اولین صعود به لیگ یک

در فصل 71-1970 این تیم در دسته دوم فوتبال فرانسه توپ می زد و برای صعود به لیگ یک ناچار بود مسیری طولانی و سخت را پشت سر بگذارد. در آن سال 48 تیم دسته دوم به سه گروه شمال، مرکز و جنوب تقسیم شدند و رقابت های هر منطقه جغرافیایی با حضور 16 تیم و به صورت رفت و برگشت برگزار شد. پاری سن ژرمن هم برای صعود به مرحله بعد با تیمهای کم نام و نشانی چون لوهاور، لاوال، کمپِر، کان، لورین، برِست، لیموژ، روئن و...رقابت کرد و سرانجام با 17 برد، 11 تساوی و دو شکست صدرنشین این منطقه شد. اما از آنجا که تنها یک تیم به لیگ یک صعود می کرد، سه تیم صدرنشین هر منطقه به صورت پلی آف با هم رقابت کردند.

پاری سن ژرمن هم با یک تساوی(2-2) مقابل موناکو و برتری(4-2) برابر لیل، برای نخستین بار صاحب یک عنوان قهرمانی شد؛ قهرمان لیگ 2 فرانسه.

قرمز پوشان پاری سن ژرمن فصل بعد را با رتبه 16 لیگ به پایان رساندند. در حالی که رتبه آنها بعد از هفته نهم هرگز یک رقمی نشد و حتی در هفته 21، به قعر جدول 18 تیمه فرانسه نیز سقوط کردند. به این ترتیب یک بار دیگر دسته یک را ترک کردند و راهی دسته های پایین تر شدند.

 

قهرمانی سفیدپوشان پاری سن ژرمن در لیگ یک

در فصل 86-1985 پاری سن ژرمن سفید می پوشید و دو نوار عمودی قرمز و آبی روی پیراهن این تیم، کم کم لباس پاری سن ژرمن را شبیه امروز می کرد. بازیکنان ملی پوشی چون ژول باتس دروازه بان تیم ملی فرانسه، لوییز فرناندز کاپیتان تیم، دومنیکه روشتو مهاجم تیم ملی فرانسه و سافِت سوشیچ هافبک تیم ملی یوگسلاوی و پیر فِرمِئولن هلندی تشکیل دهنده تیمی بودند که با 23 برد، 10 تساوی و 5 شکست و کسب 56 امتیاز برای نخستین بار قهرمانی لیگ یک را از آن خود کرد و رقبایی چون نانت و بوردو را پشت سر گذاشت. پاریسی ها تنها در دو هفته نخست در رده دوم جدول قرار داشتند و از هفته سوم تا هفته 38 صدرنشینی لیگ را حفظ کردند.

 

عصر ژینولا و وه آ

در فصل 94-93 و با پایان گرفتن دوران قدرت المپیک مارسی، پاری سن ژرمن با ستارگانی چون برنار لاما( دروازه بان تیم ملی فرانسه)، ریکاردو، والدو فیلیو و رای( سه بازیکن برزیلی تیم)، دیوید ژینولا هافبک فرانسوی و ژرژ وه آ( مهاجم لیبریایی) جای مارسی را در صدر جدول فرانسه گرفت و با 24 برد، 11 مساوی و 3 شکست و هشت امتیاز برتری نسبت به مارسی، برای دومین بار قهرمان لیگ یک شد.

 

قهرمانی در اروپا

در فصل 96-95 پاری سن ژرمن برای نخستین بار یک عنوان اروپایی به دست آورد. در رقابتهای جام برندگان جام اروپا این تیم با دو برد(3-2) و (3-0) مقابل مولده نروژ به دور دوم صعود کرد و آن گاه سلتیک اسکاتلند را (1-0) شکست داد. یوری ژورکائف در هر سه مسابقه برای پاریس گلزنی کرد و در برد(3-0) پاری سن ژرمن در سلیتک پارک و در بازی برگشت که او گلزنی نکرد، نوبت به درخشش پاتریس لوکو رسید که دو بار دروازه حریف را باز کرد. به دنبال باخت(1-0) مقابل پارما ایتالیا در یک چهارم نهایی، پاریسی ها به لطف دو پنالتی رای در بازی برگشت(3-1) برنده شدند. آنها در نیمه نهایی دو برد(1-0) مقابل دپورتیوو لاکرونیا کسب کردند و سرانجام در مسابقه فینال که در هشتم می 1996 در بروکسل برگزار شد با تک گل برونو انگوتی مقابل راپید ویِن اتریش به برتری دست یافتند و نخستین قهرمانی اروپایی خود را جشن گرفتند.

 

در یک قدمی جام

پاریسی ها یک سال بعد نیز فینالیست این مسابقات شدند اما با یک گل مقابل بارسلونا شکست خوردند تا از رسیدن به دومین عنوان قهرمانی بازمانند. در ابتدای همان سال و در ژانویه 1997 پاری سن ژرمن در سوپرجام اروپا(9-2) مقابل یوونتوس شکست خورد تا یک جام دیگر را نیز از دست دهد. این اتفاق در فصل 20-2019 در لیگ قهرمانان نیز برای پاری سن ژرمن تکرار شد تا این تیم همچنان در رویای کسب یک قهرمانی دیگر در اروپا باقی بماند.

 

 

نظر خود را درباره «نگاهی به افتخارات پاری سن ژرمن در فوتبال فرانسه و اروپا؛ یک قدم فاصله تا قهرمانی!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نگاهی به افتخارات پاری سن ژرمن در فوتبال فرانسه و اروپا؛ یک قدم فاصله تا قهرمانی! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.