زمان مطالعه: 4 دقیقه
آشنایی با امریکن اکسپرس (American Express)

آشنایی با امریکن اکسپرس (American Express)

امریکن اکسپرس، یک شرکت خدماتی مالی آمریکایی است، که انواع کارت‌های بانکی و دسته چک را به متقاضیان ارائه می‌دهد که قابلیت استفاده به صورت بین المللی دارند.

با گسترش مراودات بین المللی و نیاز مبرم به وجود کارت‌های اعتباری بین المللی، شرکت‌های مختلفی اقدام به عرضه کارت اعتباری کردند که در سایر کشورها قابلیت استفاده داشته باشند. کارت‌های بانکی نظیر مستر کارت، ویزا کارت و امریکن اکسپرس را می‌توان جزو معروف‌ترین کارت‌‌های اعتباری بین المللی در نظر گرفت. در این متن به معرفی کارت اعتباری امریکن اکسپرس خواهیم پرداخت، تا آخر مقاله همراه آسمونی باشید.

امریکن اکسپرس چیست؟

امریکن اکسپرس (American Express) یا به صورت اختصاری اَمکس (Amex) نام یکی از بزرگترین شرکت‌های خدمات مالی در جهان است که در کشور آمریکا واقع شده است. دفتر اصلی این سازمان، در ساختمان شماره سه مرکز تجارت جهانی در منهتن شهر نیویورک واقع است. این سازمان در سال 1850 افتتاح شد و جزو 30 شرکت حاضر در شاخص میانگین صنعتی داو جونز قرار دارد.

مجموعه امریکن اکسپرس در حال حاضر کارت‌های اعتباری، کارت‌های شارژی و چک‌های مسافرتی تولید و عرضه میکند و متقاضیان میتوانند با استفاده از این کارت‌ها در برخی از کشورهای مشخص دنیا به صورت بین المللی از خدمات امریکن اکسپرس استفاده کنند.

ساختمان مرکزی امریکن اکسپرس
ساختمان مرکزی امریکن اکسپرس

 

در سال 2016، حدود 23 درصد از میزان واحد پولی دلار جا به جا شده در کشور آمریکا به واسطه کارت‌های بانکی از طریق شبکه امریکن اکسپرس انتقال یافته اند. در تاریخ دسامبر 2019 میلادی، شرکت امریکن اکسپرس دارای حدود 114/4 میلیون کارت فعال در شبکه بود که 54/7 میلیون عدد از آن تنها متعلق به شهروندان آمریکایی می شد.

در سال 2017، مجله فوربس مجموعه امریکن اکسپرس را به عنوان بیست و سومین برند ارزشمند دنیا معرفی کرد و میزان قیمت آن را در حدود 24/5 میلیارد دلار تخمین زد. در سال 2020، مجله فورچون شرکت امریکن اکسپرس را به عنوان نهمین شرکت برتر در زمینه رضایتمندی کارکنان قرار داد که نشان از سلامت کاری و رضایت کارمندان از این شرکت بسیار بزرگ دارد.

تاریخچه امریکن اکسپرس

امریکن اکسپرس کار خود را در سال 1850 به عنوان یک شرکت ترابری آغاز کرد. این مجموعه توسط هنری ولز، ویلیام فارگو و جان وارن باترفیلد در نیویورک تاسیس شد اما در سال 1852 به دلیل وجود مخالفت‌های مدیران اجرایی و جان وارن باترفیلد از حضور شرکت در نیویورک، ویلیام فارگو به همراه هنری ولز، مجموعه ولز-فارگو و شرکا را احداث کردند.

این شرکت در زمان جنگ داخلی آمریکا، مسئولیت تهیه نیاز‌های ارتش را بر عهده داشت. این مجموعه در سال 1874 مقر اصلی خود را به برادوی منتقل کرد که در آن زمان به عنوان محله مالی در منهتن شناخته می‌شد. در سال 1903، میزان دارایی‌های این مجموعه به 28 میلیون دلار می‌رسید که تنها از بانک ملی نیویورک در آن زمان کمتر بوده است و به همین منظور این مجموعه، ساختمان‌های برادوی را خریداری کرد.

کارت اعتباری طلایی امریکن اکسپرس
کارت اعتباری طلایی امریکن اکسپرس

 

در سال 1914، مدیریت و سرپرستی ولز و فارگو بر روی مجموعه امریکن اکسپرس به پایان رسید و مدیریت جدید مجموعه با جورج چدبورن تیلور رسید. او سابقه فعالیت سی ساله در امریکن اکسپرس را تا آن زمان در کارنامه داشت و به واسطه ترفیع‌های دریافتی به جایگاه مدیریت رسید و تصمیم گرفت ساختمان جدیدی را برای مقر اصلی امریکن اکسپرس احداث کند.

