زمان مطالعه: 3 دقیقه
پایان انتظار 25 ساله گرت ساوت گیت مقابل ژرمن ها

پایان انتظار 25 ساله گرت ساوت گیت مقابل ژرمن ها

انگلستان بالاخره در ومبلی آلمان را شکست داد. آن هم توسط مربی ای که تلخ ترین خاطره مقابل ژرمنها را در سال 1996 در ومبلی رقم زده بود.

یورو 96

با افزایش اعضای یوفا نیاز به افزایش تیم‌های حاضر در مرحله نهایی یورو به شدت احساس شد. به این ترتیب دهمین دوره جام ملّتهای اروپا با حضور 16 تیم و در چهارگروه چهارتیمی برگزار شد

همچنین قرارشد که تیم‌ها با توجه به سابقه درخشش در یورو و میزان قدرت به چهار دسته تقسیم شوند و از هردسته یک تیم راهی یکی از گروهها شود تا اعتدال در گروه بعدی رعایت شود. این تقسیم‌بندی به این شکل بود: انگلستان (میزبان)، دانمارک (مدافع عنوان قهرمانی)، آلمان و اسپانیا (سید 1) ایتالیا، هلند، پرتغال و فرانسه (سید 2) بلغارستان، کرواسی، سوییس و روسیه (سید3) چک، رومانی، اسکاتلند و ترکیه (سید4)

 توقف‌ بزرگان

انگلستان میزبان در روز آغاز مقابل سوییس (1-1) متوقف شد و یک روز بعد نوبت به هلند رسید که بازی را دربرابر اسکاتلند با حمله آغاز کند امّا وقتی داور از هند آشکار مدافع اسکاتلند و اعلام پنالتی برای هلند چشم‌پوشی کرد، حملات هلند به بن‌بست رسید و سرانجام بازی (0-0) شد. هلندی‌ها در روز دوم سوییس را در حالی (2-0) بردند که یکی از دو گل توسط «یوردی کرویف» پسر اسطوره فوتبال هلند به ثمر رسید.

 انگلستان هم در نبردی کلاسیک و دراماتیک از اسکاتلند پیش افتاد. اسکاتلند هم صاحب یک پنالتی شد. امّا دیوید سیمن پنالتی گری مک‌آلیستر را گرفت تا مقدمات پیروزی (2-0) انگلستان را فراهم آورد. در روز آخر همه چیز برای صعود انگلستان و هلند آماده شده بود.

امّا وقتی اسکاتلند یک گل به سوییس زد و زوج شیرر شرینگهام چهارگل به هلند زدند، اسکاتلند در آستانه صعود قرار گرفت! «دنیس برگ‌کمپ» بدترین روزهای ورزشی خود را سپری می‌کرد و تنها شانس هلند، آمدن «پاتریک کلویورت» بود که با تک گل خود نتیجه را (4-1) کرد و هلند نیز صعود کرد! اسکاتلند هم به سرنوشت جام‌های جهانی 1974، 1978 و 1982 دچار شد: حذف با تفاضل گل کمتر!

 اشتباهات هولناک داوری

گروه دوم یورو – 96 محل حضور شگفتی‌سازان جام جهانی 94 بود. رومانی و اسپانیا در آن جام درخشیدند. بلغارستان نیز چهارم شد. علاوه بر آن، فرانسه با نسلی جدید از جوانانی چون «زین‌الدین زیدان» درصدد جبران ناکامی‌های گذشته بود. «امه‌ژاکه» مربی جدید فرانسه ستارگانی چون اریک کانتونا، دیوید ژینولا و ژان‌پی‌یرپاپن را از تیم ملّی کنارگذاشت و حتی در برابر توهین‌هایی که به او و خانواده‌اش شد، سرتسلیم فرود نیاورد. ژاکه آشکار گفت من با اخلاق این بازیکنان مشکلی ندارم امّا آنها به کارگروهی ضربه می‌زنند.

