زمان مطالعه: 6 دقیقه
بیوگرافی الیزابت دوم

بیوگرافی الیزابت دوم

الیزابت دوم ملکه انگلیس بود. وی 8 سپتامبر 2022 در سن 96 سالگی درگذشت. او 70 سال سلطنت کرد.
نام و نام خانوادگی الیزابت دوم
تاریخ تولد 21 آوریل 1926
سن 96 سال
محل تولد لندن، بریتانیا
محل زندگی لندن
ملیت بریتانیایی
سمت ملکه سلطنتی بریتانیا
وضعیت تاهل متاهل
نام همسر شاهزاده فیلیپ

 

الیزابت دوم، ملکه بریتانیا بود که وی ملکه سلطنتی این کشور و همینطور ملکه قلمروی مشترک‌ المنافع یا اکثر مستعمرات سابق امپراتوری بریتانیا بوده است. همسرش شاهزاده فیلیپ بود که سال 2021 در سن 99 سالگی درگذشت. الیزابت دوم طولانی‌ ترین دوره فرمانروایی و درازترین عمر را در بین حکمرانان بریتانیا داشت و طولانی‌ ترین دوره سلطنت را بین ملکه‌ های سلطنتی و حاکمان زن جهان داشته و پیرترین رهبر در جهان و قدیمی‌ ترین پادشاه کنونی جهان بود.

ملکه انگلیس 8 سپتامبر 2022 در سن 96 سالگی درگذشت. پس از او پسرش چارلز پادشاه بریتانیا شده است. در ادامه با آسمونی باشید تا بیوگرافی الیزابت دوم را ببینید.

ملکه الیزابت دوم

درباره الیزابت دوم

الیزابت الکساندرا مری وینزر (Queen Elizabeth II) در تاریخ 21 آوریل 1926 در می‌ فر، لندن، بریتانیا متولد شد و مانند مادر و مادربزرگش نامش مری نام گرفت. پدرش دوک یورک (جرج ششم) دومین پسر پادشاه بود. مادرش دوشس یورک (الیزابت شهبانوی مادر) کوچک‌ ترین دختر یک اشراف‌ زاده اسکاتلندی به نام لرد گلامیس بود. الیزابت توسط اسقف اعظم یورک کوسمو گوردون لانگ در کاخ باکینگهام در 29 مه تعمید داده شد. الیزابت فقط یک خواهر به نام شاهدخت ماگارت داشت که در سال 1930 متولد شده بود. این دو شاهدخت در خانه و تحت نظر مادرشان و مربیشان ماریون کرافورد درس خواندند.

الیزابت، همسرش فیلیپ شاهزاده یونان و دانمارک را در 1934 و 1937 ملاقات کرده بود. پس از یک ملاقات دیگر در کالج دریایی سلطنتی در دارتموث، الیزابت که 13 سال داشت گفت عاشق فیلیپ شده‌ است و آن دو به نامه‌ نگاری مشغول شدند. زمانی که 21 ساله شد، در 9 ژوئیه 1947 به صورت رسمی با یکدیگر نامزد شدند. پیش از ازدواج، فیلیپ همه عناوین یونانی و دانمارکی خودش را رها کرد و از ارتدکس یونانی به انگلیکان تغییر مذهب داد. او همچنین نام خانوادگی خودش را به مونتباتن، نام خانوادگی مادرش که بریتانیایی بود، تغییر داد. اندکی قبل از ازدواج، او به عنوان دوک ادینبرو انتخاب شد و عنوان رسمی والاحضرت سلطنتی به او تعلق گرفت. الیزابت و فیلیپ در 20 نوامبر 1947 در کلیسای وست‌ مینستر ازدواج کردند.

جوانی ملکه انگلیس

زندگی سیاسی الیزابت دوم

زندگی سیاسی ملکه الیزابت از همان دوران کودکی شروع شد. در زمان پادشاهی پدربزرگش، الیزابت پس از عمویش ادوارد و پدرش سومین نفر در خط جانشینی تاج و تخت پادشاهی بریتانیا بود. با وجود اینکه تولد الیزابت توجه جامعه را برانگیخت کسی انتظار نداشت او ملکه شود، چون ادوارد هنوز جوان بود و در آینده می‌ توانست ازدواج کند و صاحب فرزند شود و جایگاه الیزابت در خط جانشینی تنزل یابد.