لوگوی سازمان امریکن اکسپرس در سال 1958 انتخاب شد. این لوگو، نماد یک سنچوریون را به نمایش می‌گذاشت که یکی از رتبه‌های نظامی بلند مرتبه در روم باستان به حساب می‌آید. از این لوگو بر روی کارت‌های اعتباری، شارژی و دسته چک‌ها استفاده می‌شد.

انواع کارت‌های امریکن اکسپرس

مجموعه امریکن اکسپرس بیشتر با کارت‌های سبز، طلایی و پلاتین رنگ خود شناخته می‌شود. کارت‌های طلایی تولید شده توسط امریکن اکسپرس در اصل جزو کارت‌های شارژی به حساب می آمدند اما از سال 2018 به بعد این کارت‌ها در کشور انگلیس به کارت‌های اعتباری تبدیل شدند.

در سال 1958، مجموعه امریکن اکسپرس اولین مدل از کارت‌های شارژی را روانه بازار کرد که در پایان هر ماه باید شارژ می‌شد. در سال 1966 این کمپانی کارت‌های طلایی خود را برای پاسخگویی به نیازهای تجارت‌ رده بالا منتشر کرد و در سال 1984 نیز کارت‌های پلاتین روانه بازار شدند.

در سال 1999، این مجموعه سری کارت‌های سنچوریون خود را روانه بازار کرد که با نام کارت‌های سیاه نیز شناخته می‌شوند. این کارت‌ها در ابتدا فقط برای کاربران منتخب کارت‌های پلاتین در دسترس بود و هزینه سالیانه داشتن این مدل از کارت‌ها، مبلغ 5 هزار دلار است و برای فعال کردن آن باید مبلغ 10 هزار دلار پرداخت می‌شد.

این در حالیست که ت‌های آبی و سایر کارت‌های تجاری و اعتباری این مجموعه، بدون هزینه سالانه عرضه می‌شوند. با این حال هزینه سالیانه داشتن کارت‌های پلاتین مبلغی معادل 695 دلار است و برای در اختیار داشتن کارت‌های سبز و طلایی، باید مبلغی معادل 150 و 250 دلار پرداخت شود.

کارت مشکی (کارت سنچوریون) امریکن اکسپرس
کارت مشکی (کارت سنچوریون) امریکن اکسپرس

 

در سال 2002، مجموعه امریکن اکسپرس اولین کارت‌های اعتباری خود را که نیاز به پرداخت هزینه سالانه ندارند را عرضه کرد. در سال 2006، شعبه انگلیس این مجموعه به واسطه حمایت از Product Red، مجموعه‌ای از کارت‌های قرمز را روانه بازار کرد. این کارت‌ها بخشی از کارمزد هر تراکنش را به مجموعه‌های صندوق جهانی برای مبارزه با بیماری‌های ایدز، سل و مالاریا اهدا می‌کند.

اواخر سال 2012، مجموعه امریکن اسپرس با همکاری والمارت، نوع جدیدی از کارت‌ها را با عنوان پرنده آبی (Bluebird) معرفی کرد. این کارت‌ها به صورت کلی ویژگی‌های جدیدی را در خود داشت که آن را از سایر کارت‌های مجموعه امریکن اکسپرس مجزا می‌کرد. با استفاده از این کارت‌ها، امداد‌های جاده ای برای دارندگان امکان پذیر بود و از سرقت هویت آن‌ها جلوگیری می‌شد. همچنین از این کارت‌ها به عنوان جایگزین حساب‌های جاری سنتی استفاده می‌شود.

امریکن اکسپرس یکی از بانک‌های طرف قرارداد با هر دو کیف پول اپل (Apple Pay) و گوگل پی (Google Pay) است. در نتیجه دارندگان کارت‌های این مجموعه می‌توانند با استفاده از کارت‌های صادر شده، پرداخت‌های خود را با استفاده از NFC پرداخت کنند.

کشور‌های تحت پوشش امریکن اکسپرس

کارت‌های اعتباری و شارژی امریکن اکسپرس در کشور‌های مختلفی مورد قبول می‌باشد اما بر اساس مقالات و نوشته‌های برخی از کتاب‌های راهنماهای سفر، کارت‌های امریکن اکسپرس در کشور‌های اروپایی به اندازه مستر کارت و ویزا کارت مورد استقبال وارد نشده اند. این کارت‌ها در کشور‌هایی چون چین، هند، ایتالیا، مکزیک، بریتانیای کبیر، کرواسی، ایسلند، سنگاپور و افغانستان پشتیبانی می‌شوند.

 

نظر خود را درباره «آشنایی با امریکن اکسپرس (American Express)» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با امریکن اکسپرس (American Express) فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.