زمان مطالعه: 9 دقیقه
معرفی استان مازندران

معرفی استان مازندران

استان مازندران یکی از استان‌های سرسبز واقع در شمال ایران است و یکی از پربازدیدترین استان‌ها در ایام نوروز و فصل بهار و تابستان می‌باشد.

مازندران استانی واقع در شمال ایران و در کرانه‌های جنوبی دریای خزر می‌باشد. مرکز استان مازندران هم ساری است. مردم مازندران به زبان مازندرانی علاوه بر فارسی صحبت می‌کنند. هر ساله بیش از دوازده میلیون مسافر از مازندران دیدن می‌کنند. یکی از تفریحات بسیاری از مردم ایران، رفتن به مازندران برای شنا در دریای خزر است. در ادامه با آسمونی باشید تا به معرفی استان مازندران و مراکز تفریحی و گردشگری استان مازندران بپردازیم.

موقعیت مکانی استان مازندران

استان مازندران در شمال ایران و در ‌کرانه‌های جنوبی دریای مازندران واقع است. مازندران با استان‌های گلستان، سمنان، تهران، البرز، قزوین و گیلان هم‌مرز می‌باشد.

استان مازندران روی نقشه
  • با هواپیما

با هواپیما شما می‌توانید به سه شهر ساری و رامسر و نوشهر بروید.

  • با قطار

قطار این استان را می توان از راه آهن های اولیه ایران نامید راه آهنی که از مسیرهای زیبا می گذرد ساخت تونل های فراوان و همینطور پل های زیبا که هنوز هم از آن استفاده می شود بیش از نیم قرن تعجب و حیرت سازندگان آن زمان را ستایش می کند. هر روز قطار برای مسیر تهران-ساری-گرگان وجود دارد و قطار از شهرهای قائمشهر، ساری، نکا، بهشهر، گلوگاه در استان مازندران می‌گذرد و راه آهنی نیز برای بندر تجاری امیر آباد وجود دارد.

  • با اتوبوس

خطوط اتوبوسرانی از شهرهای مختلفی به این استان می‌آید این استان یکی از توریستی ترین استان های ایران است.

  • با کشتی

کشتی های تجاری از کشورهای دیگر به این استان حرکت می کنند. با استفاده از قایق های شخصی می توانید از استان گلستان و گیلان به این استان بیایید.

  • با اتومبیل

شما می‌توانید از طریق جاده گرگان و بندرگز از شرق وارد استان شوید. از جنوب می‌توانید از راههای استان سمنان و از تهران جاده فیروزکوه- پل سفید و جاده هراز استفاده کنید و راه دیگر و توریستی از جنوب جاده تهران-کرج-چالوس است که زمان زیادی را باید سپری کنید این جاده پیچ های زیاد و زیبایی دارد که یکی از جاده های توریستی ایران به شمار می رود و این جاده به جاده چالوس معروف است. از تهران همچنین می‌توان از آزادراه تهران به سمت شمال استفاده کرد که مسیر کوتاه‌تری می‌باشد.

  • با تاکسی

تاکسی‌های زیادی از استان‌های مختلف به این استان مازندران می‌آیند.

مردم مازندران

فرهنگ استان مازندران

مازندران از فرهنگ و تمدن بسیار کهن و اصیل آریایی برخوردار است و به دلیل داشتن این تمدن باستانی و دیرینه مراسم‌های باستانی و به دلیل علاقه به دین و مذهب مراسم مذهبی بس با شکوهی در این دیار کهن برگزار می‌گردد، پس از گرویدن مردم آن به اسلام، برخی از مراسم باستانی بسته به فرهنگ مردمان مختلف مازندرانی با آداب اسلامی درآمیخته و بنابراین شیوه اجرای آن در هر روستا با روستای دیگر متفاوت است.

صنایع دستی مازندران

صنایع دستی استان مازندران

از صنایع دستی موجود در استان مازندران می‌توان به قالی بافی، گلیم بافی، جاجیمچه بافی، بافت گلیچه، چوقا، شمد و ملحفه، سوزن دوزی، رنگرزی و چاپ سنتی سفالگری و سرامیک سازی، فراورده‌های پوست و چرم، هنرهای مرتبط با فلز، هنرهای مرتبط با چوب، حصیر بافی، طراحی سنتی و نگارگری، صحافی و جلدسازی سنتی، صنایع دستی دریایی عروسک‌سازی اشاره کرد.

جغرافیای استان مازندران

مازندران به خاطر جغرافیای متنوع آن که شامل جلگه‌ها، علفزارها، بیشه‌ها و جنگلهای هیرکانی با صدها گونه گیاهی منحصر به فرد در جهان است و آب و هوای گوناگون آن از سواحل شنی با پست‌ترین نقطه، تا کوهستان‌های ناهموار و همیشه پوشیده از برف البرز و با داشتن یکی از هفت آتشفشان معروف دنیا، کوه دماوند، بسیار شناخته شده‌ می‌باشد.

