زمان مطالعه: 2 دقیقه
اپرایی که در زمین فوتبال جاودانه شد

اپرایی که در زمین فوتبال جاودانه شد

در بین آهنگ های اجرا شده در جام جهانی فوتبال، اثری ماندگار از لوچیانو پاواروتی به چشم می خورد.

مهدی زارعی- در ژانویه 2018 دو تیم برنلی و منچستر یونایتد در حالی آماده مسابقه با یکدیگر شده بودند که قبل از شروع دیدار و زمانی که بازیکنان دو تیم در حال انجام آخرین تمرینات خودشون قبل از آغاز دیدار بودند، خواننده ای به زمین مسابقه آمد و برای تماشاگران، یکی از آوازهای مشهور را اجرا کرد. آوازی که پیش از این، بارها و بارها در زمین های فوتبال اجرا شده بود.

اشعار این آواز ایتالیایی هست و هر خواننده در هر کشوری که بخواهد این اثر مشهور را اجرا کند، باید به ایتالیایی آواز بخواند. در آواز Nessun dorma آمده:

هیچ کس نمی خوابد! هیچ کس نمی خوابد!

نه حتی تو ای شاهزاده خانم

در اتاق خواب سردت،

تماشای ستاره ها

که از عشق می لرزند و از امید!

اما راز من در من پنهان است.

هیچ کس نام من را نمی داند!

نه نه! روی دهانت،

وقتی نور بتابد می گویم!

و با بوسه من حل خواهد شد

سکوتی که تو را مال من می کند!

خواننده ای که این اثر را قبل از مسابقه برنلی و یونایتد اجرا کرد، شان روآن خواننده اپرا بود؛ خواننده ای که جام جهانی فوتبال زندگی اش را متحول کرد. اون درباره خودش می گوید:

 

 من در بِیکاپ بزرگ شدم. جایی در دامنه پناینز واقع در شمال غرب انگلستان. آنجا به هیچ چیز خاصی نرسیدم تا جام جهانی 1990 ایتالیا و لحظه ای که آهنگ نسون دورما از لوچیانو پاواروتی را برای اولین بار شنیدم. به نظرم این آهنگ، آسمانی و فوق العاده آمد. انگار یک جرقه در من زده شد. می خواستم من هم خواننده بشوم. می خواستم آهنگ آریا را بخوانم.

 

به این ترتیب اگر جام جهانی برای خیلی ها الهام بخش بود و آن ها را جذب فوتبال کرد و آینده آنها را تغییر داد، این آهنگ پاواروتی زندگیِ شان را دستخوش تغییر کرد. او درباره زندگی هنری اش می گوید:

 

 بعد از جام جهانی رفتم و دوره های خوانندگی را دیدم. سه سال یک بورس تحصیلی مهم گرفتم که سبب شد برای ادامه تحصیل به توسکانی بروم. وقتی حالم بد می شود و این آهنگ را گوش می کنم بلافاصله من را به جام جهانی1990 ایتالیا می برد که برای نخستین بار این آواز را شنیدم.

 

در آن سال پاواروتی برای اولین بار یه آریای کلاسیک و کاملا بی ارتباط به فوتبال را در زمین فوتبال اجرا کرد و بلافاصله بعد از جام، بریتانیایی ها از او تقدیر به عمل آورده و گفتند با معرفی در شبکه بی بی سی این امکان هست که در سراسر بریتانیا هر کسی این آهنگ را بشنود.

به این ترتیب اپرایی که بیش از یک قرن قبل توسط جیاکومو پوچینی ساخته و متن آن توسط جیوسپه آدامی و رناتو سیمونی در ایتالیا نوشته شده بود، با پاواروتی وارد استادیوم ها گردید و هر از چند گاهی در یک شب باشکوه در یک ورزشگاه شنیده می شود. مثل سال 2007 و اجرای این اپرا در شبکه رئال مادرید بعد از قهرمانی رئال در لالیگا.

سرودهای فوتبالی را علایق هواداران در ورزشگاهها ماندگار می سازد؛ حتی اگر هیچ ارتباطی به فوتبال نداشته باشند.

نظر خود را درباره «اپرایی که در زمین فوتبال جاودانه شد» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره اپرایی که در زمین فوتبال جاودانه شد فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.