زمان مطالعه: 3 دقیقه
آشنایی با رشته فوتبال سه تیمه؛ آشفتگی سازمان‌یافته

آشنایی با رشته فوتبال سه تیمه؛ آشفتگی سازمان‌یافته

در روش معمول فوتبال، دو تیم در زمینی با دو دروازه بازی می‌كنند. اما این روش ساده برای یك متفكر دانماركی به نام آسكریورن بیش از حد، ملال‌آور بود.

به همین دلیل، او تصمیم گرفت قوانین سنتی را تغییر داده و در اوایل دهه شصت میلادی، فوتبال را از حالت مرسوم خارج كرد. جف آندروز در این باره می‌گوید:

 

آسكریورن كه یك فیلسوف موقعیت‌گرای دانماركی بود، اعتقاد داشت كه جامعه كاپیتالیستی مدرن، به دو نبرد طبقاتی تقسیم شده است. یورن می‌خواست این وضعیت را به سهم خودش، تغییردهد و یا دست كم، اصول سیستم را به چالش بكشد. یكی از راههای به چالش كشیدن سیستم، استفاده از فوتبال بود. به نظر من، فوتبال سه تیمه به افراد كمك می‌كند تا نسبت به بازی مرسوم فوتبال، وجود خودشان را آزادتر و به شكلی خودانگیخته ابراز نمایند. وقتی قوانین را عوض می‌كنیم و وقتی با سه دروازه و در زمینی شش ضلعی، بازی می‌كنیم، به افراد امكان می‌دهیم تا وجود خودشان را بهتر ابراز نمایند. بنابراین آشفتگی و هرج و مرج همیشه جزئی از فوتبال سه نفره خواهد بود.

 

جف‌آندروز سرمربی تیمی به نام فوتبال فلسفه است كه از سال 2010 به بازی در فوتبال سه تیمه مشغول است. اما این نوع فوتبال، چه ساز وكاری دارد؟

به جای زمین مستطیل شكل كه به دو نیمه تقسیم می‌شود، زمین این نوع فوتبال به شكل شش ضلعی است و سه دروازه دارد. سه تیم كه هر كدام از پنج بازیكن تشكیل شده‌اند، وارد زمین می‌شوند و بازیكنان می‌توانند به دفعات تعویض شوند. مسابقه در سه وقت 20 دقیقه‌ای انجام می‌شود و دروازه‌های تیمها به صورت چرخشی عوض می‌شود. در این بازی نه از آفساید خبری است و نه از پنالتی و پرتاب اوت. این بازی را به عنوان آشفتگی سازمان‌یافته توصیف كرده‌اند. بنابراین داشتن تفكر تاكتیكی در آن، بسیار مشكل است اما وقتی از تاكتیك خبری نیست، فلسفه به میدان می‌آید تا جای خالی تاكتیك را پر كند. مارك دایسون بازیكن این رقابت می‌گوید:

 

این بازی بسیار هیجان‌انگیز است و از دیدگاه نظریه‌ بازی پتانسیل بسیار بالایی دارد. اگر می‌خواهید بدانید كه بازی كردن در فوتبال سه تیمه، چه حس و حالی دارد تصور كنید كه فوتبال با شطرنج و بریج تركیب شود.

 

با این كه این مفهوم بیش از نیم قرن پیش، تعریف شد اما اولین بازی فوتبال سه تیمه در ژانویه 1994 و در گلاسكو (اسكاتلند) برگزار شد. دو سال پیش نیز مارك دایسون، لیگ سه تیمه دپتفورد (Deptford) را در جنوب لندن، پایه‌گذاری كرد. دایسون یكی از كسانی بود كه 20 سال پیش، در نخستین بازی فوتبال سه تیمه پا به توپ شد. او درباره آن روزها می‌گوید:

 

وقتی در دهه 90 در گلاسكو بودم، در بعضی برنامه‌های گروهی به نام كارگاه معماری غیرخطی و هنر اجرای الهام گرفته از فلسفه موقعیت‌گرا شركت می‌كردم؛ آن موقع به ایده‌های جنبش موقعیت‌گرا علاقه‌مند شدم. یورن زمانی كه فوتبال سه تیمه را ابداع می‌كند، عضو انترناسیونال موقعیت‌گرا بود و ما كه می‌خواستیم هر چیز موقعیت‌گرا را امتحان كنیم، پیش خودمان گفتیم: چرا كه نه؟ بد نیست كه این بازی را هم امتحان كنیم. در واقع می‌خواستیم ببینیم كه فرضیه یورن درباره اتفاقاتی كه در این بازی می‌افتد، واقعیت دارد یا خیر؟ بنابراین، كارمان نوعی تجربه بود و فوتبال سه تیمه تجربه‌ای است كه همچنان در جریان است و ادامه دارد.

 

دو دهه پس از برگزاری نخستین بازی رسمی، فوتبال سه تیمه هنوز قوانین ثابتی ندارد و تنها از تعداد معدودی اصل اساسی، پیروی می‌شود. برنده تیمی است كه گلهای كمتری دریافت كرده باشد و نه تیمی كه گلهای بیشتری زده باشد. بنابراین بازیكنان در این بازی باید به صورت موقتی با یكی از تیمهای رقیب، علیه تیم سوم متحد شوند. بازیكنان باید به سرعت، نقاط قوت و ضعف حریفان را بشناسند. آندروز این مسابقه را وسیله‌ای برای بازگرداندن لذت به فوتبال می‌داند:

 

ما از محبوبیت این بازی در ایام اخیر، غافلگیر شدیم زیرا فكر می‌كردیم كه از ما انتقاد خواهد شد و خیلی‌ها ما را مسخره خواهند كرد. ولی واقعیت این است كه بسیاری به این بازی علاقه‌مند شدند. به نظرم مردم دوست دارند گاهی اوقات، شكلی دیگر از فوتبال متداول را ببیند. لذت ساده بازی فوتبال، چنان در هیاهوی پول و تجارت گم شده كه امیدی به آینده فوتبال نیست. اما فوتبال سه تیمه، این لذت ساده را مجدداً به عالم فوتبال، باز می‌گرداند.

 

لیگ  دپتفورد كه بازی‌هایش در اولین یكشنبه هرماه برگزار می‌شود، با توجه به محبوبیت رو به افزایش فوتبال سه تیمه، به لیگی شش تیمی مبدل شده است. فوتبال سه تیمه در كشورهای دیگر اروپایی نیز انجام می‌شود و این احتمال وجود دارد كه در آینده، هواداران بیشتری به دست آورد. دایسون خبری مهم درباره بین‌المللی شدن این رشته نیز دارد:

 

این بازی با چنان سرعتی در حال توسعه است كه در ماه ژوئن امسال، اولین جام جهانی فوتبال سه تیمه در دانمارك برگزار خواهد شد. رقابت‌ها در شهر سیركبورگبرگزار می‌شود. شهری كه میزبان موزه یورن هم هست. تیمی از این شهر و همین طور، تیمهایی از سراسر اروپا از تركیه گرفته تا آلمان، ایتالیا، اسپانیا و انگلستان، كلمبیا و مالزی در این مسابقات شركت خواهند كرد. حتی امكان حضور تیمی از استرالیا نیز در رقابت‌ها وجود دارد.

 

برزیل را فرموش كنید! شاید آینده فوتبال، شش ضلعی باشد!

 

 

نظر خود را درباره «آشنایی با رشته فوتبال سه تیمه؛ آشفتگی سازمان‌یافته» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با رشته فوتبال سه تیمه؛ آشفتگی سازمان‌یافته فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.