نمک آبرود مازندران

نقاط دیدنی استان مازندران

زیبایی‌ها و نقاط دیدنی تاریخی و گردشگری استان مازندران بسیار زیاد می‌باشد که در ادامه به چند نمونه از آن اشاره می‌کنیم:

  • بندپی بابل

در جنوب بابل و تقریبا ۲۰ کیلومتری شهر بابل منطقه بند پی وجود دارد بندپی که در واقع محلی بین کوه جنگل و دشت است در ایران قبل از اسلام بنا به روایات محلی در حمله اعراب یک سنگر قدرتمند برای وطن دوستان بوده است و در واقع قبل از اسلام دارای شهر و قلعه بوده است.

  •  منطقه شورچال گلوگاه

این منطقه از ابنیه مسکونی قرون اول و دوم اسلامی بوده و آثار باستانی فراوانی در دل تپه‌های آن جای گرفته‌اند که متأسفانه بخش قابل توجهی، توسط حفاران غیرمجاز، از دل خاک خارج شده و از موزه‌های خارجی، سر در آورده‌ است که نیازمند استقرار یگان حفاظت میراث فرهنگی است. زمینهای آن متعلق به ساکنان کوپچی محله گلوگاه بوده و در فاصله کمی از ساحل دریا قرار گرفته‌ است و مکانی سرسبز و بسیار دیدنی است که نیازمند سرمایه گذاری و توجه بیشتر است.

  •  امامزاده عباس

در حاشیه شمالی ورودی شرقی شهر ساری واقع شده و از نظر شیوه معماری، گنبد هرمی شکل و صندوق چوبی نفیس، یکی از بناهای معروف استان مازندران است. تاریخ ساخت آن ۸۹۷ هجری قمری است و سه امامزاده بنامهای عباس ؤ محمد و حسن در آن مدفون می‌باشند. این بنا در منطقه‌ای به نام ازادگله واقع شده است.

  •  قلعه لاجیم در سوادکوه

در جنوب شرقی زیراب در شرق جاده سواد کوه به قائمشهر در منطقه‌ای جنگلی و در کنار روستای لاجیم قرار دارد. این اثر معماری ارزشمند متعلق به قرن پنجم هجری است. آندره گدار باستان‌شناس فرانسوی که در سال ۱۹۳۳ میلادی به بازدید برج لاجیم آمده می‌نویسد: در داخل این حصار چند تل است که نشان می‌دهد این قلعه در واقع شهر مستحکمی است این محل که در قلب جنگل انبوه و دور هنگامه شهرها واقع شده‌است. مسلماً قرارگاه مهم یکی از سرکشان یا پناهگاه استوار یکی از پادشاهان مخلوع بوده‌است که به امید بازگشت وقت مساعد در آنجا بدور از آسیب خصم در امان می‌داشته‌ است. شخصیت مدفون در برج (کیا ابوالخوارس شهریار) از خاندان باوندیان بوده که در فاصله سقوط سلسله باوندیان اول و به قدرت رسیدن مجدد خاندان آل باوند پس از اشغال ناحیه آمل به دست قابوس و شمگیر به منطقه کوهستانی لاجیم پناه برده‌است.

  •  چشمه عمارت بهشهر

این بنا متعلق به دوره صفویه‌ است که در دو طبقه احداث گردیده و در حال حاضر طبقه همکف و جزری از طبقه دوم باقی مانده‌است در وسط عمارتِ همکف مظهر چشمه قرار دارد که آب آن از چهار سمت توسط جویهایی از داخل بنا به خارج آن سرازیر و وارد حوضها و جوی‌های اطراف آن گردیده و به‌وسیله نهرهای اصلی به خارج از باغ هدایت می‌شده‌ است .

  •  برج آرامگاهی امامزاده طاهر مطهر کجور

این بنای آرامگاهی واقع در روستای هزار خال بخش کجور در شهرستان نوشهر قرار دارد، بنایی است چهار ضلعی با کتیبه‌های آجری و تزئینات که در سال (۸۲۹) ه ق به دست ملک کیومرث بن بیستون استندار ساخته شده‌ است.

