زمان مطالعه: 2 دقیقه
آشنایی با بورد بین المللی فوتبال (IFAB)

آشنایی با بورد بین المللی فوتبال (IFAB)

آیا می دانید که تغییر قوانین فوتبال و تصویب قوانین جدید، مساله ای خارج از اختیارات فیفا و بر عهده بورد بین المللی فوتبال است؟

مهدی زارعی- بورد بین المللی فوتبال نهادی متشکل از نمایندگان هر یک از اتحادیه های فوتبال بریتانیا است. پیشگامان بازی فوتبال که نخستین قوانین فوتبال توسط آنها تدوین شد، عبارت اند از: اتحادیه فوتبال انگلیس (FA)، اتحادیه فوتبال اسکاتلند (SFA)، اتحادیه فوتبال ولز (FAW)  و اتحادیه فوتبال ایرلند شمالی (IFA). فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) که نهاد بین المللی حاکم بر فوتبال است در تدوین قوانین، قدرتی بیش از این چهار اتحادیه ندارد. زیرا در بورد بین المللی فوتبال، هر انجمن بریتانیا یک رای و فیفا چهار رای دارد.

 

 

اما این بورد از چه زمانی کار خود را آغاز کرد و به اصلی ترین نهاد قانونگذاری فوتبال بدل شد؟

قوانین فوتبال به میزان زیادی تا اوایل دهه 1880 استاندارد شده بود، با این حال هنوز چهار اتحادیه فوتبال بریتانیا قوانینی متفاوت از یکدیگر داشتند. این تفاوت ها، برگزاری بازی های بین المللی را با مشکل مواجه کرد. به همین خاطر، زمانی که بازی بین تیمهای بریتانیایی برگزار می شد، از قوانین اتحادیه ملی تیم میزبان استفاده می شد. هر چند این راه حل قابل اجرا بود، اما چندان ایده آل به نظر نمی رسید. برای رفع این مشکل، اتحادیه‌های فوتبال انگلستان، ولز، اسکاتلند و ایرلند در کنفرانس بین‌المللی فوتبال در 6 دسامبر 1882 در منچستر گرد هم آمدند تا مجموعه‌ای از قوانین مشترک را تعیین کنند تا آن قوانین را برای مسابقات بین اتحادیه‌های فوتبال بریتانیا اعمال کرد.

در تابستان 1885، اتحادیه فوتبال انگلیس حرفه‌ای بودن را قانونی کرد. در مقابل، اتحادیه فوتبال اسکاتلند اعلام کرد که از حضور بازیکنان حرفه‌ای در تیم ملی اسکاتلند، جلوگیری می‌کند؛علاوه بر این، اسکاتلند از انجام مسابقات بین‌المللی در برابر یک تیم انگلیسی که دارای بازیکنان حرفه‌ای است خودداری خواهد کرد. در این شرایط فدراسیون فوتبال ایرلند پیشنهادی ارائه داد تا این اختلافات به پایان برسد؛ پیشنهاد برگزاری یک کنفرانس سالانه بین المللی در یک ماه از سال، مثلاً در ماه آگوست. در این کنفرانس اتحادیه های ملی به قوانین فوتبال رسیدگی و موضوعات مورد نظر خود را در زمینه قوانین جدید و تغییر قانونهای قدیمی با دیگر اتحادیه ها مطرح سازند تا مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

به این ترتیب اولین جلسه بورد بین المللی(IFAB) در دفتر اتحادیه فوتبال انگلستان در هالبرن ویاداکت شهر لندن در روز چهارشنبه 2 ژوئن 1886 برگزار شد. هر یک از اتحادیه های چهارگانه بریتانیایی از حق رای برابر برخوردار بودند.

دو دهه گذشت تا این که فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) به عنوان نهاد بین المللی ورزش فوتبال، در سال 1904 در پاریس تشکیل شد و اعلام کرد که با توجه به قوانین تعیین شده توسط IFAB مسابقات خود را اجرا خواهند کرد. در سال 1912، فیفا درخواست کرد که نمایندگان خود را به بورد بین المللی  بفرستد. در نشست ویژه ای که در ژانویه 1913 در رکسام برگزار شد، IFAB  با درخواست فیفا موافقت کرد. اولین جلسه منظم IFAB شامل اعضای بریتانیایی و نمایندگان فیفا در ژوئن 1913 برگزار شد. هر اتحادیه (از جمله فیفا) حق داشت دو نماینده بفرستد. به این ترتیب مجموعا جلسه با شرکت 10 نفر برگزار می شد. در حالی که برای تغییر قوانین اکثریت چهار پنجم آراء لازم بود. به این ترتیب اتحادیه های بریتانیا همچنان می توانستند قوانین را به میل خود و بر خلاف خواسته های فیفا تغییر دهند. یک جلسه دیگر بورد بین المللیی  در سال 1914 در پاریس برگزار شد. اما این جلسات منظم به دلیل جنگ جهانی اول دچار وقفه شد.

بعد از جنگ جهانی اول و در چهار ابتدایی بورد که در سالهای 1920، 1921، 1922 و 1923 برگزار شد، فیفا به دلیل اختلاف اعضای بریتانیایی از بورد حذف شد. از سال 1924 و پس از حل اختلاف با اعضای اولیه بورد، فیفا بار دیگر در جلسات IFAB شرکت کرد. این در حالی بود که از زمان تقسیم ایرلند در سال 1921، IFA  تبدیل به بالاترین نهاد فوتبال در ایرلند شمالی و فدراسیون این بخش شد و فوتبال در جمهوری ایرلند توسط FAI سازماندهی شد. اما درخواست FAI برای عضویت در بورد بین المللی در مجمع عمومی سالانه 1923 رد شد تا اعضای بریتانیایی بورد بین المللی شامل انگلستان، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی باشند.

 

نظر خود را درباره «آشنایی با بورد بین المللی فوتبال (IFAB)» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با بورد بین المللی فوتبال (IFAB) فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.