زمان مطالعه: 5 دقیقه
آیا پرداخت یارانه کمک به قشر ضعیف جامعه است؟

آیا پرداخت یارانه کمک به قشر ضعیف جامعه است؟

آیا پرداخت یارانه می‌تواند به خیل عظیمی از مردم که در پایین‌ترین سطح اقتصادی جامعه قرار گرفته‌اند، کمک کند یا باید آن را متوقف کرد؟

در این سال‌ها همه ما کلمه پرداخت یارانهرا بارها در طول شبانه‌روز شنیده‌ایم. قدمت این کلمه شاید به زمان‌هایی دورتر برگردد، اما در واقع از زمانی ورد زبانها گردید که به طور عینی وارد چرخه اقتصاد شد. تقریبا هر خانواده‌ای با این کلمه خاطرات تلخ و شیرین زیادی دارد. و شاید اگر بخواهیم به عقب برگردیم،بتوانیم بعضی از داستانهای زندگی خود را که به شکلی با این کلمه گره خورده، یادآور شویم.

اما براستی یارانه چیست؟ و آیا واریز پول از طریق دولت به حساب مردم، کمک به بهبود تعذیه آنهاست یا صرفا چاله دیگری در اقتصاد ایجاد خواهدکرد. اصلا چرا این کار به این شکل انجام می‌گیرد؟ آیا اشکال دیگری از یارانه نیز وجود دارد که تغذیه مردم کمتر مورد خسارت قرار بگیرد؟در این مقاله کوتاه شاید ما نتوانیم به طور مفصل به پاسخی برایتمام این سوالها دست یابیم، اما سعی خواهیم کرد تا از نگاهی متفاوت به این موضوع وارد شویم تا آن را راحت‌تر نظاره کنیم. توجه داشته باشید اگر مایل هستید بصورت تخصصی در رابطه با مقالات تغذیه مطالعه نمایید متوانید به سایت مگ ایرانز مراجعه نمایید .

پرداخت یارانه به چه معناست؟

پرداخت یارانه، همانطور که از نامش پیداست به معنای یاری رساندن است و البته اگر هم به شکل درستی انجام شود، این تعریف برایش مناسب خواهد بود. در واقع،دولت‌ها، برای کاهش هزینه تولید، مقداری از بهای تولیدی را در خدمت تولیدکنندگان قرار می‌دهند تا نظام مصرفی، به تعادلی نسبی برسد. اما این موضوع بازخوردهای فراوانی دارد و اگر به درستی اجرا نشود موجب رکود عجیبی در اقتصادخواهد گردید.

به تاریخچه تصویب یارانه در جامعهایران بازگردیم. زمانی که دولت احمدی‌نژاد، برای عادلانه ساختن سرانه مصرف، بهای حامل‌های انرژی، آب و نان را افزایش می‌دهد. باز هم اگر بخواهیم به ایده این کار نگاهیبیندازیم، به این نتیجه خواهیم رسید که این کار می‌توانست به یاری قشر ضعیف جامعهبیاید. اما این فقط نگاهی یکطرفه به مسئله یارانه است.به این معنا که فلسفه اصلی پرداخت یارانهکمکیدر جهت بهبود اوضاع زندگیاقشارجامعهبوده ولی این اندیشه در جوامع در حال توسعه مانند ایران، به راه‌هایی فرعی و اصطلاحا به کوچه پس کوچه‌هایی منتهی خواهد شد و وقتی کسی بخواهد ریشه آن را پیدا کند، باید خود را به کوچه علی چپ بزند و یا در کلاف سردرگم این مسئله ناپدید شود.

یارانه، فلسفه‌ای برای معالجه اقتصاد در ایران

یارانه در واقع به چندین صورت در نظام اقتصادی پرداخت می‌شود. در این بین اگر به قیمت‌ کالاهایی مانند نان و حامل‌های انرژی نگاهی بیندازیم، خواهیم دید که قیمت‌ها نسبت به زمان بعد از اجرای پرداخت یارانهیعنی آذر ماه سال 1389، به میزان قابل‌توجهیپایین بود. دولت وقت، برای معالجه اقتصاد ایران و یاری رساندن به طیف وسیعی از ایرانیان، به گفته خود، پولی را به حساب این قشر واریز کرد ولی در عوض قیمت‌ها را افزایش داد.

فلسفه تدوین یارانه

اما اشکال کار در پرداخت یارانه، از همان ابتدا هویدا گشت. قسمت اعظمی از قشر مرفه نیز خود را برای دریافت این مقدار پول، آماده کرده بودند. دولت تصمیم گرفت این افراد را شناسایی کند. بنابر سیاست‌هایی سعی کرد این قشر را متوجه این امر کند. اما گوش کسی بدهکار نبود. هیچ‌کسمیلی به چشم‌پوشی از این مقدار هرچند ناچیز پول را هم نداشت. کار از کار گذشته وقیمت‌ها افزایش یافته بود. در واقع میزان مصرف حامل‌های انرژی و نان، نه تنها کمتر نشده بود بلکه افزایش هم پیدا کرده بود.

در این میان دولت باید بودجه سالانه‌ای را بالاجبار به یارانه اختصاص می‌داد. دست‌های پشت پرده در این حین بیش از حد شدند. زیرا یارانه‌ها در واقع نقدینگی بی‌پایه‌ای بودند که اصطلاحا بر روی میز دولت قرار داشت و هر کسی اراده می‌کرد می‌توانست مقداری از آن را بردارد. این موضوع البته کاملا قابل پیش‌بینی بود و اقتصاددانان متعددی از پدیدار شدن رانت، به دولت وقت هشدار داده بودند.

