زمان مطالعه: 3 دقیقه
آشنایی با انواع حساب بانکی و تفاوت آنها

آشنایی با انواع حساب بانکی و تفاوت آنها

انواع حساب‌های بانکی در ایران کدامند و چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

بانک‌ها به منظور حفظ اموال و گردش پول در صنایع مختلف تاسیس شدند و به واسطه حفظ پول، از آن‌ها برای توسعه و پیشرفت صنایعی چون کشاورزی استفاده می‌کنند. از طرفی، به منظور افزایش سطح  خدمات مختلفی را به متقاضیان افتتاح حساب ارائه می‌دهند. این حساب‌ها با یکدیگر تفاوت‌ دارند و برای آن که بتوان مناسب‌ترین نوع حساب با توجه به نیاز‌ افتتاح کرد باید تفاوت‌های آنها را شناخت. در این پست در مورد تمامی حساب‌های بانکی ارائه شده توسط بانک‌ها صحبت خواهد شد و مقایسه آنها انجام می‌شود.

حساب‌های بانکی

بانک‌ها به منظور ارائه خدمات گسترده در جهت نقل و انتقال پول در کشور و پاسخگویی به نیاز متقاضیان، حساب‌های بانکی مختلفی را برای انتخاب متقاضیان ارائه می‌کند. حساب‌هایی که توسط بانک به مراجعین پیشنهاد می‌گردد در دو دسته بندی کلی تقسیم می‌شوند که شامل حساب‌های قرض الحسنه، حساب‌های سپرده گذاری می‌باشد.

حساب قرض الحسنه
حساب قرض الحسنه

 

انواع حساب قرض الحسنه

این حساب‌ها از آن جهت قرض الحسنه نامیده می‌شوند که به آن‌ها سودی تعلق نمی‌گیرد و بیشتر دارای اجر معنوی همکاری در رشد و پیشرفت کشور است و به واسطه قرض دادن پول در جهت عمران و آبادانی زیر ساخت‌های کشور استفاده می‌شود. در این حالت، سود به دست آمده، به حساب دارنده حساب واریز نمی‌شود و صرف امور خداپسندانه خواه شد. حساب‌های قرض الحسنه به دو دسته حساب‌های قرض الحسنه پس انداز و جاری تقسیم می‌شوند. 

تفاوت قرض الحسنه پس انداز و قرض الحسنه جاری

هر کدام از انواع حساب‌های قرض الحسنه مزایا و معایبی را با خود به همراه دارند که از آنها می‌توان به عنوان تفاوت‌های این دو نیز نام برد. به طور کلی تفاوت‌های میان حساب‌های قرض الحسنه به صورت زیر است:

  1. حساب‌های قرض الحسنه پس انداز، بیشتر برای پس انداز پول و جمع آوری سرمایه درون یک حساب مشخص استفاده می‌شود و در صورت افتتاح حساب به فرد متقاضی کارت بانکی یا دست چک تعلق نمی‌گیرد. در صورتی که فرد حساب پس انداز جاری باز کند، برای پرداخت و نقل و انتقال پول دست بازتری خواهد داشت و می‌تواند دست چک دریافت کرده و کارت بانکی را از بانک مورد نظر بگیرد.
  2. حداقل سن مورد نیاز برای افتتاح حساب قرض الحسنه جاری 18 سال است، این در حالیست که برای افتتاح حساب پس انداز، حداقل سن 12 سال می‌باشد زیرا در حساب‌های پس انداز، صرفا پول به حساب وارد می‌شود و به فرد متقاضی کارت بانکی و دسته چک تعلق نمی‌گیرد.
  3. حساب‌های قرض الحسنه پس انداز  شامل قرعه کشی می‌شوند که این ویژگی برای حساب‌های جاری وجود ندارد.
محاسبه سود حساب سپرده گذاری
محاسبه سود حساب سپرده گذاری

 

انواع حساب سپرده گذاری

حساب‌های سپرده گذاری، حساب‌هایی هستند که با بازگشایی آنها، می‌توان به صورت ماهانه از بانک سود دریافت کرد. در این حالت بسته به نوع سپرده گذاری و بانک، میزان سود در نظر گرفته شده متفاوت خواهد بود. بانک‌ها با دریافت وجه نقدر از افتتاح کننده حساب، پول دریافتی را وارد صنایع مختلف می‌کنند و سود حاصل از آن را به صاحب حساب بر می‌گرداند. در این حالت فرد دارنده حساب در هر ماه، میزان معینی از سود را به صورت تضمین شده دریافت می‌کند. حساب‌های سپرده، به طور معمول به صورت کوتاه مدت و بلند مدت هستند. 

حساب سپرده کوتاه مدت

حساب‌های سپرده کوتاه مدت، همانطور که از نامشان پیداست، دوره زمانی کوتاهی دارند. در این نوع از سپرده‌ها، هیچ گونه محدودیتی در واریز و برداشت وجه وجود ندارد و فرد دارنده حساب می‌‌تواند با استفاده از کارت بانکی، خرید اینترنتی و ... عملیات پرداخت و برداشت وجه را انجام دهد و یا پول به حساب خود واریز کند.

همچنین محاسبه سود به دست آمده برای افراد در پایان ماه، به صورت ماه شمار  بوده و نرخ بهره در این حالت کمتر از سپرده‌های بلند مدت است. سود سپرده‌های کوتاه مدت برابر با 10 درصد می‌باشد و در صورتی که فرد متقاضی، سپرده‌ای کوتاه مدت ویژه باز کند می‌تواند از سود‌های 12 و 14 درصدی استفاده کند.

سپرده بلند مدت
سپرده بلند مدت

 

حساب سپرده بلند مدت

فردی که حساب بلند مدت باز می‌کند، در اصل سرمایه خود را برای مدت زمانی در اختیار بانک قرار می‌دهد تا به واسطه آن بتواند سرمایه گذاری انجام داده و سود آوری کند. در نهایت، بانک سود به دست آورده را با افراد سپرده گذار شریک می‌شود. در این حالت بانک با تضمین اصل و میزان سود، پول را از افتتاح کننده حساب دریافت می‌کند. به این منظور که در صورتی که بانک در سرمایه گذاری خود شکست بخورد، پول دارندگان حساب دست نخورده باقی می‌ماند و متحمل ضرر نمی‌شود بلکه سود قرارداد شده نیز به آن‌ها پرداخت خواهد گشت.

تفاوت‌های حساب سپرده بلند مدت و کوتاه مدت

  1. در صورت افتتاح حساب بلند مدت، پول تا مدت زمان مشخصی نزد بانک باقی می‌ماند و فرد باز کننده حساب نمی‌تواند پول خود را خارج کند اما در سپرده گذاری کوتاه مدت، سپرده گذار می‌تواند بدون محدودیت از پول خود برداشت کند و یا به آن بیافزاید.
  2. میزان نرخ بهره در سپرده‌های بلند مدت به مراتب بیشتر از سپرده‌های کوتاه مدت است.
  3. حداقل موجودی در سپرده گذاری‌های کوتاه مدت کمتر از سپرده گذاری‌های بلند مدت است.

 

نظر خود را درباره «آشنایی با انواع حساب بانکی و تفاوت آنها» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با انواع حساب بانکی و تفاوت آنها فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.