زمان مطالعه: 1 دقیقه
 آلبرتو تومبا

 آلبرتو تومبا

یکی از ستارگان ایتالیا در تاریخ رقابتهای المپیک زمستانی، آلبرتو تومبا ملقب به بمب است.

 آلبرتو تومبا، اسكی‌باز ایتالیایی كه در 19 دسامبر 1966 در سن لازارو دی ساونا  متولد شده است، با درخشش بی‌نظیر خود در مسابقات جهانی و المپیك به بمب lo bomba ملقب شد.

تومبا اولین المپیك زندگی خود را در سال 1988 و در المپیك كالگاری (كانادا) تجربه كرد. بمب ایتالیایی شروعی درخشان داشت و موفق شد هم در بخش مارپیچ بزرگ و هم در بخش مارپیچ كوچك قهرمان المپیك شود. چهار سال بعد و در المپیك آلبرت ویل او باز هم قهرمان مارپیچ بزرگ شد و تبدیل به اولین اسكی‌باز آلپاین شد كه در تاریخ بازی‌های المپیك زمستانی، صاحب دو طلا در یك مسابقه شده است.

تومبا در مارپیچ كوچك هم نقره گرفت و برای حضور در سومین المپیك، دو سال انتظار كشید. سال 1994 سال خوبی برای بمب ایتالیایی نبود. او در آغاز مسابقه و در حال گذشتن از دروازه‌های اسكی، یك دروازه را از دست داد و همین امر سبب شد تا از مسابقه مارپیچ بزرگ كنار رود. چهار سال بعد نیز او در مارپیچ كوچك شركت كرد و پس از اولین دور، خود را در مكان دوازدهم دید! اما در دور بعد درخششی عجیب از خود نشان داد و خود را تا مقام دوم و مدال نقره ارتقاء داد! با این مدال، او اولین اسكی باز آلپاین شد كه در سه المپیك مختلف مدال گرفته است. همچنین او تنها مرد در اسكی آلپاین است كه صاحب 5 مدال از المپیك شده است.

 وی در مسابقات جهانی نیز درخشان ظاهر شد و علاوه بر دو طلای سال 1996، صاحب دو برنز از مسابقات جهانی 1987 و 1997 نیز شد. به پاس این افتخارات، او در آوریل سال 2000 از طرف كمیته بین‌المللی المپیك، به عضویت این كمیته نائل آمد.

پس از بازنشستگی از مسابقات، تومبا در برنامه های تلویزیونی ایتالیا ظاهر شد و در سال 2000 اولین نقش آفرینی خود را در فیلم جنایی Alex l'ariete به کارگردانی دامیانو دامیان انجام داد. با این حال، این فیلم با موفقیت کمی روبرو شد و منتقدان به اتفاق آرا فیلم مورد را مورد نقد قرار دادند.

چندی بعد و در مراسم افتتاحیه المپیک زمستانی 2006 در تورینو، تومبا مشعل المپیک را به استادیوم آورد و آن را به مدال‌آوران طلای 10×4 کیلومتر مردان از بازی‌های المپیک زمستانی 1994 در لیل هامر (دی زولت، آلبارلو، وانزتا، فاونر) اعطا کرد تا آذرگاه بازیها را برافروزند.

این روزها و در شرایطی که تومبا از دنیای ورزش دور شده است، می‌گوید که علاقه زیادی به خوابیدن دارد! همین طور به کارواش‌های خودکار. البته ترجیح می دهد شبها به این کارواش ها برود که هم بخوابد هم نیاز به انتظار در صف نباشد!

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره « آلبرتو تومبا» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره  آلبرتو تومبا فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.