  • قلعه ملک بهمن لاریجان

این قلعه از قلعه‌های عظیم البرز است که در جاده هراز بخش لاریجان شهرستان آمل و مشرف به قریه شاهان دشت در ۷۵ کیلومتری جنوب آمل قرار دارد این قلعه متعلق به حکام پادوسبان است که در سال (۴۵ الی ۱۰۰۵) ه ق به رویان نور و کجور و رستمدار حکومت داشته‌اند بنای قلعه بر روی صخره‌ای حدود 220 متر بالاتر ازسطح اراضی شاهاندشت از لاشه سنگهای بزرگ و کوچک و ملات گچ ساخته شده که بصورت طبقه طبقه و شامل اتاقها و قسمت‌های مختلف ساختمانی است.

  • برج رسکت

برج زیبای رسکت در روستایی به همین نام، از دوران اسپهبدان مازندران که بر روی آن کتیبه‌ای به دو خط پهلوی و کوفی وجود دارد.

  • برج باوند

برج بسیار زیبای باوند از دوران آل باوند از اسپهبدان مازندران در روستای سرخ آباد سوادکوه قرار دارد. این برج شبیه مهره رخ در شطرنج است.

  • نقش شاه

تنها تصویر ناصرالدین شاه قاجار و درباریان او که بر دل سنگ حکاکی شده است در جاده هراز و در کنار تونل وانا و جاده باستانی زمان ساسانی قرار دارد.

  •  برج‌های آهودشت

این دو برج در روستای آهودشت چمستان نور قرار دارند. برج بزرگ مزار شاه بالوی زاهد آملی، استاد شیخ خلیفه مازندرانی، استاد شیخ حسن جوری است.

  • سایت موزه گوهر تپه

سایت موزه گوهر تپه در نزدیکی بهشهر قرار دارد. کهنترین ابزار ساخته شده از آهن در جهان در این مکان یافت شده است.

  •  لفورک

شهر باستانی لفورک در سواد کوه قرار دارد. در این شهر اسکلت‌هایی از انسان های دراز سر پیدا شده است.

  • آب گرم لاهیجان

روستای ییلاق و خوش‌ آب‌و‌هوای آب‌گرم در دامنه قله دماوند قرار دارد. جاده دسترسی به آن پس از طی 70 کیلومتر در مسیر توریستی هراز که شهر آمل را به تهران متصل می‌کند در محل گزنک توریستی هراز که شهر آمل را به تهارن متصل می‌کند در محل گزنک بخش لاریجان از راه اصلی جدا شده و به سمت غرب در مسیر کوهستانی و آسفالته ادامه یافته و پس از عبور از روستای ییلاقی گزانه به آبگرم می‌رسد.

  • آلاشْت

یکی از شهرهای شهرستان سوادکوه در استان مازندران و زادگاه رضاشاه پهلوی می‌باشد. نام آلاشت در زبان محلی به معنی آشیانه عقاب است. وجه تسمیه آن نیز احتمالا وجود عقابهای فراوان در کوه‌های بلند این منطقه است.

  • بابلسر

ساختمان سازمان مرکزی دانشگاه مازندران یکی از قدیمی‌ترین (و تا چند سال گذشته بلندترین) ساختمان‌های این شهر است که در زمان‌های گذشته به‌عنوان استراحتگاه تابستانی رضاشاه و همینطور محمدرضاشاه پهلوی مورد استفاده قرار می‌گرفته‌ است. رودخانه بابلرود از میان شهر بابلسر می‌گذرد. وجود این رودخانه یکی از دلایل جذابیت این شهر در بین شهرهای مازندران برای گردشگران و حتی خود مازندرانی‌ها است. چرا که هیچکدام از رودهای جاری در استان مازندران امکانات رفاهی مشابه بابلرود در بابلسر (مانند قایق‌های تفریحی و...) ندارند.

  • پارک جنگلی سیسنگان

این پارک که در ۲۷ کیلومتری جاده نوشهر به نور قرار دارد، از شمال به دریای کاسپین، از جنوب به سلسله جبال البرز، از غرب به روستای توسکاتک و از شرق به روستای صلاح الدین کلا محدود می‌شود. مساحت این پارک در حدود ۶۰۲ هکتار است و زیستگاه انواع گونه‌های درختی، درختچه‌ای خشبی و علفی و جانوری است در حال حاضر دو مدخل ورودی با پنج نگهبانی، یک اتاق اطلاعات، دو دستگاه واحد مسکونی، فروشگاه، پناهگاه بزرگ ، محوطه خور گشت (پیک نیک )، محوطه اردو (کمپینگ)، پارک کودک، ۱۳ دستگاه سرویس بهداشتی، سکوی آبخوری و ساختمان نمایشگاه دائمی منابع طبیعی در این پارک وجود دارد.

  • دشت ناز

منطقه‌ای در ۲۹ کیلومتری شمال شرق ساری است. پیش از انقلاب اسلامی ایران، این منطقه که جزء زمین‌های ماترک رضاشاه بود، توسط عبدالرضا پهلوی توسعه یافت و در آن فرودگاه، کشاورزی مکانیزه و پناهگاه حیات وحش احداث گردید این منطقه حدود ۵۵ هکتار وسعت دارد و زیستگاه یکی از نادرترین گونه‌های گوزن در جهان، یعنی گوزن زرد ایرانی است.