زمانی که پدربزرگش در سال 1936 درگذشت و عمویش با نام ادوارد هشتم پادشاه شد، الیزابت به دومین نفر در خط جانشینی پس از پدرش تبدیل شد. همان سال ادوارد تصمیم گرفت با والیس سیمپسون که یک زن مطلقه بود ازدواج کند. این موضوع منجر به بحرانی قانونی شد و در نهایت پادشاه مجبور به استعفا گردید. در نتیجه پدر الیزابت به پادشاهی رسید و او نیز به وارث مقدر تبدیل شد. به دلیل قانون حق اولویت نخستین ذکور در صورتی که پدر و مادرش صاحب فرزند پسری می‌شدند، آن پسر به وارث بلافصل بدل می‌ شد و در خط جانشینی بالاتر از الیزابت قرار می‌ گرفت.

سلطنت الیزابت دوم

در سال 1951 وضعیت سلامتی جرج ششم رو به وخامت رفت و الیزابت به جای او در رویدادهای عمومی ظاهر می‌ شد. پدر الیزابت زمانی که در اکتبر 1951 برای بازدید از کانادا رفته بود و از آنجا راهی ایالات متحده شده بود تا با رئیس‌ جمهور آمریکا، هری ترومن، دیدار کند، منشی مخصوصش، مارتین چارتریس، پیش‌نویسی آماده کرده بود که در صورت مرگ شاه در زمان حضور الیزابت در کانادا به عنوان اعلامیه سلطنت او بخواند. در اوایل 1952، الیزابت و فیلیپ برای بازدید از استرالیا و نیوزیلند از راه کنیا راهی شدند. در 6 فوریه 1952، زمانی که آن‌ها به تازگی به خانه خود در کنیا رسیده بودند، از بریتانیا نامه‌ ای حاوی خبر درگذشت پادشاه و سلطنت الیزابت رسید. فیلیپ خبر را به ملکه جدید اعلام کرد. مارتین چارتریس از او خواست که یک نام سلطنتی برای خودش انتخاب کند و ملکه پاسخ داد که همان الیزابت مناسب است. او در سراسر ممالک ملکه اعلام شد و کاروان سلطنتی به سرعت به انگلستان بازگشت. سپس ملکه و فیلیپ خودشان را به کاخ باکینگهام رساندند.

مطابق سنت اختیار کردن نام خانوادگی شوهر توسط زن، این موضوع محتمل رسید که ملکه ممکن است نام خانوادگی شوهرش را برگزیند. دائی فیلیپ، لرد مونتباتن، پیشنهاد کرد که نام سلسله سلطنتی مطابق نام خانوادگی فیلیپ به دودمان مونتباتن تغییر کند. خود فیلیپ دودمان ادینبرو را ترجیح می‌ داد زیرا دوک ادینبرو بود. وینستون چرچیل و مادربزرگ الیزابت، ملکه مری، نظرشان بر حفظ نام کنونی سلسله، دودمان وینزر بود. تا اینکه در 9 آوریل 1952 ملکه الیزابت اعلامیه صادر کرد مبنی بر اینکه نام سلسله سلطنتی تغییر نمی‌ کند. فیلیپ با گفتن من تنها مرد کشورم که نمی‌ توانم نام خود را بر روی بچه‌ هایم بگذارم اعتراض کرد.

در سال 1960 پس از مرگ ملکه مری در 1953 و استعفای چرچیل در 1955، اعلام شد که نام خانوادگی نوادگان ذکور خانواده سلطنتی که القاب سلطنتی ندارند، مونتباتن وینزر خواهد بود. با وجود مرگ ملکه مری در 24 مارس، مراسم تاج‌ گذاری مطابق برنامه در 2 ژوئن 1953 انجام شد، همانگونه که مری پیش از مرگ خود درخواست کرده بود.

