زمان مطالعه: 4 دقیقه
انقراض دایناسورها

انقراض دایناسورها

انقراض دایناسورها هنوز علت دقیق و مشخصی ندارد اما چند نظریه محتمل درباره آن وجود دارد.

حدود 180 میلیون سال که هنوز هیچ انسانی وجود نداشت، کره زمین قلمروی موجودات غول پیکری به نام دایناسورها بوده است. فسیل های زیادی از استخوان ها، دندان ها، ردپاهای دایناسورها آشکار کرده است که زمین 230 میلیون سال پیش، قلمروی دایناسورها بوده است. در ادامه مطلب آسمونی، به بررسی بیشتر انقراض دایناسورها می پردازیم.

از زمانی که نخستین فسیل های دایناسور در قرن 19 میلادی توسط چارلز داروین شناخته شد، اسکلت دایناسورها دیگر تبدیل به زیبنده موزه های سرتاسر دنیا شد. آنها در پرفروش ترین کتاب ها و فیلم ها هستند و نظر بزرگسالان و کودکان را به خود جلب کرده اند.

همه گونه های خزنده پیش از تاریخ را، ازجمله: دیمترودون، خزندگان بالدار و ماهی خزنده سانان، پلسیوسور و موساسور را دایناسور می نامند.

انقراض دایناسورها

حدود 66 میلیون سال پیش، شرایط زمین برای دایناسورها بسیار نامساعد شد و باعث انقراض نسل آنها گردید. رد پای این حیوانات شگفت انگیز از روی زمین محو شد. اما چه علت یا علت هایی باعث انقراض چنین موجودات غول پیکری شد؟

چند علت درباره انقراض دایناسورها وجود دارد، از جمله: فوران آتشفشان ها، سرمای شدید یا گرمای داغ و برخورد یک جرم آسمانی؛ که البته برخورد جرم آسمانی نسبت به بقیه دلیل اصلی تری به شمار می آید. اما هنوز هم همه آنها با چالش هایی مواجه هستند.

فوران آتشفشان ها

انقراض دایناسورها بخاطر فوران آتشفشان ها
انقراض دایناسورها بخاطر فوران آتشفشان ها

یکی از نظریه ها، فوران آتشفشان ها بوده است. تعداد زیادی آتشفشان در بخشی از کره زمین وجود داشته که امروزه آن را هند می نامیم. آتشفشان های این قسمت شروع به فوران کرده و دود و خاکستر و گاز زیادی را در هوا پخش کرده است و باعث نرسیدن نور خورشید به سطح زمین و درنتیجه نابودی گیاهان، جنگل ها و همچنین دایناسورها و سایر حیوانات شده است.

برخورد یک جرم آسمانی (شهاب سنگ، ستاره دنباله دار یا سیارک) به زمین

انقراض دایناسورها در اثر برخورد شهاب سنگ
انقراض دایناسورها در اثر برخورد شهاب سنگ

حدود 66 میلیون سال پیش، یک جرم آسمانی به کره زمین برخورد کرد و در نزدیکی مکزیک فعلی سقوط کرد. این برخورد آنقدر مهیب بود که زمین را به لرزه انداخته و باعث ایجاد امواج عظیمی در اقیانوس ها شده و حیوانات و گیاهان را به طور کامل از بین برد.

در اثر این برخورد مهیب، گرد و غبار زیادی ایجاد شده و حتی سنگ ها در آسمان پرتاب شده بودند. دیگر نور خورشید به زمین نمی رسید و همه جا تاریک و پر از گرد و غبار بود. سرانجام به دلیل نرسیدن نور خورشید به زمین، گیاهان و جنگل ها از بین رفتند.

منشا جرم آسمانی از کجا بوده است؟

دانشمندان نظریه جدیدی مطرح کرده اند. آنها ادعا کرده اند که این جرم آسمانی (احتمالاً ستاره دنباله دار)، توسط میدان گرانشی سیاره مشتری از مدار خارج شده و به سمت زمین آمده است.

این جرم آسمانی با عنوان چیکشلوب (Chicxulub) پس از برخورد به زمین (در نواحی مکزیک فعلی) حفره ای با قطر 93 مایل (150 کیلومتر) و با عمق 12 مایل (20 کیلومتر) بر جای گذاشت. این دانشمندان، انقراض دایناسورها با شهاب سنگ را محتمل تر می دانند.

سرمای شدید یا گرمای داغ

انقراض دایناسورها بخاطر سرمای شدید
انقراض دایناسورها بخاطر سرمای شدید

گفته می شود بعد از برخورد شهاب سنگ به زمین، آسمان آنقدر تاریک و غبارآلود شده که نور خورشید به کره زمین نمی رسیده و همین باعث سرد شدن شدید زمین شده است.

