زمان مطالعه: 3 دقیقه
آشنایی با رشته ورزشی فوت گلف

آشنایی با رشته ورزشی فوت گلف

ورزش جدید «فوت گلف» به همه امكان می‌دهد تا حرفه‌ای‌گری و سرگرمی را با هم تركیب كنند.

آفتابی خنك و دلپذیر برای توصیف شهر ساحلی و زیبای برلینگتون واقع در شمال شرقی انگلستان، معمولاً از چنین صفاتی استفاده می‌كنند. این شهر در محل تلاقی تپه‌های یوركشایر با دریای شمال قرار دارد و از مدت‌ها قبل، مقصد توریست‌ها و گردشگران داخلی بوده است. اما اكنون این شهر در عالم فوتبال نیز شناخته شده است. اما به چه صورت؟

همه می‌دانند كه بسیاری از فوتبالیست‌ها دوست دارند در اوقات فراغت خود به بازی گلف بپردازند. برلینگتون میزبان اولین دوره رقابت‌های فوت‌گلف بریتانیا بوده است. مایك‌اُـ كانر  برگزاركننده این رقابت‌ها و رئیس انجمن «فوت‌گلف» بریتانیا این ورزش را بدین شكل معرفی می‌كند.

 

 

همان طور كه از اسمش پیداست، این ورزش بسیار ساده است. در زمین گلف بازی می‌شود و از قوانین بازی گلف، تبعیت می‌كند؛ هدف بازی این است كه توپ با كمترین تعداد ضربه از ابتدای زمین به انتهای زمین برود ولی به جای چوب و توپ گلف، یك توپ فوتبال سایز 5 را به داخل سوراخ‌های 50 سانتی‌متری شوت می‌كنیم.

 

 

منشاء شكل‌گیری فوت‌گلف نامشخص است ولی این فعالیت تفریحی در كشور هلند به یك ورزش رسمی تبدیل شده است. هلندی‌ها در سال 2009 مجموعه قوانینی استاندارد برای این ورزش وضع می‌كنند. مایك این ورزش را ورزشی درآمدزا برای زمین‌های گلف می‌داند:

 

زمین‌های گلفی كه تصمیم می‌گیرید به فوت‌گلف، روی خوش نشان بدهند، مشتری‌هایی بیشتر و در نتیجه، درآمدهای جانبی بیشتری به دست می‌آورند. هم از محل بازی كردن فوت‌گلف و حق اجاره زمینی كه از بازیكنان می‌گیرند و هم از محل درآمدهای جانبی كه نتیجه حضور بیشتر مردم در زمین‌های گلف به دست می‌آید.

 

سوراخ‌های فوت گلف در قسمت‌هایی از زمین حفر می‌‌شود كه برای گلف مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. به این ترتیب زمین چمن آسیب نمی‌بیند.

Two-for-one FootGolf at Heart of America Golf Course for SPR fans |  Sporting Kansas City

فدراسیون بین‌المللی فوت‌گلف در سال 2012  تأسیس شد و در حال حاضر 14 كشور را به عضویت خود پذیرفته است. امّا سرعت رشد فوت گلف بسیار بالاست و فدراسیون بین‌المللی امیدوار است كه به زودی تعداد اعضا تا 24  نیز برسد. در رقابت‌های open  بریتانیا، بازیكنانی از آرژانتین، ایتالیا، مجارستان و هلند در كنار فوت‌گلف‌بازان میزبان رقابت دارند. برنده این رقابت‌‌ها نیز جایزه‌ای 1000  پوندی كسب كرد.

«آرین د بورز » هلندی می گوید:

 

این ورزش، كاملاً دوستانه است و اصل ماجرا كنترل توپ است. در این تماس خبری از تماس‌های فیزیكی فوتبال نیست و این برای كسی كه 40  سال از عمرش می‌گذرد، خبر خوبی است. زمانی كه جوان‌تر بودم، عاشق این بودم كه یك توپ بردارم و آن را به این طرف و آن طرف شوت كنم. حالا هم دارم همان كار را انجام می‌دهم.

 

نكته كلیدی برای یك فوت گلف‌باز، ایجاد هماهنگی بین قدرت و دقت ضربات است و دقیقاً مثل گلف، دقت در ضربات كوتاه، فوق‌العاده دارای اهمیت است. یولیان بابل julian Babel دربارۀ تكنیك‌های مورد نیاز بازیكنان این رشته می‌گوید:

 

یك فوت گلف باز خوب، باید تكنیك خوبی داشته باشد. مهم نیست كه توپ را با آخرین قدرت، شوت كنیم. انسان باید بتواند انواع و اقسام ضربات را به توپ بزند، به توپ كات بدهد و ضربات بلند و مستقیم بزند با این كه به صورت چیپ ضربه بزند. بله! لازمه خبره شدن در این ورزش داشتن مهارت‌های متنوع است.

 

قهرمان ملّی هلند سیمون وتزل در رقابت‌های open بریتانیا تمام این مهارت‌‌ها را به نمایش گذاشت و در سال 2013 و در دور اول با كسب 62  امتیاز، صدرنشین شد. او در پایان دور اول گفت:

 

من بسیار محتاط كار می‌كنم و سعی می‌كنم اشتباهات كمی داشته باشم. تا این جا خوب كار كرده‌ام و می‌خواهم همچنان پیشتاز باشم.

 

دور دوم و پایانی این رقابت‌‌ها در هوایی برگزار شد كه زمین گلف لینگس به آن مشهور است: آب و هوایی كه باعث می‌شد بهترین شركت‌كنندگان، خودشان را نشان دهند. باران شدید، بسیاری از بازیكنان را دچار مشكل كرده بود. امّا سیمون وتزل با وجود شرایط دشوار مسابقه، هیچ مشكلی نداشت. رویكرد محتاطانه او در نهایت مثمر ثمر واقع شد و وتزل از سایرین پیشی گرفت. او در نهایت قهرمان شد و نخستین عنوان قهرمانی مسابقات open بریتانیا را از آن خود كرد. با وجود آب و هوای بارانی، تمام شركت‌كنندگان معتقد بودند كه مسابقه به شكلی موفقیت‌آمیز برگزار شد.  بابل در خاتمه از رویای بزرگ فوت گلف بازان، چنین می‌گوید:

 

مردم زمانی كه برای اولین بار با فوت گلف آشنا می‌شوند، فكر می‌كنند شوخی است. اما این ورزش برای ما كاملاً جدی است. كسی چه می‌داند؟ حتی شاید روزی برسد كه فوت گلف، المپیكی شود. این، بزرگ‌ترین رویای ماست و تا رسیدن به آن روز، راه درازی در پیش داریم. فعلاً باید رشد و توسعه این بازی ادامه داشته باشد تا بتوانیم بازیكنان زیادی را جذب كنیم.

 

شاید رویای المپیك، رویای دور و درازی باشد امّا اگر علاقه مردم به این ورزش و محبوبیت آن، به همین ترتیب ادامه پیدا كند، می‌شود با اطمینان گفت كه در آینده‌ای نزدیك، از فوت گلف بیشتر خواهیم شنید.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «آشنایی با رشته ورزشی فوت گلف» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با رشته ورزشی فوت گلف فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.