  • پل ورسک

این پل در زمان حکومت رضاشاه در ایران توسط آلمان‌ها و در طول جنگ جهانی دوم در شهرستان سوادکوه استان مازندران و به رهبری سرمهندس آلمانی خود یعنی دانیال ورسک ساخته شد. این پل راه ارتباطی راه آهن سراسری شمال جنوب بوده که با شگفتی تمام و با ابزار آلات بسیار ساده مانند دینامیت و دریل دستی ساخته شده بود و در ساخت آن از هیچ سازه فلزی استفاده نشده است. نام این پل و روستا و ایستگاه راه‌آهن نزدیک آن از نام مهندس بوهمی سازنده‌اش گرفته شده است. ورسک از شاهکارهای شرکت مهندسی دانمارکی کامپسکس به شمار می‌آید. این پل در دوران جنگ جهانی دوم پل پیروزی نامیده می‌شد. این پل در دره ورسک واقع در ۸۵ کیلومتری جنوب قائمشهر در محور سوادکوه قرار دارد و راه آهن سراسری تهران ـ شمال را به هم متصل می کند.

  • نمک‌آبرود

نمک‌آبرود شهرکی گردشگری و ویلایی در استان مازندران است. این شهرک دارای خط تله‌کابینی به نام تله‌کابین نمک‌آبرود است. شهرک نمک آبرود بین راه چالوس به تنکابن در ۱۲ کیلومتری چالوس قرار دارد.

شهرک جدید نمک آبرود که در دوازده کیلومتری غرب چالوس واقع شده قسمتی از اراضی منطقه را با وسعت تقریبی ۶۵۰ هکتار در بر می گیرد. حد شمالی این اراضی را دریای خزر و حد جنوبی آن را ارتفاعات مدوبن ( از ارتفاعات سلسله جبال البرز ) تشکیل داده است. وجود پارک های جنگلی بنفشه و شمشاد در قسمت شمالی این مجموعه با وسعت تقریبی ۲۰۰ هکتار مناظر بدیعی را در این قسمت از اراضی به وجود آورده است. ضمن آنکه در جنوب این اراضی دامنه کوه مدوبن به صورت جنگلی فشرده و با جاذبه های بصری فوق‌العاده واقع شده است.

  • جواهرده

یکی از روستاهای شهرستان رامسر در استان مازندران است. این روستا در فاصله‌ ۲۷ کیلومتری‌ رامسر در دهستان سخت‌سر و در ارتفاعات‌ ۲۰۰۰ متری‌ البرز قرار دارد. تنها راه‌ ارتباطی‌ جواهرده‌ به رامسر منتهی می‌شود و از راه کوهستان‌ با قزوین‌ نیز مرتبط‌ است‌.

علم‌کوه کلاردشت در استان مازندران

امکانات تفریحی استان مازندران

به جرات می‌توان گفت که در استان مازندران، همه نوع تفریحات سالم و جذابی وجود دارد که در ادامه به بعضی از این تفریحات اشاره می‌کنیم:

  •  ماهیگیری
  • اسب سواری
  • دوچرخه سواری
  • قایق سواری از نوع پدالی
  • قایق سواری از نوع موتوری (تندرو)
  • کوهنوردی
غذاهای مازندرانی

غذاهای استان مازندران

بیشتر غذاهای محلی این استان را غذاهای محلی و گیاهی تشکیل می‌دهد که در ادامه به چند غذای استان مازندران اشاره می‌کنیم که بعضی از غذاها با استان گیلان شباهت دارد:

لوبیا قاتق، میرزا قاسمی، لوه کباب، اشکنه، ترش تره، بادمجان کباب و ...

شهرستان‌های استان مازندران

  • آمل
  • بابل
  • بابلسر
  • بهشهر
  • جویبار
  • چالوس
  • کلاردشت
  • رامسر
  • ساری
  • سوادکوه
  • سوادکوه شمالی
  • سیمرغ
  • تنکابن
  • عباس آباد
  • فریدونکنار
  • قائم شهر
  • گلوگاه
  • محمودآباد
  • میان دورود
  • نکا
  • نوشهر
  • نور

گالری تصاویر استان مازندران

مرداب استان مازندران
زمین کشاورزی استان مازندران
جنگل‌های استان مازندران
بندر نوشهر استان مازندران
بابلسر استان مازندران
متل قو استان مازندران
 
نظر خود را درباره «معرفی استان مازندران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره معرفی استان مازندران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.