مراسم تاج گذاری الیزابت دوم در کلیسای وست‌ مینستر به صورت زنده از تلویزیون پخش شد، اتفاقی که پیش از آن روی نداده بود. بر روی لباس ملکه الیزابت علامت‌ های ممالک مشترک‌ المنافع گلدوزی شده بود. روی لباسش گل رز تودور انگلیسی، گل خار اسکاتلندی، تره‌ فرنگی ولزی، برگ شبدر ایرلندی، آکاسیای طلایی استرالیایی، برگ افرای کانادایی، سرخس نقره‌ ای نیوزیلندی، شکربوته‌ های آفریقای جنوبی، لاله مردابی برای هند و سیلان و جوت، گندم و نیشکر هم برای پاکستان بودند.

فرزندان الیزابت دوم

  • شاهزاده چارلز متولد 14 نوامبر 1948
  • شاهدخت آن متولد 15 اوت 1950
  • شاهزاده اندرو متولد 19 فوریه 1960
  • شاهزاده ادوارد متولد 10 ژوئیه 1964

لقب های الیزابت دوم

  • والاحضرت همایونی شاهدخت الیزابت یورک
  • والاحضرت همایونی شاهدخت الیزابت
  • والاحضرت همایونی شاهدخت الیزابت، دوشس ادینبرو
  • علیاحضرت ملکه

حقایق و حواشی الیزابت دوم

  • مرگ دایانا

یکی از حواشی زندگی ملکه الیزابت مربوط به طلاق دایانا عروسش بود. پسرش چارلز و دایانا در 29 ژوئیه 1981 ازدواج کرده بودند. آنها پس از به دنیا آمدن دو پسرشان با یکدیگر اختلافاتی داشتند. بیشتر اختلافات دایانا مربوط به رفتار دوگانه همسرش چارلز و ارتباط با زنان دیگر گفته شده بود و الیزابت دوم هم از اینکه نتوانسته بود مشکل این دو را حل کند بارها از طرف مردم مورد انتقاد قرار گرفته بود.

تا اینکه در اوت 1997 یک سال پس از طلاق، دایانا در یک تصادف رانندگی در پاریس کشته شد. ملکه در آن زمان به همراه خانواده‌اش برای تعطیلات در قلعه بالمورال حضور داشت. دو پسر دایانا شاهزاده ویلیام و شاهزاده هری از چارلز تقاضا کردند که به کلیسا بروند و الیزابت و فیلیپ هم همان روز خواسته‌ شان را اجابت کردند. پس از آن، ملکه و همسرش نوه‌ های خود را برای اینکه آن‌ ها را از توجه رسانه‌ ها دور نگه دارند، برای پنج روز در بالمورال نگه داشتند تا آن‌ ها بتوانند به صورت خصوصی برای مادرشان عزاداری کنند. اما گوشه‌ نشینی خانواده سلطنتی و نیمه برافراشته نکردن پرچمی در کاخ باکینگهام از سوی جامعه با واکنش‌ های منفی روبرو شد. ملکه پس از تحت فشار قرار گرفتن، قبول کرد به لندن بازگردد و در یک پخش زنده تلویزیونی، در 5 سپتامبر یک روز قبل از خاکسپاری دایانا، سخنرانی کرد و کمی از واکنش‌ های منفی کاسته شد.

  • جدایی پرنس هری از سلطنت

یکی دیگر از حواشی زندگی الیزابت دوم، مربوط به جدایی پرنس هری و همسرش مگان مارکل از سلطنت می باشد. مگان مارکل عروس ملکه و همسر پرنس هری در مصاحبه ای عنوان کرده بود که سختگیری های ملکه باعث شده بود او به فکر خودکشی باشد. وی و همسرش در ژانویه 2020 اعلام کردند دیگر رسما نماینده ملکه بریتانیا نخواهند بود. خانواده سلطنتی بریتانیا و از جمله الیزابت دوم از این تصمیم آنها بسیار آزرده شده بودند.

گالری تصاویر الیزابت دوم

الیزابت دوم
جوانی الیزابت دوم
خانواده الیزابت دوم
الیزابت دوم و همسرش پرنس فیلیپ
الیزابت دوم و پسرش چارلز و عروسش دایانا
ملکه الیزابت دوم و کیت میدلتون همسر نوه اش پرنس ویلیام
ملکه الیزابت دوم و نوه اش پرنس هری و همسر او مگان مارکل
ملکه سلطنتی بریتانیا
ملکه سلطنتی بریتانیا و همسرش پرنس فیلیپ

 

نظر خود را درباره «بیوگرافی الیزابت دوم» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی الیزابت دوم فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.