زمان مطالعه: 4 دقیقه
بیوگرافی داود نصیری

بیوگرافی داود نصیری

داود نصیری به عنوان داور رشته های مختلف، رئیس فدراسیون و نویسنده و مترجم کتابهای ورزشی در تاریخ ورزش ایران ماندگار شده است.

در تاریخ داوری کره جنوبی مقابل اسرائیل و هند .

نامهای ماندگار جام ملت های آسیا ؛ داود نصیری ، اولین داور اسطوره ای فوتبال ایران

 داود نصیری در کنار داود غرانوش( وسط) خبرنگار اسبق کیهان ورزشی

نصیری که بود؟

داود نصیری در 14 تیرماه 1300 از خانواده‌ای سمنانی در تهران متولد شد . در خانواده‌ای فرهیخته که با امثال ملک‌الشعرای بهار ، مجدالدوله و... نشست و برخاست داشتند. انتخاب‌الممالک پدر نصیری شاعر بود ، دستخط خوبی داشت و زبان فرانسه را به خوبی می‌دانست . داود 9 خواهر و برادر تنی و ناتنی داشت و در هفت سالگی وارد دبستان اشرف در میدان بهارستان و روبه‌روی مسجد سپهسالار شد. او در سال 1312 وارد دبستان ترغیب شد و با پایان دوران شش ساله دبستان، سیکل اول را در دبیرستان علمیه گذراند. در سال 1317 و با پایان سیکل اول وارد دانشسرای مقدماتی شد و در سال 1319 با کسب رتبه اول این دانشسرا موفق شد مدرک دیپلم خود را در رشته تربیت بدنی دریافت کند .

عشقی که هرگز پایان نیافت!

داود نصیری به دو دلیل ظاهراً ساده عاشق ورزش شد . دلایلی که می‌تواند سرنوشت بسیاری را تغییر دهد : یک مجله ورزشی و یک شخص تأثیرگذار و علاقه‌مند به ورزش . در آن روزها در پشت مسجد سپهسالار یک زمین بزرگ بود که محل همیشگی فوتبال جوانان و نوجوانان شده بود و بزرگانی چون عبدالله سعیدایی ، ناصر انشاء ، حسن قاسمی و ... و تیمهایی چون طوفان و کوهستان در آن به تمرین می‌پرداختند . داود حدوداً 10 سال داشت که در این زمین‌ها به بازی پرداخت و بعدها که وارد دبیرستان شد، مشاهده کرد که محسن حداد مدیر دبیرستان علمیه پس از تعطیل شدن مدرسه، در دبیرستان مانده و با دانش‌آموزان به والیبال می‌پردازد. حداد همان شخص تأثیرگذاری بود که مسیر زندگی نصیری را تغییر داد . او همزمان در سه تیم فوتبال، والیبال و بسکتبال دانشسرای مقدماتی حضور داشت و در هر سه می‌درخشید .

davoud-nasiri
در کنار استنلی راس رئیس فیفا

ادیب ورزش ایران

روی آوردن داود به ورزش موجب ناراحتی پدر شده بود. در روزگاری که ورزش چندان آیین پسندیده‌ای محسوب نمی‌شد، فرزند خانواده‌ای ادیب به ورزش روی آورده بود. اما داود به پدر قول داد که روزی ادیب ورزش و ورزشکاران شود. چنین نیز شد و نصیری در زندگی درخشان خود ، بیش از 50 کتاب و مقاله درباره تربیت بدنی و ورزش تألیف و ترجمه کرد . کتابهای او و سالهای چاپ این کتاب‌ها از این قرار بود :

