار مجاز در پروازهای خارجی

با توجه به نوع ایرلاین اندکی متفاوت است، همچنین نوع کلاس پرواز (فرست کلاس، بیزینس، اکونومی) هم روی آن تاثیر دارد. برخی از ایرلاین ها کمتر از 30 کیلوگرم را در نظر گرفته اند، که عبارتند از:

  1. Air France
  2. Lufthansa
  3. British Airways
  4. Alitalia
  5. Austrian
  6. Ukraine Air
  7. KLM Royal Dutch Airlines
  •  بلیط اکونومی (Economy): بار مجاز 30 کیلوگرمی (فقط یک چمدان).
  •  بلیط بیزینس (Business): بار مجاز 40 کیلوگرمی (تا دو چمدان).
  •  بلیط فرست کلاس (First Class): بار مجاز 50 کیلوگرمی (تا دو چمدان).

البته در پروازهای کشورهای قاره آمریکا باز هم متفاوت است و به قرار زیر است:

  • بلیط اکونومی: دو چمدان 23 کیلوگرمی (جمعا 46 کیلوگرم).
  • بلیط‌های بیزینس و فرست کلاس: دو چمدان 32 کیلوگرمی (جمعا 64 کیلوگرم).

مقدار بار مجاز در پروازهای داخلی

همه ایرلاین های داخلی، مقدار بار مجاز پرواز را در دسته اکونومی 20 کیلوگرم، و در دسته بیزینس 30 کیلوگرم تعیین کرده اند.

بار مجاز برای معلولین و افراد ناتوان

مقدار بار مجاز برای معلولین
مقدار بار مجاز برای معلولین

مسافرینی که ناتوان یا کم توان هستند علاوه بر بار مجاز خود می توانند صندلی چرخدار معمولی یا هر وسیله موردنیاز برای تحرک خود را همراه داشته باشند، به شرطی که وزنش حداکثر تا 20 کیلوگرم باشد.

بار مجاز کودکان و نوزادان در پروازهای خارجی

مقدار بار مجاز رایگان برای کودکان زیر 2 سال (INF) در مسیرهای داخلی و خارجی 10 کیلوگرم به همراه یک کالسکه‌ی تاشو و برای کودکان بالای 2 سال 30 کیلوگرم است.

نرخ اضافه بار مجاز پرواز چقدر است؟

عواملی مانند مقصد، وزن و تعداد بسته های بار بر نرخ بار اضافه تاثیر دارند. به طور میانگین نرخ اضافه بار برای هر کیلوگرم برابر با یک درصد قیمت بلیط در همان مسیر است و مبلغ دقیق آن بر حسب قیمت بلیط،‌ طول پرواز و کلاس پرواز شما محاسبه می‌شود.
در صورتی که می‌دانید بار شما بیشتر از وزن مجاز است حتما نیم ساعت زودتر به فرودگاه بروید تا تشریفات مربوط به پرداخت هزینه‌ها باعث از دست دادن یا دیر رسیدن به پرواز نشود.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «مقدار بار مجاز پرواز چقدر است؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره مقدار بار مجاز پرواز چقدر است؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.