پس از مدتی طولانی که غبارهای شدید بر جای نشستند و آسمان صاف شد، نور خورشید به زمین تابیده و این بار باعث گرمای سوزان گردید که باعث آزار گیاهان و حیوانات شد.

این گرمای سوزان باعث از بین رفتان گیاهان، و درنتیجه نبود غذای کافی برای گیاهخواران و درنتیجه انقراض گیاهخواران، و در نهایت باعث نابودی گوشتخواران نیز شد.

البته دانشمندان هنوز درباره نظریه عصر یخبندان و انقراض دایناسورها که 1400 سال طول کشیده، هنوز با یکدیگر اخلاف نظر دارند.

تحقیقات اخیر درباره تغییر شرایط زمین و انقراض موجودات

در مجله Nature’s Scientific Reports مقاله ای به تازگی چاپ شد، که یک دانشجوی رشته اخترفیزیک با نام "امیر سراج" و یک ستاره شناس با نام "آوی لوئب"، نظریه جدیدی ارائه کردند که می توان علت این جرم آسمانی را توضیح دهد.

به گفته آنها: «مشتری که بزرگ ترین سیاره منظومه خورشیدی است ستاره های دنباله دار زیادی را به سمت مدار پرتاب می کند و باعث می شود به شدت به خورشید نزدیک شوند.

حین عبور از کنار خورشید، این ستاره های دنباله دار نیروی جذر و مد قوی را تجربه می کنند که باعث قطعه قطعه شدن آنها شده و مانند گلوله به اطراف پرتاب می شوند.»

به گفته سراج: «آنهایی که به خورشید نزدیک تر هستند کشش گرانشی بیشتری را تجربه کرده و نیروی جذر و مدی در سراسر جرم پخش می شود و پدیده اختلال جذر و مدی اتفاق می افتد که باعث قطعه قطعه شدن آنها می شود. این قطعات هنگام بازگشت ممکن است به زمین برخورد کنند».

دایناسورها در قرآن

قرآن کریم در آیه 45سوره نور دقیقا به این مساله اشاره کرده است:

اللَّهُ خَلَقَ کُلَّ دَابَّةٍ مِن مَّاء فَمِنْهُم مَّن یَمْشِی عَلَى بَطْنِهِ وَمِنْهُم مَّن یَمْشِی عَلَى رِجْلَیْنِ وَمِنْهُم مَّن یَمْشِی عَلَى أَرْبَعٍ یَخْلُقُ اللَّهُ مَا یَشَاءُ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ

«و خداوند هر جنبنده ای را از آب آفرید؛ گروهی از آنها بر شکم خود راه می روند؛ و گروهی بر دو پای خود؛ و گروهی بر چهار پا راه می روند. خداوند هرچه اراده کند می آفریند. چراکه خداوند بر همه چیز تواناست.»

درست است که قرآن صریحاً به وجود دایناسورها اشاره نکرده، اما طبق این آیه، خداوند نخست موجودات آب زیست را آفریده و سپس خزندگان. خزندگان پس از مدتی که روی شکم خود حرکت می کردند به خشکی آمدند.

دایناسورها در قرآن
دایناسورها در قرآن

دایناسورها هم از خزندگان بوده اند که بر روی شکم راه می روند و همچنین خداوند در ادامه اشاره کرده که گروهی از آنها روی دو پای خود راه می روند. این دایناسورها بیشتر شامل دسته ای می شدند که حالت حجومی و گوشتخوار داشته اند یا تخم دیگر دایناسورها را می خوردند. اما در هر حال، از چگونگی انقراض دایناسورها در قرآن مطالبی وجود ندارد.

زمین بعد از انقراض دایناسورها

مطالعه ای جدید توسط دانشگاه کالج لندن (UCL) به همکاری موزه تاریخ طبیعی انجام شده است. این مطالعه نشان می دهد در زمان انقراض دایناسورها، فعالیت پستانداران بیشتر شد. این تغییر در فعالیت پستانداران منجر به تکامل آنها شد.

همچنین باتوجه به پژوهش های انجام شده در این راستا، هنگامی که دایناسورهای پرنده از بین رفتند، اکثر حیوانات رفتار خود را تغییر دادند.

علاوه بر تکامل پستانداران قبلی، پستانداران زیادی هم بعد از انقراض دایناسورها به وجود آمدند. اما این تغییر سریع صورت نگرفته، و طی بیش از میلیون ها سال به طول انجامیده است.

نظر خود را درباره «انقراض دایناسورها» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره انقراض دایناسورها فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.