در نتیجه،پرداخت یارانهکه برای حل مشکل تورم در کشور بنا شده بود، خود موجب افزایش روزافزون تورم در اقتصاد ایران گردید. دلیل آن را باید در الگوی مصرف حامل‌های انرژی و اقلام نفتی، قبل از ایجاد یارانه و بعد از آن جستجو کرد. یعنی اینکهایراد در الگوی مصرف این حامل‌ها بود و پرداخت نقدینگی در جهت بهبود آن، توسط دولت صورت پذیرفت. حال دولت باید در کنار پرداخت هزینه مقدار مصرف افزایش یافته انرژی، بودجه‌ای مازاد را هم به افرادی که آن الگوی مصرفی را ایجاد کرده‌اند، اختصاص دهد. برای مطالعه بیشتر می‌توانید به سایت مگ‌ایرانز مراجعه فرمایید.

هدف از یارانه کمک به قشر ضعیف جامعه است

اهداف ایجاد یارانه

یکی از اهداف مهم پرداخت یارانه، برقراری عدالت در جامعهبود. کاهش فاصله بین قشر مرفه و ضعیف. اما در راستای این طرح، بهره‌مندی طبقه مرفه از یارانه و به دنبال آن انباشتگی نقدینگی جامعه در بانک‌ها و وام‌گرفتن‌های میلیاردی به نام بهبود تولید کشور توسط این قشر، پیامدهای ناهنجاری را رقم زد. قسمت اعظمی از حساب‌های بانک‌ها که طبیعتا تحت پوشش بانک مرکزی فعالیت می‌کنند، را تحت تاثیر منفی قرار داد. بانک‌ها بدهکار شدند. دولت نیز برای افزایش نقدینگی و تامین بودجه برای یارانه به چاپ اسکناس روی آورد تا بتواند بدهی خود به بانک مرکزی را جبران کند. اما، این کار هم با چنان شتابزدگی بی‌حساب و کتابی انجام گرفت که منجر به دو رقمی شدن تورم یا بهتر بگوییم افزایش شدید آن شد.

حالا باید از دیدی دیگر به یارانه در جامعهنگاه کنیم. موضوعی که کمتر به آن اشاره شده است. در جوامعی که پرداختی‌ها مخصوصا به صورت نقدی از طریق دولت افزایش پیدا کند، باید به ایده آن،نه از لحاظ صرفا اقتصادی بلکه جامعهشناسانه نگاه کرد. پرداخت یارانه، به این معناست که من به شما پول می‌دهم و شما از هر جهت به من نیاز دارید. این فلسفه شاید در نگاه اول رد شود اما اگر دقیق‌تر نگاه کنیم، جوامع توتالیته برای به خدمت گرفتن مردم، فقط به آنها ایدئولوژی تزریق نمی‌کنند بلکه به صورتی ناخوداگاه به آنها می‌فهمانند که همه نان در دست ما قرار دارد و اگر کسی بخواهد به آن دست پیدا کند باید عضوی از ما باشد.

شکست خوردن ایده یارانه در اقتصاد

نیک می‌دانیم که روند پرداخت یارانهبا شکستی مهلک روبرو شده است و اگر این کار متوقف نشود، تورم در کشور سه رقمی خواهد شد و البته طبقه مرفه، با افزایش نقدینگی، ثروتمندتر. از آنجایی که تولید در کشور به شدت کاهش پیدا کرده است و در واقع عرضه و تقاضا به شکلی عجیب در جامعه منطبق شده، در نتیجه درصد زیادی از جامعه زیر خط فقر قرار خواهد گرفت.

استوارت میل می‌گوید: اقتصاد، بررسی فلسفه و ثروت از طریق فرمول تولید و توزیع در جامعهامکان‌پذیر است. بنابراین، ثروتی که به صورت نقدینگی بدون رسوخ در بحث تولید کشور، انباشته شود و یا بدون برنامه مشخصی، به حساب مردم واریز گردد، دولت را به مردم و مردم را به آرزوهایی که هرگز به آن دست نخواهند یافت،بدهکار خواهد کرد. اگر به دنبال مقالاتی در حوزهاقتصاد و جامعه هستید به سایت مگ‌ایرانز مراجعه کنید تا مطالب متنوعی را که تدوین شده در دسترس شما قرار بگیرد.

ایجاد تورم در جامعه

مقاله های مرتبط با تغذیه :

در صورتی که در خود میبینید باید در باب مهم ترین موضوع زندگی خود ، یعنی علم تغذیه بروز باشید ،  میتوانید به سایت های مختلفی مراجعه نمایید . البته باید توجه داشته باشیم روزانه مقالات مختلفی در این زمینه نوشته و منتشر می شود . ولی مسئله این هست که این مقالات چقدر مبنای علمی دارند .یکی از سایت های معتبر در این زمینه سایت مگر ایرانز https://magirans.com می باشد که میتوانید با خیال راحت مطالعه نمایید .

نظر خود را درباره «آیا پرداخت یارانه کمک به قشر ضعیف جامعه است؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آیا پرداخت یارانه کمک به قشر ضعیف جامعه است؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.