زمان مطالعه: 3 دقیقه
رسیدن به رکورد ایان راش، رویای امشب لیورپولی ها

رسیدن به رکورد ایان راش، رویای امشب لیورپولی ها

در میان ستارگان کم شمار فوتبال ولز، نام ایان راش در تاریخ باشگاه لیورپول می درخشد.

روز 20 اکتبر 1961، روز تولد یکی از مهاجمان بزرگ تاریخ لیورپول و تیم ملی ولز است. ایان راش در سنت آساپ ولز متولد شد و از سال 1978 کار را در باشگاه چستر آغاز کرد.  در چسترسیتی طی دو سال، 14 گل در 34 مسابقه به ثمر رساند و مورد توجه تیمهای بزرگ بریتانیا قرار گرفت.

راش از سال 1980 راهی لیورپول شد و تا سال 1996 را در این تیم بازی کرد. جایی که موفق شد 346 گل در 660 بازی به ثمر برساند و 5 بار قهرمان لیگ، 2 بار فاتح اروپا و 5 بار قهرمان جام حذفی انگلیس شود.

نخستین افتخار او با پیراهن لیورپول در جام اتحادیه به دست آمد. در فینال فصل 81-1980 این رقابها لیورپول و وستهام(1-1) مساوی کردند و کار به دیدار تکراری کشیده شد. این بار راش 90 دقیقه در میدان بود و برتری(2-1) لیورپول با حضور او رقم خورد. اما برای قهرمانی در لیگ، زمان بیشتری نیاز بود.

اولین قهرمانی راش با لیورپول در لیگ در فصل 82-81 به دست آمد. جایی که لیورپول با 87 امتیاز بالاتر از ایپسویچ تاون 83 امتیازی و منچستریونایتد 78 امتیازی عنوان قهرمانی لیگ را از آن خود کرد. راش هم با 17 گل زده در 32 بازی لیگ، نقشی انکارناپذیر در این موفقیت داشت. در همان سال او در فینال جام حذفی مقابل تاتنهام یک گل زد و لیورپول با برد(3-1) قهرمانی این جام را از آن خود ساخت. عنوانی که در سال 1983 با برتری(2-1) مقابل منچستریونایتد تکرار شد.

یک سال بعد او 34 بار در لیگ به میدان رفت و 24 بار موفق به گلزنی شد تا جایزه بازیکن جوان سال را از آن خود سازد. لیورپول هم با 82 امتیاز و 11 امتیاز اختلاف نسبت به واتفورد، مقتدرانه فاتح لیگ شد. در فصل 84-83 عملکرد راش حتی نسبت به فصل قبل نیز بهتر یافت. او تنها یک بازی لیگ را از دست داد و در 41 مسابقه لیگ، 32 گل به ثمر رساند و عنوان بهترین بازیکن فوتبال انگلیس را از نگاه اتحادیه فوتبال، نویسندگان و شبکه بی بی سی به دست آورد. لیورپول 80 امتیازی هم بالاتر از ساوتهمپتون 77 امتیازی و ناتینگهام فارست 74 امتیازی برای سومین سال پیاپی فاتح لیگ شد.

فصل بعد، لیورپولی ها قهرمانی لیگ را به همشهری خود اورتون واگذار کردند. اما به سرعت به اوج بازگشتند و در فصل 86-85 دبل کردند. آنها در لیگ با 88 امتیاز، اورتون 86 امتیازی را پشت سر گذاشته و قهرمان شدند و در جام حذفی هم به لطف دو گل راش(3-1) اورتون را از پیش رو برداشتند. راش در آن سال 33 گل در 56 بازی به ثمر رساند که 22 گل آن در لیگ به ثمر رسید. در فصل 87-86 هم راش همچنان درخشان ظاهر شد. او در فینال جام اتحادیه تنها گل تیم خود را مقابل آرسنال به ثمر رساند. اما نتوانست مانع از باخت(2-1) تیم خود شود. در تساوی(1-1) جام خیریه مقابل اورتون تنها گل لیورپول را زد تا جام بین دو تیم تقسیم شود و در فینال سوپرکاپ آن سال در برابر اورتون، زمینه ساز دو برد(3-1) و (4-1) لیورپول شد. راش در اولین بازی دو گل زد و در دیدار دوم نیز هت تریک کرد. آن سال با 40 گل برای مهاجم ولزی تمام شد که 30 گل او در لیگ به ثمر رسید.

پس از آن، راش سال های 1986 تا 1988 را در یوونتوس سپری کرد و در 29 بازی لیگ، 7 بار برای این تیم گلزنی کرد و آن گاه مجددا به خانه خود بازگشت. جایی که فاتح جام حذفی 1989 و 1992 و جام اتحادیه 1995 شد. همچنین آخرین قهرمانی لیگ را در سال 1990 با لیورپول به دست آورد.

پس از ظهور رابی فاولر در لیورپول، راش جایگاه خود را در این تیم به مرور از دست داد و دوران باقیمانده فوتبال خود را در لیدز، نیوکاسل، شفیلدیونایتد، رکسهام و المپیک سیدنی گذراند و سرانجام در سال 2000 از فوتبال خداحافظی کرد. در حالی که در تمام این تیمها تنها 6 گل زده بود و در سه سال پایانی فوتبال خود، تنها یک گل!

کسب دو قهرمانی سالهای 1981 و 1984 در اروپا، رکورد جذابی است که امشب بسیاری از لیورپولی ها در صورت قهرمانی در اروپا به آن دست خواهند یافت و با رکورد راش برابری خواهند کرد. 

نظر خود را درباره «رسیدن به رکورد ایان راش، رویای امشب لیورپولی ها» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره رسیدن به رکورد ایان راش، رویای امشب لیورپولی ها فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.