زمان مطالعه: 2 دقیقه
استقلال-  پرسپولیس و فینال جام حذفی ایران

استقلال-  پرسپولیس و فینال جام حذفی ایران

هفت قهرمانی برای استقلال و شش قهرمانی برای پرسپولیس. این ساده ترین آمار برای به رخ کشیدن اقتدار سرخابی ها در جام حذفی ایران است.

در 36 دوره ای که از برگزاری جام حذفی ایران می گذرد، آبی پوشان تا حالا 14 بار به فینال رسیدند. این دو تیم تا قبل از فینال امسال 7 قهرمانی و 6 نایب قهرمانی به دست آوردند و اکنون می توانند قهرمانی های خودشان را به عدد 8 برسانند.

در رده دوم پرافتخارترین تیمهای فوتبال جام حذفی ایران سرخپوشان پایتخت دیده می شوند؛ تیمی با 6 قهرمانی و 2 نایب قهرمانی که در صورت برد در فینال 1402 می تواند تعداد قهرمانی های خود با استقلال را مساوی کند.

مساله جالب توجه، آمار مشترک این دو تیم در قهرمانی های جام حذفی ایران است؛ با 14 قهرمانی که این دو تیم در 36 دوره کسب می کنند، آمار 39 درصد قهرمانی های جام حذفی ایران را به نام خودشان ثبت کرده اند؛ به عبارت ساده تر آماری بهتر از کسب یک قهرمانی در هر سه دوره جام حذفی توسط یکی از این دو تیم.

وقتی به آمار دو تیم در رسیدن به فینالها نگاه می کنیم، به آمار بهتری می رسیم. 23 بار فینالیست شدن در تمام ادوار جام حذفی؛ یعنی در 63 درصد فینالهای جام حذفی یکی از این تیمها به فینال رسیده است.

یکی از دلایل این آمار عجیب و مقتدرانه، قوانین جالب جام حذفی ایران تا همین چند سال قبل بود. نسل امروزی قطعا به یاد نمی آورند؛ اما زمانی نه چندان دور- تا همین یکی دو دهه قبل- در زمان قرعه کشی جام حذفی، این دو تیم در 2 بخش جداگانه جدول قرار داده می شدند تا به هیچ عنوان قبل از فینال به یکدیگر برخورد نکنند؛ مساله ای که شانس هر دو تیم را برای فینالیست شدن بالا می برد!

حتی یک بار در سال 1385 وقتی این دو تیم در مرحله یک چهارم نهایی رقیب یکدیگر شدند، با هماهنگی سازمان تربیت بدنی وقت، استقلال- که قهرمان لیگ شده بود- از مسابقه انصراف داد تا این یکی جام به پرسپولیس برسد؛ اتفاقی که البته رخ نداد!

***

اما بد نیست بهترین های جام حذفی ایران را مقایسه کنیم با بهترین های جام های حذفی در لیگهای بزرگ دنیا.

در 121 دوره ای که کوپا دل رِی در اسپانیا برگزار شده، 82 بار رئال و بارسا طعم فینال را چشیدند؛ بارسلونا 31 بار قهرمان شده و رئال مادرید 20 بار.

در آلمان، از 80 دوره رقابتهای « دی اف بی پوکال»، بایرن با 20 قهرمانی و 4 نایب قهرمانی، پرافتخارترین تیم است، یعنی بایرنی ها در هر چهار سال به طور میانگین یک بار قهرمان شدند.

در ایتالیا هم طی 80 دوره برگزاری کوپا ایتالیا، یوونتوس با 14 قهرمانی در صدر جدول پرافتخارترین تیمها قرار دارد و این یعنی یووه تقریبا هر 6 سال، یک بار فاتح این جام می شود.

اما می رسیم به انگلیس، در 151 دوره ای که از جام حذفی این کشور می گذرد، آرسنال با 14 قهرمانی و 7 نایب قهرمانی پرافتخارترین تیم جزیره است و بعد از توپچی ها، منچستر یونایتد با 12 قهرمانی و 8 نایب قهرمانی قرار دارد. یعنی پرافتخارترین تیم انگلیس در این جام به صورت میانگین، هر 11 سال، تنها یک بار قهرمان این مسابقات شده است؛ مساله ای که نشان می دهد قدرتها در این فوتبال چقدر متنوع هستند و همین امر، جام حذفی این کشور را به جذابترین جام حذفی دنیا تبدیل کرده است.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «استقلال-  پرسپولیس و فینال جام حذفی ایران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره استقلال-  پرسپولیس و فینال جام حذفی ایران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.