زمان مطالعه: 2 دقیقه
آشنایی با رشته پرش با اسب

آشنایی با رشته پرش با اسب

مسابقه پرش با اسب، رقابتی است كه طی آن سواركار باید در محوطه‌ای محصور از روی موانع مشخص بپرد و با كمترین خطا مسیر را به پایان رساند.

ورزشكارانی در این رشته امكان موفقیت پیدا می‌كنند كه علاوه بر مهارت در سواركاری، صاحب اسبی با توانایی بالا و فرمان‌برداری كافی از سواركارشان باشند.

در مسابقه پرش با اسب رقابت‌های جهانی و المپیك، اسب‌ها دست كم 8 ساله و در سایر مسابقات بین‌المللی، 6 سال‌اند.

محوطه محصوری كه مسابقه در آن برگزار می‌شود، «مانژ» نام دارد. قبل از مسابقه، سواركاران تنها یك بار حق دارند كه وارد مانژ شوند و مسیر رقابت را بررسی كنند امّا در رقابت‌هایی كه در دو راند برگزار میشوند، هر یك از راندها، قوانین خاص خود را دارند. سواركاران قبل از شروع راند دوم نیز می‌توانند وارد مانژ شوند. ورود سواركاران برای بازدید، توسط هیئت داوران و با تابلوی «میدان باز است» و با بلندگو به تماشاگران اعلام می‌گردد.

 

نحوه برگزاری مسابقه

در پرش با اسب، سواركاران می‌كوشند كه بدون خطا و در كمترین زمان ممكن، مسیر 500 متری مسابقه را طی كنند. در طول مسیر، 15 مانع قرار داده می‌شود كه اسب باید به ترتیب شماره از روی همه آن‌ها بپرد و مسیر مسابقه را در 86 ثانیه طی کند؛ در غیر این‌صورت، به ازای هر ثانیه، یك خطای زمانی به سواركار و اسب تعلّق می‌گیرد. اگر پای اسب به مانع برخورد كند و آن را بیندازد، 4 خطا به حساب ورزشكار منظور می‌شود.

در صورتی‌كه اسب از پریدن خودداری كند، چهار خطا به حساب اسب منظور می‌شود و فرصت دیگری برای پرش از آن مانع به او داده می‌شود اما اگر باز هم از پرش امتناع كند، از مسابقه اخراج خواهد شد. معمولاً مسابقات پرش در دو راند و مطابق دو جدول جداگانه برگزار می‌شوند.

در روز نخست، رقابت‌ها مطابق جدول ‌c (جدول سرعت) برگزار می‌شود. طبق این جدول، مسیر باید در دو دقیقه به پایان برسد و درصورتی‌كه ورزشكار زمانی بیشتر از 120 ثانیه بر جای نهد، در ازای هر ثانیه یك خطا به خطاهای او اضافه می‌شود. اگر مانعی نیز در اثر اصابت پای اسب به زمین بیفتد، چهار ثانیه به زمان ورزشكار افزوده خواهد شد.

در راند دوم، مسابقات مطابق جدول A برگزار می‌شوند. مجموع زمان‌ها و خطاهای ورزشكاران در دو جدول محاسبه می‌گردد و قهرمان مسابقه نیز تعیین می‌شود.

درصورتی‌كه مسابقات در یك روز برگزار شود، نحوه قرار گرفتن موانع در مسیر تغییری نخواهد كرد امّا اگر مسابقات در دو روز برگزار شوند، می‌توان طراحی مسیر را تغییر داد و موانع را در نقاطی متفاوت با مسیر اولیه گذاشت. با توجه به سختی كار سواركار، در صورت عبور او از مانع بدون خطا، موزیك مخصوصی نواخته خواهد شد.

سواركاری تنها ورزش دنیاست كه در آن، گروهی ورزشكار از سراسر دنیا می‌توانند با هم مسابقه بدهند؛ بدون آنكه نیاز داشته باشند به محلّی خاص سفر كنند! به این نوع رقابت‌ها «رقابت از راه دور» می‌گویند. سختی حمل‌و نقل اسب‌ها سبب شده است تا فدراسیون جهانی اسب‌سواری، این مسابقات را طراحی كند. در این رقابت‌ها، سواركاران در تاریخی معین در كشور خود در مسابقه پرش با اسب شركت می‌كنند. نتایج این رقابت‌ها به فدراسیون جهانی ارسال می‌گردد تا برنده مسابقه مشخص شود. تمام كشورهای شركت‌كننده در این مسابقه باید، قوانین اعلام شده از طرف فدراسیون بین‌المللی اسب‌سواری را رعایت كنند تا مسابقه در نقاط مختلف دنیا به یك شكل برگزار شود. «رقابت‌های از راه دور» معمولاً برای گروه‌های سنّی جوان و نوجوان برگزار می‌گردند.

نظر خود را درباره «آشنایی با رشته پرش با اسب» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با رشته پرش با اسب فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.