زمان مطالعه: 3 دقیقه
آستان امام زاده داوود

آستان امام زاده داوود

امام زاده داوود یکی از امام زاده های معروف تهران است که در منطقه ای کوهستانی و پربرف واقع شده و به توچال بسیار نزدیک است.

امام زاده داوود از جمله زیارتگاه های تهران است که علاوه بر جنبه زیارتی، می توان در این مکان به تفریح و کوهنوردی هم پرداخت. برای رفتن به امام زاده داوود بهتر است در اوج فصل سرما به آنجا نروید مگر قصد کوهنوردی با تجهیزات کامل را دارید زیرا با توجه به اینکه در منطقه ای کوهستانی واقع شده، هوای آنجا بسیار سرد است. در ادامه مطلب آسمونی به معرفی منطقه امام زاده داوود و جاذبه های آن می پردازیم.

امام زاده داوود کجاست؟

حرم امامزاده داوود تهران
حرم امامزاده داوود تهران

یکی از امامزاده های تهران که اکثراً آن را می شناسند و حداقل یک بار به آنجا رفته اند، امام زاده داوود است که نام اصلی ایشان شرف الدین داود الحسنی می باشد. مقبره امام زاده داوود تهران در دوره صفویان ساخته شده است و در تاریخ 30 اردیبهشت 1315 به ثبت رسیده است. مقبره امامزاده داوود به یکی از مکان های تفریحی و زیارتی در منطقه کوهستانی شمال تهران تبدیل شده است.

معرفی روستای امام زاده داوود

مکانی که امام زاده داوود در آن واقع شده، بخش کن واقع در تهران است که مکانی کوهستانی با آب و هوایی سرد و دلپذیر است. به همین دلیل رانندگی در جاده امام زاده داوود اندکی دشوار بوده و باید حتما دست فرمان خوبی برای رسیدن به آنجا داشته باشید. این جاده پر از پیچ و تاب های فراوان است.

جاذبه ها و جاهای دیدنی امام زاده داوود

بغیر از زیارت حرم امام زاده داود، امکانات تفریحی خوبی در این مکان وجود دارد که به معرفی آنها می پردازیم.

  • آبشار امام زاده داوود

آبشار امام زاده داوود
آبشار امام زاده داوود

آبشار هریاس در ورودی روستا و در بین دره عمیق در سمت جنوب امامزاده داوود قرار دارد.

  • رودخانه سولقان

روزدخانه سولقان و همچنین روستای سولقان از دیگر جاهای دیدنی امامراده داوود است که طول رودخانه سولقان به 33 کیلومتر می رسد و از ارتفاع شمال شرقی امام زاده جاری می شود.

  • شهربازی امام زاده داوود

شهربازی در بخش شمال شرقی امام زاده، یعنی در ایستگاه شماره 7 توچال واقع شده است. این شهربازی در اوج فصل سرما فعالیت ندارد یا فقط در روزهای تعطیل باز است.

  • بازارچه سنتی امام زاده داوود

بازار امام زاده داوود تهران
بازار امام زاده داوود تهران

بازارچه سنتی امام زاده داوود کمی بالاتر از حرم است و می توان آن را بازار شکم گردی به حساب آورد. در بازار امام زاده داوود تهران انواعی از تنقلات و آلوچه ها و لواشک های بسیار خوشمزه وجود دارد. در همین بازارچه، انواعی از رستوران های دارای مجوز و معتبر وجود دارند که می توانید غذای بهداشتی از آنها تهیه کنید.

  • باغ وحش پرندگان

بالاتر از شهر بازی امام زاده داوود، باغ وحش پرندگان قرار دارد که دارای پرندگان متنوعی است.

  • حیات وحش توچال

اگر قصد کوهنوردی داشتید می توانید از امام زاده داوود و بازارچه سنتی آن بگذرید و به منطقه حفاظت شده حیات وحش توچال برسید و به کوهنوردی مشغول شوید. کوه های این قسمت پر از برف هستند بنابراین با تجهیزات کامل به آنجا بروید.

  • اقامت در امام زاده داوود

اتاق اجاره ای در این قسمت از کن وجود دارد که در جوار حرم هستند؛ در خود حرم امام زاده داوود هم اتاقک هایی تعبیه شده که می توانید در آنها استراحت کنید. همچنین علاوه بر این اتاق ها، در گوشه ای از حیاط حرم امام زاده، مهمانخانه ای وجود دارد که می توانید در آنجا اتاق بگیرید. فیلم سیل امام زاده داوود که در فضای مجازی منتشر شده است از یکی از اتاق های همین مهمانخانه بوده که تنها جای امن در برابر سیلاب بود.

سیل در امام زاده داوود

سیل امام زاده داوود
سیل امام زاده داوود

متاسفانه در تاریخ پنجشنبه 6 مرداد 1401 در امام زاده داوود سیل هولناکی جاری شد که باعث ریزش درها و دیوار حرم امام زاده داوود شده است و همچنان نیروهای امدادی درحال امدادرسانی هستند. در سیل امام زاده داوود تهران 9 نفر کشته و 9 نفر مصدوم شدند. بنابراین تا اطلاع ثانوی بازدید از این مکان ممنوع است.

مسیرهای دسترسی به امام زاده داوود

  • مسیر اول: این مسیر احتمالا بهترین راه برای دسترسی به امامزاده داوود به حساب می‌آید. کافی است در بزرگراه آبشناسان، با رسیدن به فلکه اول شهران به‌سمت فلکه دوم شهران بپیچید. از آنجا به بعد مسیر سولقان در شمال تهران را پیش بگیرید. حدود 40 دقیقه تا یک ساعت بعد به امامزاده داوود خواهید رسید.
  • مسیر دوم: از انتهای بزرگراه یادگار امام به‌سمت فرحزاد بروید و جاده فرحزاد به امامزاده داوود را رانندگی کنید. این مسیر پس از 15 کیلومتر به «تپه سلام» می‌رسد؛ اولین جایی که می‌توانید گنبد امامزاده را از دور ببینید.
  • مسیر کوهنوردان: افرادی نیز هستند که با کوهنوردی به امامزاده داوود می‌رسند. برای این کار می‌توانید با تله‌ کابین توچال به‌ سمت ایستگاه 7 بروید و از آنجا مسیر را به‌طرف قله کوه توچال طی کنید. با یافتن جاده، تا قله «شاه نشین» در پشت روستای شهرستانک، راهتان را ادامه دهید. با دورزدن در اطراف این قله می‌توانید به امامزاده داوود برسید. این کار برای بسیاری از افراد دشوار است؛ ولی سختی کوهنوردی چند ساعته با زیارت حضرت امامزاده داوود به شیرینی تبدیل خواهد شد و خستگی را فراموش خواهید کرد.

گالری تصاویر

جاده منتهی به امام زاده داوود
جاده منتهی به امام زاده داوود
ورودی حرم امامزاده داوود
ورودی حرم امامزاده داوود
رودخانه سولقان
رودخانه سولقان
امامزاده داوود در زمستان
امامزاده داوود در زمستان
رانش زمین در اثر سیل در امام زاده داوود
رانش زمین در اثر سیل در امام زاده داوود
نظر خود را درباره «آستان امام زاده داوود» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آستان امام زاده داوود فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.