فرانسه که در روز انتخابی در برابر رومانی به یک پیروزی (3-1) و یک تساوی (0-0) رسیده بود، مسابقات را با برد (1-0) بر رومانی آغاز کرد و سرانجام در گروه صدرنشین شد. در تساوی (1-1) بلغارستان و اسپانیا، کمک داور به اشتباه گل «هریستو استویچکوف» بلغار را مردود اعلام کرد. امّا اشتباه بازی بلغارستان و رومانی هولناک‌تر بود در پیروزی (1-0) بلغارها، توپ بازیکنان رومانی از خط دروازه عبور کرد ولی اعلام گل نشد!

 گروه مرگ

«برتی فوگتس» مربی آلمان‌ها در خاطرات خود گفت: «به قدری به برنامه‌ریزی‌ام درجام جهانی 94 اطمینان داشتم که برای یورو – 96 نیز آن را تغییر ندادم «افن‌برگ» و «ماتئوس» را از تیم ملّی کنار گذاشتم و برای فتح یورو به انگلستان آمدم.» ژرمن‌ها بازی‌ها را مقتدرانه آغاز کردند. تنها بازی سخت‌آن‌ها درروز پایانی مقابل ایتالیا بود. جایی که ده نفره شدند. امّا آتزوری هرچه زد، در سد «آندریاس کوپکه» دروازه‌بان آلمان گرفتار شد. کوپکه حتی پنالتی «زولا» را هم مهار کرد تا تساوی (0-0) رقم بخورد. به این ترتیب امتیاز چک و ایتالیا برابر شد. امّا با توجه به قوانین جدید یوفا، به جای تفاضل گل، دیدارمستقیم دو تیم در اولویت قرارگرفت و ایتالیا حذف شد.

قحطی گل تا فینال

در هفت بازی باقیمانده جام تنها 9 گل زده شد که 5 گل توسط ژرمن‌ها به ثمر رسید! همه چیز در ضربات پنالتی خلاصه شد و تنها پیروزی (2-1) آلمان بر کرواسی و برد (1-0) چک در برابر پرتغال استثناء بود. ضمن آنکه دو دستگی هولناکی درتیم ملی هلند ایجاد شد. دسته برادران دی‌بوئر مخالف سورینامی‌ها بودند و سرانجام اخراج ادگار داویدز در ظاهر به مشکلات خاتمه داد.

نتایج یک‌ چهارم نهایی

انگلستان (0-0) اسپانیا (انگلستان در ضربات پنالتی 4-2 برنده شد)

فرانسه (0-0) هلند (فرانسه درضربات پنالتی 5-4 برنده شد)

آلمان (2-1) کرواسی

چک (1-0) پرتغال

نیمه نهایی

چکها پس از تساوی (0-0) مقابل فرانسه، درضربات پنالتی (6-5) برنده شدند. ژرمن‌ها نیز پس از 20 سال در خاک انگلستان انتقام گرفتند و پس از تساوی (1-1) درضربات پنالتی (7-6) برنده شدند و به دوران مربیگری «تری ونه‌بلز» خاتمه دادند. تنها پنالتی از دست رفته دیدار متعلق به « گرت ساوت گیت» بود که 25 سال بعد به عنوان مربی ژرمن ها را شکست داد.

به این ترتیب بازی مرحله گروهی آلمان و چک باید تکرار می‌شد. امّا این بار در فینال!

 انتقام پس از 20 سال

فینال سال 1976 مجدداً تکرار شد. این بار هم چکها با پنالتی «پاتریک برگر» پیش افتادند و وقتی «اولیور بیرهوف» در دقیقه 73 کار را به تساوی کشاند، یک بار دیگر کار به وقت اضافی کشیده شد. امّا این بار وقت اضافی بیشتر از پنج دقیقه دوام نیاورد. پاس «یورگن کلینزمن» و شوت «اولیور بیرهوف» نتیجه را (2-1) کرد و آلمان تنها تیمی گشت که سه بار قهرمان اروپا شده است. هرچند که پدیده‌های جام عموماً از جمهوری چک بودند. «دوسان اوهرین» مربی این تیم و ستارگانی چون «کارل پوبورسکی» و پاول ندود

 

نظر خود را درباره «پایان انتظار 25 ساله گرت ساوت گیت مقابل ژرمن ها» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره پایان انتظار 25 ساله گرت ساوت گیت مقابل ژرمن ها فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.