توپ بازی در آب ( 1325 ) ، مقررات خاص وزنه‌برداری ( 1325 ) ، صد بازی دبستانی ( 1329 ) ، خودآموز شنا و شیرجه ( 1333 ) ، نجات غریق ( 1334 ) ، مهارت‌های مقدماتی فوتبال ( 1335 ) ، وزنه‌برداری ( 1336 ) ، رموز و روش بازی فوتبال ( 1338 ) ، راهنمای داوران فوتبال ( 1339 ) ، داوری ( 1340 ) ، چگونه می‌توانید داور فوتبال شوید ( 1341 ) ، سؤال و جواب درباره قوانین فوتبال ( 1340 ) ، مهارت‌های فوتبال ( 1340 ) ، راهنمای غریق نجات ( 1340 ) ، راهنمای تربیت‌بدنی سپاه دانش ( 1346 ) ، راهنمای تربیت‌بدنی روستایی ( 1346 ) ، چه بخوریم و چه بیاشامیم ( 1347 ) ، تمرین‌های فوتبال ( 1347 ) ، بهداشت ورزشکاران ( 1349 ) ، دانستنی‌هایی برای تماشاچیان ( 1349 ) ، اساسنامه و آیین‌نامه کمیته داوران ایران ( 1359 ) ، اصول تدریس و روش مربیگری ( 1361 ) ، راهنمای داوران آسیا ( 1362 ) ، روانشناسی داوری ( 1363 ) ، قوانین فوتبال سالنی ( 1371 ) ، آخرین سؤال و جواب بورد بین‌المللی ( 1373 ) ، خودتان شنا یاد بگیرید ( 1377 ) و ...

تحصیل در فرانسه و حیرت فرانسوی‌ها از نصیری

نصیری پس از اخذ دیپلم ، معلم تربیت‌بدنی دبیرستان شرف شد و پس از یک سال تدریس در دبیرستان دارالفنون را آغاز کرد. او همچنین دوره تکمیلی تربیت بدنی را پشت سر گذاشت و مدرک دبیری را از دانشسرای عالی گرفت . نصیری در سال 1325 با گرفتن بورس تحصیلی عازم فرانسه شد و در مدرسه انستیتو ناسینال دو اسپور ادامه تحصیل داد . در آن روزها اکثر اردوهای آماده‌سازی تیم ملی فرانسه در آن جا تشکیل می‌شد. حتی یکی از استادان نصیری معاون وزارت ورزش فرانسه بود و او بود که گواهی فارغ‌التحصیلان را تأیید می‌کرد. حضور نصیری در تمام اردوها برای او و همکارانش اسباب حیرت را فراهم کرده بود و آنها نمی‌دانستند جوان بلندقامت ایرانی به چه علت در تمام اردوها حاضر است؟ دلیل این امر مشخص بود: نصیری به پدرش قول داده بود که روزی ادیب ورزشکاران شود و می‌خواست بیشتر بیاموزد. هرچه بیشتر بهتر! داود در بازگشت به ایران در شمار اولین استادانی بود که در دوره تکمیلی دانشسرای تربیت بدنی تدریس می‌کرد .

نامهای ماندگار جام ملت های آسیا ؛ داود نصیری ، اولین داور اسطوره ای فوتبال ایران
داوری داود نصیری در دربی 

هشت عضو تیم ملی شاگرد نصیری بودند!

از افتخارات ماندگار نصیری حضور 8 شاگرد او در تیم ملی بسکتبال ایران بود که در سال 1948 عازم المپیک لندن شدند. حضور هشت شاگرد در بین 12 عضو تیم ملی یعنی این که دوسوم شاگردان نصیری به تیم ملی و المپیک رسیدند!

davoud-nasiri
davoud-nasiri

رابطه‌ای جاودان با ورزشهای آبی

اولین حضور نصیری در مسابقات شنا و شیرجه قهرمانی کشور به سال 1317 بازمی‌گردد و کسب عنوان چهارم شنای قورباغه . در سال 1319 استخر قهرمانی امجدیه افتتاح شد و نصیری علاوه بر مدیریت این استخر ، مربی شنا ، شیرجه و واترپلو نیز بود! او که می‌دید در جنوب شهر استعدادهای بی‌بضاعت زیادی وجود دارند، به جنوب شهر می‌رفت و آنها را به امجدیه می‌آورد تا قهرمانان آینده را بسازد. نصیری اولین داور بین‌المللی ایران در رشته واترپلو بود و از سال 1332 نایب رئیس فدراسیون شنا شد . او در سال 1353 رئیس فدراسیون نجات غریق شد و از دهه 70 که این فدراسیون مجدداً شروع به کار کرد، دو دهه را به عنوان مشاور فدراسیون خدمت کرد . وی تا آخرین روزهای زندگی خود در سال 92 همچنان عاشقانه در این فدراسیون به فعالیت ادامه داد . روحش شاد ...   اختصاصی آسمونی 

نظر خود را درباره «بیوگرافی داود نصیری» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی داود نصیری فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.