زمان مطالعه: 2 دقیقه
اولین خاطرات ورزشکاران ایران از پارالمپیک

اولین خاطرات ورزشکاران ایران از پارالمپیک

در سال 1367 شمسی( 1988 میلادی) ایران برای نخستین بار در بازیهای پارالمپیک حضور پیدا کرد.

پس از آغاز جنگ تحميلي به تعداد افراد جانباز و معلول در كشور افزوده شد و بديهي بود كه به رونق مسابقات جانبازان افزوده شود. در ارديبهشت ماه 1360 نخستين سفر برون‌مرزي يك تيم ايراني انجام شد. بسكتباليست‌هاي جانباز، اين سفر را به يوگسلاوي انجام دادند. يك سال بعد اولين كاروان ورزشي تيراندازي جانبازان و معلولين به مسابقات جهاني استوك مندويل انگلستان اعزام شد و دو سال بعد در همين شهر، دونده‌هاي جانباز كشورمان نخستين مدال‌ها را براي كشورمان به ارمغان آوردند. در سال 1365 انجمن ورزش‌هاي دختران معلول نيز تأسيس شد و به اين ترتيب ايران در چنين شرايطي در پارالمپيك سئول 1988 شركت كرد.

اولین خاطرات ورزشکاران ایران از پارالمپیک
اولین خاطرات ورزشکاران ایران از پارالمپیک

* نخستين خاطرات جانبازان ايراني

نخستين حضور در بازي‌هاي پارالمپيك خاطراتي به يادماندني براي ورزشكاران كشورمان به همراه داشت. نظم حاكم بر مسابقات و تلاش‌هاي مردم كره‌جنوبي كه از سپيده‌دم تا شامگاه براي شكوه بازي‌ها تلاش مي‌كردند، براي عموم ورزشكاران كشورمان جالب بود. آنها درس‌هاي فراواني درباره توانبخشي، ابزارآلات كمك پزشكي و كمك ورزشي از كشورهاي باتجربه اروپايي آموختند و در عين حال نيز كشورهاي ديگر در رشته‌هايي چون واليبال نشسته، درس‌هاي فراواني از واليباليست‌هاي ايراني گرفتند. تا قبل از ظهور ايران، تيم هلند قهرمان بلامنازع واليبال نشسته جهان بود. اما حركات روي تور، تاكتيك‌هاي دفاعي و تعويض مكان بازي از جمله خصوصيات بارز ايرانيان بود كه تا آن زمان در واليبال نشسته انجام نشده بود. به اين ترتيب ايران با اقتدار قهرمان واليبال نشسته پارالمپيك شد.

در دووميداني نيز كشورمان صاحب 3 طلا، 1 نقره و 3 برنز شد و اين افتخارات عمدتاً در رشته‌هايي به دست آمدند كه نيازي به استفاده از تكنولوژي روز نداشتند. زيرا ايران از لحاظ تكنولوژي توليد ويلچر امكان رقابت با بسياري از كشورها را نداشت و به اين ترتيب ورزشكاران كشورمان مجبور بودند با ويلچرهايي به مصاف رقبا بروند كه وزن آنها تا 3 برابر سنگين‌تر از ويلچر رقبا بود!

در وزنه‌برداري ماجرايي جالب براي نماينده ايران رخ داد. او با ديدن تمرين رقبا بسيار آشفته شده بود و وقتي مي‌ديد برخي از رقبايش 20 كيلو بهتر از او ركورد مي‌زنند، تصميم گرفت وزن خود را كم كرده و در وزن پايين‌تر در بازي‌ها شركت كند. او مدتي رژيم گرفت. اما در آستانه مسابقه، اعضاي كاروان ديدند كه او شروع به پرخوري كرده است. زيرا در دسته پايين‌تر وزنه‌برداري را ديده بود كه 30 كيلوگرم بهتر ركورد مي‌زد!!

پايان كار كاروان 36 نفره ايران كه با 18 ورزشكار در دو رشته تيمي و 18 ورزشكار در دو رشته انفرادي راهي سئول شده بود. كسب 4 طلا، 1نقره و 3 برنز و رسيدن به عنوان بيست و هشتم پارالمپيك بود. آن هم در بين 48 كشوري كه صاحب مدال شدند. در پارالمپيكي كه تيم‌ها امكان حضور در 4 رشته تيمي و 13 رشته انفرادي را داشتند، نتايج ايران ـ كه هشت سال درگير جنگ بود ـ يك آغاز درخشان محسوب مي‌شد.

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «اولین خاطرات ورزشکاران ایران از پارالمپیک» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره اولین خاطرات ورزشکاران ایران از پارالمپیک فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.